2024.01.27. 09:00
Téli dagály: utcákat foglal el a kátyútenger
Csaknem kétszeresére emelkedik az úthibák száma a téli időszakban, ezért ilyenkor is folyamatosan kátyúzni kell Kaposvár és a vármegye útjait. A hideg hónapokban alapvetően ideiglenes jelleggel, hidegaszfalttal dolgoznak a szakemberek, mivel a melegaszfalt-keverő telepek zárva tartanak.
Nemcsak az autók tengelye, a gyalogosok bokája is bánhatja, ha valaki belemegy Kaposváron a Kontrássy utca pláza felőli oldalán található hatalmas kátyúba. A mélyedés néhány nappal ezelőtt keletkezett, melyhez hozzájárult a fagypont alatti hőmérséklet és a nagyobb csapadékmennyiség is. De nemcsak ott, a város több pontján is vannak hibák, melyet igyekeznek mindenhol kijavítani.
Czellár Anita, a Kapos Holding Zrt. marketingvezetője megkeresésünkre elmondta, mivel október és március között az aszfaltkeverő üzemek technikai okok miatt leállnak, a város útjain kialakult kátyúkat újra feldolgozott melegaszfalttal javítja a Kaposvári Városüzemeltetési (KaVü) Nonprofit Kft.-vel szerződött vállalkozó. Januárban 36 helyszínen hárították el a hibákat. Volt olyan városrész, ahol az utca teljes hosszában kátyúztak a szakemberek.
A vármegye útjain is dolgoznak a kátyújavítók
Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztály vezetője érdeklődésünkre elmondta, dolgozóik Somogyban 1676 kilométer hosszú országos, állami közúthálózatán az időjárási lehetőségekhez mérten folyamatosan és ütemezetten végzik a burkolatjavítási munkákat télen is.
– A balesetveszélyes, azonnali beavatkozást igénylő burkolathibákat az észlelés, bejelentés után azonnal javítjuk – hangsúlyozta Pécsi Norbert Sándor. – Amennyiben egy forgalomra veszélyes burkolathibát nem tudunk egyből javítani, ideiglenesen táblával jelezzük a közlekedőknek. Télen alapvetően ideiglenesen, hidegaszfalttal, úgynevezett utántömörödő anyaggal dolgozunk. Ennek lényege, hogy a járművek beledolgozzák az útba és ennek köszönhetően tömörödik bele a burkolatba. A melegaszfaltos technológia jóval tartósabb, de azt csak tavasztól őszig tudjuk alkalmazni. Azért, mert azt egy meghatározott hőmérsékleten kell tartani ahhoz, hogy bedolgozható legyen. Ez pedig a téli időszakban nehezen kivitelezhető, még melegítőkonténerekkel együtt is – mondta a közút kommunikációs osztályának vezetője.
Pécsi Norbert Sándor hozzátette, tavaly több mint 217 millió forint értékben 3712 tonna meleg- és 460 tonna hidegaszfaltot dolgoztak be a szakemberek Somogy útjaiba.
Fotó: Lang Róbert
A saját útjaikat rendben tartják
A vármegye egyik legrosszabb útja a Juta, Hetes, Mezőcsokonya és Somogysárd közötti szakasz, melyhez évtizedek óta nem nyúltak hozzá. Pavelka Béla, Hetes polgármestere lapunknak úgy fogalmazott, a Közút által fenntartott út állapota tragédia. – Ez a kátyúzásnak mondott valami nem ér semmit, mert csak pár napra oldja meg a problémát – emelte ki a polgármester. – Az lenne a megoldás, ha teljesen felújítanák az útszakaszt. Úgy tudom, hogy a tervek már elkészültek, és van rá ígéret, de a pontos dátumot még nem ismerjük. Nálunk a településen a főút kivételével minden utca rendben van. Figyelünk is arra, hogy a pályázati pénzekből megújult útjaink rendben legyenek, ezért is újítottuk fel a padkákat saját költségen még a téli szezon előtt – tette hozzá Pavelka Béla.