Falharc kontra

2017.09.26. 11:30

Ami Fonyódnak nem kell, Boglárnak nagyon

Míg Fonyódon tüntetnek a vasút mellé felhúzott zajvédő fal ellen, mert elveszi a panorámát és csökkenti az ingatlanok értékét, addig Balatonbogláron éppen ellenkezőleg: aláírásokat gyűjtenek, hogy náluk épülhessen hasonló fal, mert a nehezen viselik a vonatok zaját.

Kovács Gábor

A Fonyódon sokak által kárhoztatott zajvédő fal csak vágyálom Balatonbogláron, és egyelőre nem is kaphatnak hasonlót. Pedig igény volna rá.

– Régen, vagyis a vasúti felújítás előtt tompa volt a hangja a szerelvényeknek, most meg valósággal süvítenek – panaszolta Erdélyi Jánosné. – A gyermekem látta, az hogy az állomáson befogták a fülüket az utasok. Nem tudom, hogy milyen gumiágyat tettek a sínek alá. Azt mondják, hogy elszoktunk a zajtól, mert pár hónapig csend volt a felújítás idején. De a visszajáró nyaralók is megjegyezték, hogy sokkal hangosabb, mint eddig volt. Nyáron sűrűn jár a vonat, télen csak másfél-két óránként. Sokáig nem volt erre tehervonat-forgalom, most az is van. Hajnalban négykor, fél ötkor dübörög.

Erdélyi Jánosné kertjének a végében húzódnak a sínek.

– Az a kérésünk, hogy legyen zajvédő fal, emiatt aláírásokat is gyűjtöttek a Dózsa György utcában, és mi is csatlakoznánk hozzá a Hunyadi utcában – mondta a 74 éves hölgy.

Sokak véleménye egyezik ezzel.

– Jóval hangosabb a vonat most. Mi itt lakunk 40 éve, meg tudjuk ítélni. Szinte elviselhetetlen néha a zaj – mondta Fehér Éva. – Az aláírásgyűjtéssel sokan egyetértenek. Nem lehet aludni, ha jön a vonat, és az ablakot mindig zárni kell.

– Hangosabb, mint volt. Régen csak annyit hallottunk, hogy jön vagy megy a vonat, most messziről süvít – mondta Zsíros Györgyné. – Nyáron a melléképületben alszom, mindig felébredek a vonat zajára. Kellene a zajvédő fal.

Kérdésünkre a kivitelező NIF Zrt. közölte: Balatonbogláron rugalmas sínágyazással tompítják a nagy zajt, ettől a megoldástól nem tudnak eltekintetni, de utólagos bemérésre lesz lehetőség, akkor újabb eszközökhöz is nyúlhatnak.

A dél-balatoni vasútvonal-szakasz átépítése a Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség környezetvédelmi engedélyt adó jogerős határozatában foglalt zaj- és rezgésvédelmi intézkedések megtételével történik meg, felelte Karcagi Orsolya, a NIF Zrt. kommunikációs igazgatója. A környezetvédelmi engedély a jogszabályoknak megfelelően az éves mértékadó forgalom által okozott zajkibocsátás elleni hatékony védelem megvalósítását írja elő. Balatonbogláron a jelzett térségben a hivatkozott környezetvédelmi engedély előírása szerint rugalmas sínágyazással teljesül az előírt zaj- és rezgésvédelem.

A jogerős környezetvédelmi engedély előírásaitól eltérni nem áll módjukban, a megvalósulást követően azonban, ütemezés szerint 2018-ban az előírások szerint visszamérésre kerül sor, hogy igazolják: a határértéken belül tartják a zaj- és rezgésterhelést. Ha túllépné a határértéket, az illetékes kormányhivatal kötelezheti a NIF Zrt-t a jogerős környezetvédelmi engedélyben szereplő megoldáson túl további zajvédelmi intézkedés megtételére, ami lehet egy zajárnyékoló fal megépítése is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában