Közélet

2009.09.15. 08:03

Új utakon a somogyi bringások

Bringázz a munkába – ezzel a jelszóval indítanak országos kampányt. Amíg máshol tekernek, addig számos somogyi településen csak vágyakoznak a biztonságos kerékpárútra.

Harsányi Miklós

– Egy centi kerékpárutunk sincs – mondta Ádám László hetesi polgármester. – Pedig a 21. századi elvárásoknak mi is szeretnénk megfelelni. A Fő út közelében nyugodtan ki lehetne alakítani a szakaszt, csakhogy a büdzsében erre nincs elég pénz.

A kerékpárút létesítése olykor egyszerűbb, mint a karbantartása. Aszfaltozás, kaszálás, kisebb-nagyobb úthibák eltüntetése – ez évről évre jókora összegbe kerül. Csakhogy amíg az építkezéshez pályázati pénzt biztosítanak, a meglévő út fenntartási költségét az önkormányzat állja. Kaposfőn több mint tíz éve négy kilométer út áll a bringások rendelkezésére. A helyiek már régóta sürgetik: össze kellene kötni a környező falvakban található szakaszokat. Sztányi Tibor polgármester osztja a kerékpárosok ötletét.

– Sajnos romlik az út állapota – magyarázta Sztányi Tibor. – Ám minden követ megmozgatunk azért, hogy a kerékpárosok minél biztonságosabb körülmények között használhassák a szakaszt.

Horribilis, mármint az összeg, amely Csordás József gyékényesi polgármester szerint az újabb bringa utak építéshez szükséges. Felidézte: a Kotró partján a kilencvenes években közel 16 millió forintot kóstált az 1400 méternyi szakasz létesítése. Zákány felé 200 méternyit szeretnének építeni, Csurgó felé – a vasútparton – 10 kilométernyit kívánnak létrehozni. Ez – tette hozzá Csordás József – kizárólag kistérségi összefogással valósulhat meg az elképzelés.

Nagyatád város kerékpárút hálózatát három ütemben tervezték meg 12 éve az újkútpusztai bejárótól a Dózsa György utca végéig – tájékoztatták szerkesztőségünket. Az akkor közlekedési minisztérium által önkormányzat törzsvagyonhoz tartozó kerékpárút és járda építésének támogatására kiírt pályázaton csak az I. ütem nyert támogatást. A jelenleg meglévő kerékpárút az újkútpusztai bejárótól a Hunyadi utca végéig tart, csaknem két kilométer hosszan.

– A kerékpárút fenntartására évente 350 ezer forintot fordít a város az igényelt karbantartási munkáktól függően – tudtuk meg. Idén újították fel a kerékpárút burkolati jeleinek festését, javították ki a korlátot, s cserélték ki a közlekedési táblát is.

Szerencsések a bogláriak: a balatoni bringaúton kívül másik szakaszon is gurulhatnak a kétkerekűek szerelmesei. Gáspár László, a polgármesteri hivatal referense érdeklődésünkre elmondta: újabb belterületi szakaszt kívánnak kiépíteni a Gyep és a Klapka utcában. Az 1400 méter hosszú utat a gyalogosok és a bicajosok egyaránt használhatják. A város pályázatát befogadták, s abban reménykednek, hogy mihamarabb megindulhat a csaknem 56 millió forintos beruházás.

Nagybajomban fellélegezhettek – birtokba vehették a terepet a kivitelezők. Bár jelenleg nincs kerékpárút a városban, pár hónapon belül várhatóan bringások népesítik be a 600 méter hosszú, két és fél méter széles új területet az Iskola köznél.

Vasvári János városgazdálkodási igazgató rámutatott: közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi szempontból egyaránt lényeges a fejlesztés. Alig kezdődött el a munka, már a folytatásra gondolnak a bajomiak. Örülnének, ha a települést átszelő Fő utcán is nyugodtan, az autósforgalomtól elkülönített területen tekerhetnek a munkába igyekvő felnőttek vagy a suliba siető gyerekek.



Bringázz a munkába – a kerékpározás népszerűsítése a program fő célja. A környezetvédelmi minisztérium, a Magyar Kerékpárosklub szervezésében valósul meg, s ehhez a közlekedési tárca nyújt segítséget. Megtudtuk: az őszi kampányban egyének vagy maximum ötfős csapatok vehetnek részt. Az eredményeket a www.bringazzamunkaba.hu oldalon lehet regisztrálni.

Ezek is érdekelhetik