Közélet

2010.12.15. 00:02

Leütős ajánlatok: várrom kapitánnyal a kalapács alatt

Csupor Erik a hazai internetes kereskedelem guruja, a Vatera és a TeszVesz portálokat üzemeltető Allegroup egyik ügyvezetője. Az érettségi óta ritkán jár Somogyban, de a tanítóképzős bulikra és az Ifiház-presszóra jól emlékszik.

Balassa Tamás

– Sok helyen megfordult a felsőoktatásban, írja sejtelmesen egy közösségi szájton olvasható profiljában. Üzleti, közgazdászvonalon?
– Abszolút nem. Történelem-angol-szakon kezdtem az egyetemet Debrecenben, aztán az amerikanisztika-szakot is felvettem az ELTÉ-n.

– Mikor kapcsolódott össze a pályája a Vatera-alapítókkal?
– 2002-ben, amikor a cég még úgy működött, mint minden start-up company, három-négy emberrel, garázscégjelleggel. Akkoriban fogalmazódott meg a tudatos üzleti építkezés gondolata, amivel a Vatera megelőzheti a riválisait, és közben az értékmaximalizálással a kockázatitőke-befektetők is megtalálják a számításukat. Ez a nemzetközi piacon történő értékesítést jelenti. Részben azért választottam a Vaterát, mert ebben nekem szerepem volt.

– Ez az értékesítés történt meg 2008-ban?
– Így igaz.

– A most tízéves Vatera nem ül a babéárokon, egybeolvadnak a TeszVesz portállal. Hatalmas online piactér, mekkora a fogalom?
– A háromezer webhelyből álló hazai e-kereskedelem forgalmának durván húsz százalékát teszi ki a két portál.

[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Csupor Erik ma már ritkán jár Somogyban
[/caption]

– Ezt volt 2009-ben 17,5 milliárd forint?
– Ha a két portál átmenő forgalmáról beszélünk, ami más, mint az árbevétel, jócskán húszmilliárd forint fölött vagyunk. Fontos megjegyezni, hogy a hazai felhasználók egy részének a fejében a Vatera és a TeszVesz mind a mai napig online aukciós szájtként rögzült, pedig rég nem ez a helyzet. A licites értékesítés elenyésző töredéke a teljes adásvételi nagyságrendnek. Mindkét portálon 60 százalék fölött van a fixáras, azonnali vásárlások aránya.

– Meglepetésemre neves multik is árulnak a portálokon. Ez taszítja a felhasználókat vagy inkább elismerés Önöknek?
– Mindenféleképpen az utóbbi. Az offline világ jelentős piaci szereplői új értékesítési csatornaként tekintenek ránk. Logikusabb ugyanis az online kereskedelmet a kis- és középvállalkozásoknak, de még a multiknak is olyan helyen elindítani, ahol már van forgalom. Egy webhely felfuttatása komoly és költséges üzem, tévhit, hogy elég elbattyogni egy programozóhoz, leprogramoztatni a webáruházat, aztán jöhet a kánaán. Nem így van. Ha valaki azt akarja, hogy a webhely éljen és oda vevők menjenek, az tízmilliós nagyságrendű marketingbefektetés.

– Az eredmény, hogy beírom a keresőbe a V-betűt, és a program a Vaterát ajánlja?
– Ez már a nagyságból fakad. Ha Ön búgócsigát árul, és azt szeretné, hogy az oldalát megtalálják, úgy kell optimalizálnia, és úgy kell rá hirdetnie, hogy ha valaki a google-ben rákeres, a búgócsiga az első tíz találat között legyen, és esetleg a hirdetése is megjelenjen.

– A hazai e-kereskedelemben ma nincs legyőzőjük, de mi a helyzet webes összevetésben?
– Ha a teljes hazai weblátogatottságot nézzük, akkor a lapletöltés alapján körülbelül a 6., egyedilátogató-szám alapján a 8-9. a Vatera. A két oldal összesen 2,5 millió, az átfedéseket leszámítva körülbelül 1,8 millió regisztrációt számlál. Ez Budapest lakosságához közelítő vásárlóerő, a magyar népesség 18 százaléka.

– Nem is akármilyen 18 százaléka...
– Valóban, hiszen nincsenek vagy nem nagyon vannak 18 év alatti, önálló jövedelemmel nem nagyon rendelkezők, és a nyugdíjas korosztály is csak mostanában kezdi használgatni az internetet.

– Az ekkora nyüzsgés a zsebeseket is vonzza...
– Az elektronikus kereskedelem biztonságosabb, mint a nem elektronikus. Nemrég publikált számok szerint a hazai kiskereskedelemben 1,3 százalékra tehető a bolti lopások és csalások aránya. A Vaterán az elmúlt évben 3,7 millió tranzakcióból 200 esetben bizonyosodott be a csalás. Ez jóval kevesebb a 1,3 százaléknál.

– Olvasom, hatalmas erőket mozgósítanak a biztonságos működésre, még volt rendőröket is alkalmaznak.
– Sokat költünk a biztonságra. Több dolgot teszünk. Van saját biztonsági csapatunk, amely folyamatosan azon dolgozik, hogy bármiféle csalásnak elejét vegye. Ha mégis történne ilyen, ami előfordul a legjobban szűrt helyen is, akkor az a célunk, hogy az adatvédelmi törvény tiszteletben tartása mellett hatékonyan támogassuk a rendőrséget a felderítésben. Különféle regisztrációs szinteken adatokat gyűjtünk a felhasználókról, ami ilyenkor segíthet. Az offline felderítési aránnyal szemben nálunk a felderítés 100 százalékosra tehető.

