Ország-világ

2021.05.03. 07:09

Tudnivalók az időpontfoglalástól a védettségi igazolványig

Minden regisztrált személy csak egy foglalást tud végezni, a véglegesített foglalás pedig nem módosítható.

Az oltakozás menete – az időpontfoglalástól kezdve egészen az oltási igazolvány megszerzéséig – számos kérdést vet fel. A Magyar Nemzet cikke ezért összeszedte a szükséges tudnivalókat, valamint lépésről lépésre mutatja be az online időpontfoglalás menetét, az oltás rögzítésének ellenőrzését, valamint hiba vagy csúszás esetén a védettségi igazolvány kérelmezésének a módját is.

Az oltási program újabb állomásaként április 23-án megnyílt az online időpontfoglaló rendszer, amelynek köszönhetően az érvényes regisztrációval rendelkezők saját maguk választhatják meg, hogy melyik kórházi oltóponton, milyen időpontban, illetve melyik vakcinával (jelenleg Sinopharmra és AstraZenecára van lehetőség) kívánják beoltatni magukat. Az időpontfoglaló kezelése egyszerű: a www.eeszt.gov.hu weboldal megnyitását követően az online időpontfoglaláshoz először a tajszámot, a születési dátumot, valamint a rendszer által felkínált ellenőrző kódot kell megadni, ezt követően pedig máris kiválasztható, hogy melyik napon, hány órakor, melyik településen, illetve melyik kórházi oltóponton szeretnénk megkapni az első védőoltást, amit a Jelentkezem gomb megnyomásával lehet lefoglalni. Végül megjelenik az időpontfoglalási űrlap, amelynek ellenőrzését követően az Időpontfoglalás véglegesítése gombra kattintva az időpontfoglalás befejeződik.

Minden regisztrált személy csak egy foglalást tud végezni, a véglegesített foglalás pedig nem módosítható.

Fontos megjegyezni, hogy a második oltásra már nem kell külön időpontot foglalni, ugyanis a beoltandó személy az első oltás felvételekor automatikusan kap időpontot a második körös oltásra is. A körülbelül egy hónap múlva esedékes második oltás pedig ugyanazon a kórházi oltóponton történik, ahol az első oltást is megkapták. Ha eközben a háziorvos szintén oltásra hív, neki is jelezni kell, hogy a vakcinák felvétele az online időpontfoglaló rendszerben kiválasztott kórházi oltóponton fog megtörténni. A kórházi oltópontra – az oltással járó adminisztráció meggyorsítása érdekében – a személyi igazolvány, valamint a tajkártya mellett egy kitöltött és kinyomtatott hozzájáruló nyilatkozatot is magukkal kell vinniük az oltásra érkezőknek.

A védőoltás felvételét követően a beoltottak maguk is leellenőrizhetik, hogy rögzítették-e a védőoltás beadásának tényét.

Ez azért is fontos, mivel a védettségi igazolvány gyártása csakis azon adatok alapján történhet, amit a kórházi oltóponton rögzítettek. Az oltás rögzítésének ellenőrzését szintén a www.eeszt.gov.hu weboldalon lehet megtekinteni. Az ügyfélkapus belépést követően az Ellátások fülre kattintva az Egészségügyi és betegdokumentumok menüpontot kell kiválasztani, ahol a kívánt időtartomány beállítását követően lekérdezhető a Betegdokumentumok listája.

A lekérdezésnél a Dokumentum feliratú legördülő listából a Covid–19 oltási lapot szükséges kiválasztani.

Az oltás megfelelő rögzítéséről akkor lehet megbizonyosodni, ha a kiválasztott Covid–19 oltási lap nevezetű dokumentumnál a „Covid–19 oltási lap (25)” kifejezés szerepel.

Amennyiben csúszás vagy hiba történik az adatok felvitelében, akkor azt elsőként az oltást végző háziorvosnál vagy azon az oltóponton kell jelezni, ahol a vakcina beadása megtörtént. Abban az esetben viszont, ha a védőoltás beadását rögzítették, de a védettségi igazolvány nyolc napon belül mégsem érkezett meg, akkor pótlás iránti kérelmet kell benyújtani, ami a kormányhivatalok elektronikus űrlapjain keresztül vagy személyesen is beadható a kormányablakban. Azok a beoltottak pedig, akiknek van ügyfélkapu-hozzáférésük, a Magyarország.hu oldalon vagy a [email protected] e-mail-címen is jelezhetik a hiányt.

Borítókép: Egy látogató védettségi igazolványát ellenőrzik a fővárosi Széchenyi fürdő bejáratánál 2021. május 1-jén

Ezek is érdekelhetik