Autó-motor

2010.06.09. 19:04

Hurrá, nyaralunk! Kocsival...

Bizony, az autós utazásnak is megvannak a maga veszélyei. Aki várt már három napot Montenegróban autómentőre, érti, mire gondolok…

Kovács Zsigmond

Erdély, Horvátország, Görögország – csak hogy néhányat említsek a legkedveltebb nyaralóhelyek közül, melyeket javarészt autóval keresnek fel a magyar családok, baráti körök. Bár egyik célpont sincs különösebben messze, az út során ezernyi kellemetlen dolog történhet, fontos azonban, hogy ezek egy része elkerülhető, a többire pedig fel lehet készülni. Gondoltam hát, sorba veszem őket, mert kicsi az esélye, hogy indulás előtt mind egy szálig eszembe, eszünkbe jussanak majd.

Hivatalos dokumentumok

Forgalmi engedély, nemzetközi zöldkártya, útlevél – ezek biztosan kelleni fognak, ugyanis az említett országokban (vagy útban feléjük) sűrűn ellenőrzik a külföldi autókat. Céges járművel közlekedőknél nem árt, ha van angol nyelvű meghatalmazás a jármű használatára, míg a kutyások-macskások az állat papírjait vigyék magukkal.

[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Szerb határőrök. Igencsak alaposak...
[/caption]

Kötelező tartozékok

Indulás előtt feltétlenül ellenőrizzük a pótkerék állapotát, nehogy az autópálya szélén érjen bennünket a meglepetés, hogy lapos, lukas, nincs stb. Mellette pedig legyen bent érvényes EÜ csomag, egy-egy láthatósági mellény az autóban ülők számára, no meg izzó- és biztosíték készlet, valamint elakadásjelző háromszög is.

[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Pótkerékből sosem elég!
[/caption]

Fontos tartozékok

Mielőtt útra kelek, össze szoktam állítani magamnak egy „autómentő” szettet, amit még a legújabb, legmegbízhatóbb kocsi gazdájának is ajánlanék. Elvégre nem csak az okozhat galibát, ha „egyszerűen” elromlik a motor, hanem számtalan egyéb dolog is. Karambolozhatunk, elüthetünk valamit, megfoghatunk egy nagyobb kátyút, feltörhetik vagy megrongálhatják a kocsit, esetleg beragadhatunk a sárba.

A pótkerék és az emelő „alap”, mellé pedig egy flakon defektjavító spray-t is be szoktam rakni, mióta egyszer kettős defektem volt. Ugyanakkor nem hiányozhat a vontatókötél sem, méghozzá egy minőségi darab, mert a filléres példányok úgy szakadnak, mint a spárga… Aztán ott van még a bikakábel, és egy pár gumipók illetve hevederkötél. Utóbbiakkal leszakadt lökhárítót, ütközés miatt zárhatatlan motorháztetőt vagy csomagtérfedelet rögzíthetünk.

Ha nincs komolyabb baj, nyugodtan menjünk tovább...

Ezeken túl érdemes még bekészíteni néhány kábelkötegelőt, egy tekercs szigetelőszalagot, egy kombinált és egy papagájfogót, valamint egy állítható fejű villáskulcsot. Jó, ha van nálunk egy liter motorolaj és némi desztillált víz is, így olaj- vagy hűtőfolyadék-szivárgás esetén valamicskével messzebb juthatunk.

Furcsán hangzik, de nyáron is jó szolgálatot tehet a hólánc. Hogy miért? Mert adott esetben a sárból is kikecmereghetünk vele. Csupán annyi a teendőnk, hogy még a felázott szakasz előtt tegyük fel, mert utólag, laza talajon már nem tudjuk megemelni a kocsit. Figyelem, a kocsi alá csak akkor szabad befeküdni, ha bakokkal is alátámasztottuk!

Ez az öreg Volkswagen hólánc segítségével még az Amazonas dzsungeleiben is elboldogult

Legyen még nálunk egy rongy és egy pár kesztyű, így – például kerékcserénél - a nadrág összepiszkolása nélkül térdelhetünk le, és nem kell mocskos, esetleg sérült kézzel folytatunk az utazást.

Poggyászok

A cuccok bepakolásánál három alapszabályt kell figyelembe vennünk: nem szabad túllépni a megengedett legnagyobb össztömeget, muszáj alacsonyan tartani a súlypontot, és mindent gondosan rögzíteni kell. Mindhárom nagyon fontos, figyelmen kívül hagyásuk súlyos balesethez vezethet. A jármű túlpakolásánál radikálisan megváltozik az úttartás, arról nem is beszélve, hogy pár kilométer alatt kinyírhatjuk a futóművet. Rossz lengéscsillapítókkal, földig terhelt autóval nekivágni az erdélyi szerpentineknek, maga az öngyilkosság.

[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Csak a legfontosabb dolgokat vigyük magunkkal!
[/caption]

Legalább ekkora dőreség magasra rakni a nehéz tárgyakat. Ha megoldható, mindig a tetőre vagy a csomagtér felső részére kerüljenek a könnyű dolgok, és a földhöz minél közelebb a súlyosabbak. A stabilitásra már a legkisebb súlypontváltozás is rendkívüli hatással van, s bizony, megeshet, hogy néhány - csomagtartóra rakott - boros kanna miatt „dőlünk el” a kanyarban.

Kalaptartóra, műszerfalra pakolni TILOS! Egyrészt mert a kanyarokban ide-oda csúszkáló holmi eltereli a sofőr figyelmét, másrészt mert egy esetleges ütközésnél a legkisebb tárgyak is malomkőként repülnek el az utastérben. A komoly sérüléshez nem kellenek vasgolyók – egy műszerfalon hagyott apró mobiltelefon simán kiütheti az anyós szemét, még akkor is, ha csak 30 km/órával csapódik belénk a mögöttünk jövő. Ha mi rohanunk neki valaminek, hátulról „jönnek” a cuccok, például a kalaptartóra rakott tárgyak, vagy kombi autó esetén a csomagtartó tartalma. Lehet legyinteni, de egy horgászbot a gyerek fejében nem éppen a gondtalan nyaralás záloga… S, ha már a rögzítésnél tartunk, a tetőcsomagtartóra helyezett dolgokat a végletekig biztosítsuk túl, mert egy Csepel Tacskó akár egy busznyi ember halálát is okozhatja. Ha elhagyjuk, berepülhet a mögöttünk haladó ablakán, vagy becsúszhat a kerekei alá… Ne kockáztassunk!

A rögzítetlen dobozok kiszakítják helyükről az üléstámlákat

Hogy igazán gondosak legyünk, készüljünk fel a "legrosszabbra", azaz, hogy cserben hagy minket az autó, és nem kapunk segítséget. Ehhez elég elütni egy macskát, ami szétveri a hűtőt, vagy egy pár liter rosszabb minőségű üzemanyag, ami eltömíti az üzemanyagrendszert. Jobb esetben ez egy forgalmasabb helyen történik, de ha félre eső területen futunk zátonyra, jól jöhet, ha van nálunk legalább egy napra elegendő ivóvíz és élelem, meg egy pokróc az éjszakai hideg ellen. Fontos, hogy az útszélén álló autót világítsuk ki, kapcsoljuk be elakadásjelzőt, és tegyük ki a háromszöget.

A kalamajkák nélküli utazás alapfeltétele, hogy megbízható, megfelelően karbantartott járművel induljunk útnak. Felesleges kockáztatni, mert a hazaszállítás költségei megközelíthetik, sőt meg is haladják a felújítás árát. Egy Görögországban elromlott kocsit nagyjából 300 ezer forintért hoznak vissza az autómentők…

Végül, de nem utolsó sorban külföldön is vegyük figyelembe a közlekedés írott és íratlan szabályait. Ha nem ismerjük a helyi viszonyokat, haladjunk minél óvatosabban, és természetesen mindig, mindenhol legyünk nagyon udvariasak.

Figyeljünk egymásra!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!