Hírek

2006.12.28. 17:04

Gázháború: újratöltve

Zátonyra futottak a tárgyalások Minszk és Moszkva között, így január elsején ismét szünetelni fog a gázszállítás Európa irányába. Igaz ezúttal a kimaradás minket nem érint.

Europress-összeállítás

„Személyesen, a két kezemmel fogom elzárni a gázcsapot” – fenyegette meg Fehéroroszországot Alekszej Miller Gazprom-vezér szerdán. Minszk nem esett pánikba, ellenben jelezték, ha az orosz mamutcég valóban szünetelteti a szolgáltatást a gázszállításokat, akkor Belorusszia is leállítja a területén keresztülhaladó gázszállítmányokat.

„Az orosz-belorusz gázárvita közvetlenül nem érinti a magyarországi ellátást, hiszen hazánkba Ukrajnán keresztül érkezik a földgáz” – mondta lapunknak Hegedűs Miklós. A GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója szerint tehát nem kell attól tartani, hogy megismétlődik a tavalyi orosz-ukrán gázárvita. Tavaly januárban megegyezés híján Moszkva leállította az ukránoknak szánt földgáz exportját, így a hazánkba Beregdarócnál érkező Testvériség fővezetéken keresztül is csak a szokásos mennyiségnél kevesebb érkezett. Volt pillanat, mikor az átlagos nyomásnak csupán a felét mérték.

Fehéroroszország ugyanakkor tranzitország is, és technikailag meg tudja akadályozni a szállítást, de ez csak a lengyeleket, a németeket és a balti országokat érinheti – hangsúlyozta a szakember. Hegedűs Miklós szerint az is elképzelhető, hogy attól függően, Minszk és Moszkva végül milyen gázárban egyezik meg egymással, akár az európai átlagár is mérséklődhet. Így Magyarországnak előnye is származhat a konfliktusból, hiszen olcsóbban juthat energiához.

A Minszk és Moszkva közötti vitának cseppet sem örülnek Lengyelországban, Litvániában és Németországban. A Gazprom ugyan már november végén gáztartalékokat kezdett felhalmozni a két utóbbi országban, azonban ezek a legszerencsésebb esetben is csak 12 napra elegendőek – a lakossági fogyasztás ellátásra. (Fehéroroszország szerencsésebb helyzetben van: rendelkezik annyi tartalékkal, hogy akár 15–16 napig is húzhatja az árvitát.)

A németek egyelőre nem estek pánikba az újabb gázháború hallatán. „Szükség esetén az északi-tengeri lelőhelyekről is pótolhatjuk a kiesést” – jelentette ki a német Szövetségi Gazdasági Minisztérium szóvivője. Ez a lehetőség azonban nem áll fent Lengyelország és Litvánia esetében, így ott már most dideregnek attól, mit hozhat január elseje.

A Gazprom és a cég mögött álló Kreml nem kockáztatná meg a jól fizető nyugat-európai piac elvesztését. Oroszország jelenleg Németországtól 250 dollárt kap minden ezer köbméter gázért, ami tegnapi árfolyamon köbméterenként 47,5 forintos árnak felel meg. Ennél még a Moszkvával barátinak éppen nem mondható viszonyban álló Grúzia is kevesebbet fizet a földgázért: 230 dollárt ezer köbméterenként. A Gazprom követelése tehát egyáltalán nem irreális Belorussziával szemben, hiszen az alkut 200 dollárról indította, végül azonban csak 105 dollárt kért ezer köbméterenként a gázért.

Moszkvát különösen azt dühíti, hogy a gazdaságilag amúgy is az oroszok jóindulatától függő belorusz vezetés a meglehetősen gavalléros orosz árajánlatot nem fogadta el, viszont szemérmetlenül magas tranzitdíjat kért az Európának szánt gáz átengedéséért.

A türkmén jelölttől függ Európa téli fűtése

A jelek szerint rendszeressé váló gázháborúk arra kényszerítik Európát, hogy alternatív források után nézzen. Erre szolgál a Nabucco-vezeték terve, amellyel az orosz gáztól való függőség csökkentése érdekében 2009-től Kaszpi-tengertől, Türkmenisztánból szállítanák a gázt Törökországba és onnan Európába.

„Türkmenisztán rendelkezik a világ harmadik legnagyobb földgázkészletével, így természetesen Magyarországnak sem mindegy, hogyan alakul a belpolitikai helyzet a közép-ázsiai államban” – mondta Hegedűs Miklós. A szakember szerint Saparmurat Nyiazov türkmén diktátor halálával azonban a kiszámítható, stabil és biztonságos kereskedésbe most kockázati tényező került, hiszen nem lehet tudni, hogy az új elnök milyen gazdaságpolitikát fog folytatni. Ha oroszelleneset, akkor minden bizonnyal nem kerül veszélybe a Nabucco-program.

Ezek is érdekelhetik