konferencia

2018.10.16. 17:04

Nincs használati útmutató a gyerekekhez

Robotizáció, információs társadalom, generációs problémák – rengeteg kihívással kell megküzdeniük manapság a pedagógusoknak, amelyekben a gyógypedagógia sokat segíthet. Erről is szó esett a Gyógypedagógiai Konferencián, amelyet hétfőn rendeztek a Kaposvári Egyetemen.

Fenyő Zsuzsa

Autista gyerekek

„...jó szóval oktasd, játszani is engedd szép, komoly fiadat!” – szavalta a 13 éves Bogdán Laci, a konferencia megnyitóján. Laci halmozottan hátrányos helyzetű gyermek, óvodáskorában tanulási nehézséget diagnosztizáltak nála, és a későbbiekben is akadtak gondjai a tanulással. Ő a bizonyíték arra, hogy megfelelő módszerekkel és odafigyeléssel mekkora eredményeket tud elérni egy pedagógus.

A gyógypedagógiai konferenciát immár másodszor rendezték meg négyszázhatvan pedagógus részvételével.

Gloviczki Zoltán, az Oktatási Hivatal elnöke szerint a a 21. században megváltozott a világ, a pedagógusok új kihívásokkal szembesültek, ezért szemléletváltozásra van szükség.

– Évtizedekkel ezelőtt még csak egy bizonyos réteg járhatott iskolába, emiatt többé-kevésbé egyformák voltak a gyerekek – magyarázta Gloviczki Zoltán. – Ma már rengeteg különböző hátterű gyerek van egy osztályban. A tanulókkal úgy kellene foglalkozni, hogy figyelembe vegyék a különbségeket, ami egy harminc fős osztályban nagy feladat, de a pedagógusnak meg kell oldania valahogy.

A szakértő azt is elmondta, hogy fontos lenne a kritikai gondolkodás, a kooperáció képesség és a projekt szemlélet kialakítása is, hogy a gyerekek boldogulni tudjanak majd a folyamatosan változó társadalomban és munkaerő piacon.

Dr. Papp Gabriella, Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar dékán-helyettese arról beszélt, hogy nagyon fontos, hogy a pedagógusok és a gyógypedagógusok együtt tudjanak dolgozni, partneri viszony alakuljon ki köztük, mert csak így lehetnek hatékonyak.

– Egy fejlesztő vagy gyógypedagógust úgy képzelek el, mint egy cirkuszi bohócot, akik tud egy csomó trükköt, ha az egyik nem jön be használ egy másikat – mondta Kiss Gábor, az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet igazgatója. – Fontos, hogy az iskola, a tanuló a szülők a pedagógusok együttműködjenek, ha azt szeretnék, hogy a gyerek boldoguljon az iskolában.

 

– Az oktatásügy a társadalom egyik legkonzervatívabb alrendszere – mondta el Gloviczki Zoltán. – Hiszen azokból lesznek pedagógusok, akik a legkompatibilisebbek az oktatási rendszerrel. Megtetszik nekik a tanári szakma és ugyanolyanok lesznek mint az elődeik. Nagyon nehéz kizökkenteni a pedagógustársadalmat. De nagyon nagy a nyomás a szülők részéről is. Például sok helyen több órát tartanak, mint az előírt, mert egy iskola azzal tudja megtartani a legjobb tanulókat, ha több a matek, több az informatika vagy több az angol. Komoly szemléletváltásra lenne szükség, mert az oktatás legalább 60-70 évvel lemaradt a valóságtól. Ennek sok történelmi és egyéb oka van, de el kell kezdeni kievickélni ebből.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában