Zsörtölődés

2024.05.14. 20:00

A büntetőfékezés és a gyorshajtás is bosszantja a buszosokat

A türelmetlen vezetés és a gyorshajtáson kívül büntetőfékezéssel is veszélyeztetik az autósok egymást valamint a közösségi közlekedési járművek vezetőit és utasait, derült ki a Volánbusz nem reprezentatív felméréséből. Az online kérdőívet több száz buszvezető töltötte ki.

Harsányi Miklós

Fógel József kaposvári buszsofőr szerint az országban az elmúlt tíz évben egyre több jármű vesz részt forgalomban, gyakoriak a szabálytalanságok és emiatt sokszor katasztrofálisnak tűnik a közlekedési kultúra. Egyesek gyakran életveszélyes előzésbe kezdenek, előfordulnak olyan szituációk is, amikor a három tengelyes, 24 tonnás busszal intenzív fékezésre van szükség.

– Hiába hajtottam szabályosan ötvennel a Cseri úton, ha menet közben legalább öt sofőr rám dudált vagy levillogott és bár megelőztek, de legfeljebb egy perccel hamarabb értek a Kapos-folyóig  – hangsúlyozta Tóth István, a Közlekedéstudományi Egyesület somogyi elnöke. – Volt, aki idegességében még az öklét rázta. Türelmetlen vezetőkkel gyakran lehet találkozni az utakon, ami az autósoknak éppúgy problémát jelenthet, mint a buszosoknak. Időnként azt is látni: a buszvezető már indexel, kikanyarodna a megállóból, de azért egy-két sofőr beletapos a gázba és nem hagyja, hogy a jármű tovább folytassa az útját.

Németh József, a Németh Travel Kft ügyvezetője kiemelte: az agresszív, gyorshajtó járművezetőkre időnként autóbuszvezető kollégái is panaszkodnak. Holott a buszsofőrök felelőssége óriási, az utasokkal teli 12-14 méteres járművek vezetése – különösen szűk helyeken, kanyarodáskor – korántsem egyszerű. Több mindenre kell  figyelni, a holttérben akár kerékpáros vagy elektromos rolleres is lehet. A Volánbusz tájékoztatójából az is kiderült: a válaszadók 35 százaléka az elsőbbségadás figyelmen kívül hagyását tartja a legkomolyabb szabálysértésnek. Negyedük szerint a gyorshajtás, közel 23 százalékuk szerint a vezetés közbeni telefonálás a legsúlyosabb kihágás. A munkatársak bő 15 százaléka szerint a napjainkban egyre többször tapasztalható büntetőfékezés jelenti a legégetőbb problémát.

 

Mi okoz bosszúságot a közlekedésben?

 

Tóth Tamás vállalkozó: – Autót és kisteherautót egyaránt vezetek, évente nagyjából 30 ezer kilométert teszek meg. Főként a városban és környékén közlekedem, úgy érzem, hogy az utóbbi évekhez képest mintha egy picit finomodott volna a helyzet. Ennek ellenére így is gyakran látok olyan sofőrt, aki vezetés közben telefonál vagy nem kapcsolja be a biztonsági övet.

Meiszterics László nyugdíjas: – Figyelmetlenség, száguldás: szinte mindig akad egy-két szabálytalan vezető a forgalomban, nem könnyű kiszűrni őket. Hatékonyak lehetnek az akciók, különösen azok, ahol drónokat is használnak a rendőrök. Igyekszem betartani a szabályokat és hiába a  több tapasztalat, tudom, a közlekedésben mindig van veszély és kockázat.

Biró Márton méhész: – Bosszantó, ha egyesek nem adják meg az elsőbbséget. Úgy tapasztalom, hogy minél nagyobb méretű és teljesítményű egy autó, a gépkocsivezető annál gyakrabban sérti meg az előírásokat. Feltűnösködnek, olyan szakaszon is előznek, ahol életveszélyes. Hiába megy az autósok nagy része békésen 80-al, egyesek 120-al húznak el többiek mellett.

 

 

 

 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában