2023.06.03. 21:45
Új módszerekkel keltenék fel a diákok érdeklődését
Módszertani konferenciát szerveztek tanítóknak, tanároknak és oktatási szakembereknek a hétvégén Kaposváron. A STEAM-BOX elnevezésű programnak a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) Kaposvári Campusa adott helyett. Az eseményen több megye pedagógusai vettek részt.
A természettudomány, technológia, mérnöki tudományok, művészet és a matematika területét célozta meg a kaposvári konferencia. Stettner Eleonóra, egyetemi docens, a program szakmai vezetője lapunknak elmondta, a STEAM módszer – amely angol szavak kezdőbetűiből áll össze – lényege, hogy sokrétű szemléletet adjon a pedagógusoknak. – Mindenhol szükség van erre a programra, mert a 21. században nincsen értelme úgy tanítani, hogy el vannak különítve a tantárgyak – hangsúlyozta Stettner Eleonóra.
Üst Norbert a somogyjádi Illyés Gyula Általános Iskola pedagógusa érdeklődésünkre elmondta, azért regisztrált a konferenciára, mert a saját oktatási módszeréhez szorosan kötődnek az esemény előadásai. – Teljes mértékben a gamifikációra (játékosítás) épülnek fel a tanóráim – mondta Üst Norbert. – Nem játékokat alkalmazok a tanórán, hanem a fantasy szerepjátékokból, számítógépes játékokból ismert elemeket emelem bele az oktatásba. Minden diáknak van egy karaktere és azáltal tanulunk az órákon. Ugye a gamifikáció lényege a motiváció, amit a diák tudatosan él meg és önmagában alakít ki, ahelyett hogy én erőltetnék rá valamit. Onnantól kezdve, hogy a gyerek felveszi a szerepet, amit kiszabok rá, esetleg választ magának, egy belső kényszere van arra, hogy fejlődjön. Ezáltal a tanuláshoz való hozzáállása is megváltozik – tette hozzá a somogyjádi pedagógus.
Bencéné Fekete Andrea, a MATE Neveléstudományi Intézetének igazgató-helyettese az eseményen elmondta, a világ folyamatosan változik, a társadalmi elvárások is követik a fejlődés tendenciáját. – Megváltoztak a követelmények a fiatalok tudásával szemben is – fogalmazott Bencéné Fekete Andrea. – Az iskoláknak új eljárásokkal kell felkelteni a valós és a virtuális világban élő diákok érdeklődését. El kell indítani a belső motivációjukat – hangsúlyozta Bencéné Fekete Andrea.
A STEAM-BOX programot a török Hacettepe Egyetemmel, az osztrák Johannes Kepler Egyetemmel a finn Jyväskyläi Egyetemmel és Oktatáskutató Intézet, a török Paydaş Oktatási, Kulturális és Művészeti Egyesülettel közösen szervezték meg Kaposváron.
Össze lehet rendezni az információ-morzsákat
Fenyvesi Kristóf a Közép-finnországi Finn Oktatáskutató Intézet kutatója nemcsak előadást, hanem műhelyfoglalkozást is tartott a résztvevőknek. Lapunknak elmondta, a gyakorlati rész mindig izgalmasabb, hiszen az aktív tanulást igyekszik hatékonyan bemutatni. – Finnországban a tevékenységalapú oktatás nagyon fontos – emelte ki Fenyvesi Kristóf. – Ezáltal tudják elsajátítani az adott tudást, és nem feltétlenül könyvekből, teoretikus irányból. A mai világban alig van olyan téma, amiről ne tudnának akár információ-morzsákat az emberek. A kritikai gondolkodással ezeket össze lehet rendezni, megszűrni és erre ráépíteni az új információkat. Ez a módszer sokkal inkább bevonja a diákokat a tanulási folyamatba – hangsúlyozta a kutató.