komputergond

2021.09.21. 09:30

Chiphiány fékezi le a buszok gyártását

A globális chiphiány gondot okoz a járműiparban is. A Kapos Járműgyártó és Javító Zrt. külföldi partnereitől csaknem másfél hónappal később kapja meg azokat a furgonokat, amelyekből kisbuszokat készítenek. Szeptemberben feltorlódtak a munkák, a héten magasabb fokozatba kapcsol az 58 dolgozót foglalkoztató kaposvári cég.

Harsányi Miklós

Fotó: Lang Robert Kaposvar

– A koronavírus-járvány hatásait a nemzetközi járműiparban is erősen érezni lehet – hangsúlyozta Tajnafői István, a Kapos Járműgyártó és Javító Zrt. vezérigazgatója. – A chiphiány már a nyáron is problémát jelentett, s ahogy lehetett, alkalmazkodtunk a körülményekhez. A tervezettnél több furgont rendeltünk, ilyen helyzetben nélkülözhetetlen a tartalék. Csapatunk az import járműveket 18–30 személyes buszokká alakítja át, s a folyamatos termeléshez szükség van a biztonságos alapanyag-utánpótlásra.

A zrt. legutóbb augusztusban kapott furgonokat, s a kaposvári telephelyre szeptember végén érkezik a következő szállítmány. Az ipari társaság hat nagyobb külföldi – többek közt török, olasz, francia, svéd – céggel áll kapcsolatban. Tajnafői István azt mondta: az üzletfelek korábban a megrendelés aláírásától számítva 2-3 hónapon belül átvehették a buszokat, ez az idő nagyjából 1,5-2 hónappal meghosszabbodott. A nemzetközi piacon tapasztalt nehézségeket valamennyi partnerüknek jelezték, amit elfogadtak. Vásárlóik között jelenleg önkormányzatok és sportegyesületek is vannak, s másfél éve még olyan partnerük is akadt, amelyik több járműből álló flotta gyártására adott megbízást. Ha egy vállalkozás most rendelne buszt, az jó eséllyel még az idén, vélhetően december közepén vehetné át a járművet.

– A gyártás költségeit a forint-euró árfolyam is befolyásolja – emelte ki. – Emiatt drágultak az import alkatrészek. Az a cég van előnyben, amelyik megfelelő készlettel gazdálkodik. Mi évente átlagosan 20 buszt gyártunk, s 900 millió forint bevételt tervezünk.

A héten magasabb fokozatba kapcsol az 58 dolgozót foglalkoztató kaposvári cég. Most a korábbi lemaradást igyekeznek behozni, s Tajnafői István azzal számol, hogy a következő hónapokban az idegenforgalom megerősödésének köszönhetően egyre több turisztikai vállalkozás is megbízást ad járműgyártásra. Ez azt jelenti, hogy egész télen folyamatosan dolgoznak, s hamarosan már a 2022-es idényre készítenek buszokat.

 

Terméke válogatja, hogy mibe kell chipet szerelni

– Érzékeljük a chiphiány hatásait, de korántsem olyan mértékben, mint például a jármű-, illetve a szórakoztató elektronikai ipar – mondta Fábián Balázs, az idén 50 éves Kaposvári Videoton igazgatója. Hozzátette: társaságuk készre szerelt nyomtatott áramköröket vásárol, s folyamatosan gondoskodnak az utánpótlás biztosításáról.

Terméke válogatja, hogy mibe kell chip, a kaposvári cégnél a többi közt bizonyos háztartási gépeken és a profi mikrofonokon kívül a fényepilátorokba is szerelik az alkatrészt. A cégvezető kiemelte: a félvezetőgyártás kapacitása véges, egyik központja Tajvan, s világszerte óriási kereslet van a termékek iránt. A koronavírus-járvány következményei ezen a téren is mérhetőek. Vannak olyan alapanyagok, amelyeket a felhasználás előtt több mint egy évvel korábban kell megrendelni.

 

Fotó: Lang Róbert

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában