nagyobb étvágy

2018.11.14. 07:00

Sótlan ebéd miatt duplán vacsoráznak a somogyi gyerekek?

Amióta drasztikusan csökkentették a sót a menzákon, azóta kiadósabban vacsoráznak a gyerekek – erről számolt be több somogyi szülő.

Turbéki Bernadett

A megkérdezett édesanyák tapasztalata egybehangzó: kevesebbet eszik a gyerek a menzai ebédből, s odahaza vacsorára tömi tele a pocakját. Még az amúgy nem válogatós gyerek se eszi meg sokszor az iskolában ugyanazt az ételt, mint amit otthon igen. Egyre elterjedtebb jelenség, hogy a gyerekek inkább vacsorára tömik tele magukat. A megkérdezett szülők szerint a tavalyi rendelet az oka, amellyel korlátozzák a menzai sófogyasztást. A Somogyban is közétkeztetést vállaló Hungast-nál átcsoportosították a napi bevihető sóadagot.

– Kiderült, hogy a péksütemények és a kenyér elbírja a sótlanságot, az ízük nagyságrendekkel nem változik, s így több só juthat azokba az ételekbe, ahonnan hiányzik a só a fogyasztóknak – tudtuk meg a cég képviselőjétől. – A bölcsődéseknél a közétkeztetésben egy grammra számolták ki a napi sókvótát. Az ovisok egyszeri étkezésre 4-6, egész napos étkezésre 3-7 gramm sót fogyaszthatnak. Az általános iskolásoknak egész nap 5-10, egyszeri étkezésre 2-4 gramm a javasolt. A középiskolások már akár napi 5-12 grammot is fogyaszthatnak az ízesítőből. Szakértők szerint azonban minden szervezetnek más a sóigénye. Egy sportoló és egy mozgásszegény életmódot élő fiatal szervezete teljesen más mennyiséget kíván. A só elengedhetetlen feltétele szervezetünk működésének: szinte minden szerv működéséhez szükség van rá. Egy kórházi kezelés kapcsán is azonnal infúzióra kötik a betegek többségét, ami köztudottan nem más, mint sóoldat.

– Magam sem értem ezt a drasztikus sócsökkentést és sóminőség váltást, amikor minden jel arra mutat, hogy só nélkül nincs élet – mondta Heszberger Edina dietetikus. – Inkább a fiatalok egészségnevelésében látnám a megoldást, és abban, hogy csak annyi só kerüljön egy-egy ételbe, amennyit az megkíván. Az ételek természetes ízére kellene hangsúlyt fektetni. Például a borsófőzelék borsóízű legyen, és ne a tej, vagy a liszt domináljon benne. Az esti, nagymértékű kalóriapótlással a gyerekek megterhelik az emésztőrendszerüket, ami alvászavarhoz és elhízáshoz vezethet – tette hozzá a táplálkozási tanácsadó. Heszberger Edina elmondta, az sem mindegy, milyen fajta sóval ízesítünk. Ugyanaz a mennyiség egy ásványi anyagokkal telített kősónál és egy párlott sónál teljesen más lehet. A dietetikus szerint inkább a gyerekek cukorfogyasztását kellene háttérbe szorítani a közétkeztetésben, ám ő maga is gyakran találkozik bölcsődés menüben kakaós csiga, cukrozott kakaó, vagy tea jelenlétével.

Ezek is érdekelhetik