Közélet

2009.01.16. 08:15

Akár pénzverdét is nyithatnak az ellenőrizetlen önkormányzatok

Törvényességi ellenőrzés nélkül működnek januártól az önkormányzatok. Akár még pénzt is verhetnének, jellemzik a faramuci helyzetet szakértők. Megnéztük: lehet-e Balázs-dénár vagy Feigli-tallér?

Balassa Tamás

A törvényességi ellenőrzés hiánya az Országgyűlés mulasztása, amit leghamarabb februárban pótolhatnak a pártok. Konszenzussal, ami eddig hiányzott. Két héten belül újabb javaslatot tesz az Önkormányzati Minisztérium az Alkotmánybírósági határozattal megszüntetett regionális közigazgatási hivatalok törvényességi ellenőrzési feladatkörének ellátására.

Jauernik István államtitkár elmondta: a törvényességi ellenőrzés megoldatlansága komoly gond. Erre európai példa nemigen található másutt. Különösen aggályos a helyzet az erős feladat- és hatáskörrel rendelkező magyar önkormányzati rendszerben.



Pénzverdét is nyithat 3000 kis köztársaság?

Kiss Pál, Balatonföldvár címzetes főjegyzője szerint most több múlik a törvényesség őrein.

A jegyzők feszítettebb helyzetbe kerültek, mert immár csak baráti alapon támaszkodhatnak a az államigazgatási hivatalra, ami szerencsére eddig is minden szakmai támogatást megadott – mondta Kiss Pál. – A tapasztaltabb kollégák biztosan jobban kezelik a nehézségeket, a kezdőknek több segítségre lehet szükségük.

Faludi Imre, a közigazgatási hivatal egykori vezetője a kilencvenes évek elejét idézte. Egy államtitkár mondta akkoriban: a törvényesség ellenőrzése azért fontos, nehogy 3000 kis köztársaság alakuljon az országban.

Kis túlzással ilyen helyzet állt elő, hiszen az önkormányzatok kontroll nélkül alkothatják rendeleteiket, csak a jogkövető magatartásukra és belátásukra van bízva, betartják-e a jogszabályokat. Illúzió az állampolgároktól várni, bírósághoz fordulnak jogsértést esetén, hiszen nem ismerhetik ilyen mélységben a jogszabályokat - mondta.

– A hét regionális közigazgatási hivatal egyéb feladatai mellett az önkormányzatok törvényességi ellenőrzését végezte, adott esetben észrevételeket fogalmazva meg, ezt a hatáskört most nem gyakorolhatja – mondta az államtitkár. – Mielőbbi megoldás szükséges, ám hogy ez mikor lesz meg, a döntéshozókon múlik. Leghamarabb a tavaszi ülésszak első ülésnapján születhet meg egy új jogszabály.

Jauernik István elmondta: az elmúlt év végén két alkalommal is próbálkoztak kétharmados támogatást szerezni, mindhiába. Bíznak benne, hogy ezúttal sikerül olyan javaslatot a T. Ház asztalára tenniük, ami megkapja a szükséges szavazattöbbséget.
– Olyan javaslaton dolgozunk, amely kielégíti minden fél igényét. Megmarad benne az ellenzék által szorgalmazott törvényességi ellenőrzés megyei illetékessége, de nem önálló megyei hivatal által. Mindemellett meghagyja a kormány szabad mozgásterét a kormányzati szervek kialakítására. A mindenkori kormánynak nem lehet megkötni a kezét abban, hogy a szakmai logikája szerinti struktúrát létrehozzon.

Az államtitkár többet nem kívánt mondani az új javaslatról, hiszen azt a parlamenti frakciók is csak ezt követően ismerhetik majd meg. Ez még januárban megtörténik, így akár az első ülésnapon tárgyalhatja a jogszabálytervezetet az Országgyűlés.

Jauernik István ugyanakkor hozzátette: a hivatalok mintegy 1300 munkatársa közül csak kétszázan dolgoztak – és ők is csak részben – az önkormányzatok törvényességi ellenőrzésének területén. Több munkát adnak ugyanis az államigazgatási feladat- és hatáskörök. Ezt erősítette meg kérdésünkre Hoffmanné Németh Ildikó hivatalvezető is, aki ugyanabban az épületben, ugyanazokkal a munkatársakkal ugyanúgy regionális hivatalt vezet január elsejétől. Az egyik fő különbség: közigazgatási helyett államigazgatásinak hívják.

[caption id="" align="aligncenter" width="640"] A somogyi önkormányzatok több ezer rendeletet hoznak évente, januárig a közigazgatási hivatal ellenőrizte a törvényességüket
[/caption]

– A törvényességi ellenőrzések gyakorlatáról azt mondhatom: eddig is jó viszonyt alakítottunk ki a településekkel, segítettük a jegyzők és a polgármesterek munkáját. Törvényességi észrevétellel a döntések számához képest ritkán kellett élnünk, ezek döntő többségét megfogadták, így az Alkotmánybírósághoz például tavaly egyszer sem kellett fordulnunk – mondta a Dél-dunántúli Regionális Államigazgatási Hivatal vezetője.

Hoffmanné Németh Ildikó hozzátette: bizakodásra ad okot a törvényes működést illetően, hogy a polgármesterek, jegyzők továbbra is kérik a véleményüket. Az év elején megváltozott szociális jogszabályok végrehajtásának szervezésében kérnek segítséget a hivataltól.
– A települések a javaslatainkat megszívlelve pénzt takaríthatnak meg, amit formai vagy tartalmi döntési hibákkal elveszíthetnének. A helyi rendeletek megfelelősége vagy törvényessége nekünk sem önmaguk miatt fontos, hanem azért, mert így a lakosság nem látja kárát az esetleges hibáknak – mondta a hivatalvezető.

A regionális hivatalnak számos hatáskör ad munkát. Egyebek között a jegyzők államigazgatási döntései elleni jogorvoslati kérelmekkel, a különféle területfejlesztési tanácsok munkájával, az okmányirodák tevékenységével, adatvédelmi és közérdekűadat-nyilvánossági, irattári, iratkezelési felügyelettel, építésfelügyeleti ügyekkel és számos más államigazgatási feladattal foglalkoznak.

Verebélyi Imre szerint alkotmánysértő, pazarló és demokráciadeficites lett a regionalizmus erőltetése

Verebélyi Imre egyetemi tanár, a Köztisztviselők Szakmai Szervezetei Szövetségének alelnöke – aki Az új magyar közigazgatás című folyóiratban hamarosan részletesen kitér e témára – a megalapozatlan regionalizmust okolja a fiaskóért. Lapunknak nyilatkozva mondta: az egymást váltó kormányok az elmúlt egy évtizedben olyan hétrégiós területi államigazgatási, valamint önkormányzati rendszer bevezetését erőltették, ami nem illeszkedett a kisebb méretű Magyarország sajátosságai közé. Szerinte az eredmény alkotmánysértő, az eredményességet és költségtakarékosságot megkérdőjelező demokráciadeficites rendszer lett.

A szakmailag nem megalapozott hét közigazgatási régiós szerv közül napjainkra alkotmányos szempontból válságba került a területi közigazgatási hivatalok törvényességi ellenőrzési funkciója. Jelenleg nincs hatályos jogszabály, ami alapján működtethető lenne az ilyen feladatokat ellátó szervezet, így az állam nevében senki nem tud intézkedni a törvénysértést elkövető önkormányzatokkal szemben, a bíróságok előtt folyamatban lévő perekben állami hivatal nem folytathat és nem indíthat pereket – véli az egyetemi tanár.

Verebélyi Imre szerint a kilábaláshoz a kormánypártnak el kell fogadnia a kétharmados törvényalkotáshoz nélkülözhetetlen ellenzék álláspontját. Eszerint a törvényességi ellenőrzést megyei és fővárosi szinten kell megszervezni. Az ellenzéknek viszont az Országgyűlésben nem szabad változtatgatni az álláspontját. Ha ez a két feltétel nem lesz meg a ta-vaszi ülésszakon, akkor hosszan tartó közjogi válságra kell felkészülnünk, amit nem a globalizált világ, hanem mi okozunk önmagunknak – mondta az egyetemi tanár.

A jegyzők feszítettebb helyzetbe kerültek, mert immár csak baráti alapon támaszkodhatnak a az államigazgatási hivatalra, ami szerencsére eddig is minden szakmai támogatást megadott – mondta Kiss Pál. – A tapasztaltabb kollégák biztosan jobban kezelik a nehézségeket, a kezdőknek több segítségre lehet szükségük.

Faludi Imre, a közigazgatási hivatal egykori vezetője a kilencvenes évek elejét idézte. Egy államtitkár mondta akkoriban: a törvényesség ellenőrzése azért fontos, nehogy 3000 kis köztársaság alakuljon az országban.

Kis túlzással ilyen helyzet állt elő, hiszen az önkormányzatok kontroll nélkül alkothatják rendeleteiket, csak a jogkövető magatartásukra és belátásukra van bízva, betartják-e a jogszabályokat. Illúzió az állampolgároktól várni, bírósághoz fordulnak jogsértést esetén, hiszen nem ismerhetik ilyen mélységben a jogszabályokat - mondta. Verebélyi Imre szerint alkotmánysértő, pazarló és demokráciadeficites lett a regionalizmus erőltetése Verebélyi Imre egyetemi tanár, a Köztisztviselők Szakmai Szervezetei Szövetségének alelnöke – aki Az új magyar közigazgatás című folyóiratban hamarosan részletesen kitér e témára – a megalapozatlan regionalizmust okolja a fiaskóért. Lapunknak nyilatkozva mondta: az egymást váltó kormányok az elmúlt egy évtizedben olyan hétrégiós területi államigazgatási, valamint önkormányzati rendszer bevezetését erőltették, ami nem illeszkedett a kisebb méretű Magyarország sajátosságai közé. Szerinte az eredmény alkotmánysértő, az eredményességet és költségtakarékosságot megkérdőjelező demokráciadeficites rendszer lett.

A szakmailag nem megalapozott hét közigazgatási régiós szerv közül napjainkra alkotmányos szempontból válságba került a területi közigazgatási hivatalok törvényességi ellenőrzési funkciója. Jelenleg nincs hatályos jogszabály, ami alapján működtethető lenne az ilyen feladatokat ellátó szervezet, így az állam nevében senki nem tud intézkedni a törvénysértést elkövető önkormányzatokkal szemben, a bíróságok előtt folyamatban lévő perekben állami hivatal nem folytathat és nem indíthat pereket – véli az egyetemi tanár.

Verebélyi Imre szerint a kilábaláshoz a kormánypártnak el kell fogadnia a kétharmados törvényalkotáshoz nélkülözhetetlen ellenzék álláspontját. Eszerint a törvényességi ellenőrzést megyei és fővárosi szinten kell megszervezni. Az ellenzéknek viszont az Országgyűlésben nem szabad változtatgatni az álláspontját. Ha ez a két feltétel nem lesz meg a ta-vaszi ülésszakon, akkor hosszan tartó közjogi válságra kell felkészülnünk, amit nem a globalizált világ, hanem mi okozunk önmagunknak – mondta az egyetemi tanár. A somogyi önkormányzatok több ezer rendeletet hoznak évente, januárig a közigazgatási hivatal ellenőrizte a törvényességüket -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!