– Nem akarnánk tippeket adni, inkább a felhasználói éberség érdekében kérdeznénk: hogyan lehet csalni? Mire figyeljünk?
– Ezeknek a piactereknek a sajátossága, és ennek nem kis szerepe van a népszerűségükben, hogy minden felhasználó teljes korábbi eseménytörténete látszik. Ez egyfajta értékelési rendszer, ahol a termékek és a vélemények is böngészhetők, és ha előfordulnak negatív események, akkor mi kizárhatjuk az eladót.

– Mi az, aminek azonnal szemet kell szúrnia?
– Gyanús, ha nagyon kurrens termékeket igen jelentősen a piaci ár alatt kínál valaki.

– Talán csak meg van szorulva...
– Aki meg van szorulva, nem új termékeket értékesít féláron, nagy tömegben.

– A piactéren szerzett bevétel adóköteles lehet, és ahogy olvasni, az adóhatóság is élénken figyel.
– Az offline kereskedelemhez hasonlóan az online esetében is lehet adókötelezettség. Az adóhatóság időnként végez vizsgálatokat, ami természetes. A cégcsoport abban érdekelt, hogy a szektor tisztuljon, és kialakuljon egy jogkövető magatartás. Az adóhatóság két évre visszamenően tartott ellenőrzésekor mindent rendben talált, s ekkor kért adatokat bizonyos partnerekről, hogy milyen kapcsolatban álltak a Vaterával.

– Rövidesen megérkezik Magyarországra az eBay. Miként készülnek erre?
– A teljes hazai e-kereskedelmi piac ebben az évben 135 milliárdosra tehető, plusz a Vatera és a TeszVesz 25 milliárdja, plusz néhány egyéb szektor, amit nem tartalmaz a GKIeNET-es felmérés. Ez egy pici szám a teljes hazai kiskereskedelemhez vagy a lengyelországi adatokhoz képest. Bőven van még hová fejlődni. Minden jó minőségű szolgáltató, aki belép erre a piacra, egyelőre az abszolút expanzió időszakában lép be, és pozitívan befolyásolja a piacot. Az eBay belépésével nem fogalmaztuk át a stratégiánkat.

– Internetes pletyka, hogy az Allegroup ügyvezetői egyéb konkurens cégekben is érdekeltek.
– Ha arra gondol, hogy a Gerő Viktor vagy jómagam állunk a zsibvásár.hu mögött, azt cáfolni tudom.

– A Vaterán elkelt legértékesebb portéka egy 220 milliós panzió volt, de várromot is árultak már várkapitánnyal. Sok mindent ugyanakkor nem lehet értékesíteni, alkoholt, drogot, pornográf tartalmat...
– ...lőfegyvert, védett állatot. Hosszú a lista.

– Horogkeresztes zászlót is töröltek már. Miként döntenek, mit lehet és mit nem?
– Vannak különféle algoritmusok, melyek kulcsszavakra figyelnek, és ezek alapján kerülnek a tartalmak a moderátoraink elé. A kulcsszavak listája folyamatosan bővül, a tiltott tárgyak valódi elnevezése mellett a zsargon- és kódkifejezések is megjelennek rajta. A másik forrás a felhasználók tömege, akik jelzik felénk a problémákat. A moderátorok így hozott anyagból dolgoznak, és ez jó, mert nem kell keresniük a 1,5 millió termék és az átlag 200 szó között.

[caption id="" align="aligncenter" width="334"] De az ifiház-presszóra és a tanítóképzős bulikra még jól emlékszik
[/caption]

– Milyen tiltott termékeket kell általában törölni?
– Előfordulnak házi gyártású alkoholok, szexuális szolgáltatások, önkényuralmi jelképek. A legextrémebb esetek között említhető, hogy valaki a fél veséjét tette föl tízmillió forintért aukcióra, és volt, aki a szüzességét aukcióztatta meg.

– Az ügyvezető is vaterázik?
– Már hogyne. Ez nálunk kötelező. Másként hogy ismerhetnénk meg alaposan a felületet?

– Milyen informatikai háttér kell ilyen nagy forgalmú, széles tartalmú oldalakhoz?
– Elég kiterjedt szerverpark van a háttérben, többszörösen redundáns módon. Ha bármi, bármikor leállna, azonnal átvenné a helyét egy back up-szerver. Ez nem olcsó, de ennek az üzletágnak a velejárója. Most, hogy pár nap múlva integráljuk a két oldalt, volt egy megabeszerzésünk több tízmilliós nagyságrendben.

– Hogy vezeti le a menedzseréletmóddal együtt járó stresszt egy húzósabb hét után?
– Nem vagyok otthonülő típus, hetekig csak aludni járok haza. Sokat járok társaságba, szeretem a technikai sportokat és kedvteléseket, a gyors autókat. Sokat vagyok a kutyáimmal, teniszezek. Szeretek étterembe járni, kétheti rendszerességgel tesztelünk új egységeket. Ha az ember megfelelően menedzseli a napjait, és megfelelő intenzitással dolgozik, nem kell stresszesnek lennie, főként ha olyan kollégái vannak, akikben megbízhat, és akik önállóan is el tudnak látni feladatokat.

– Kaposvár és Somogy milyen gyakran esik útba?
– Régebben gyakran, ma sajnos már ritkábban, és akkor is sokszor szomorú apropóból, temetésre járok haza. A rokonságom egy része még Kaposváron él, a baráti köröm már nem, döntő zömük elköltözött onnan. De azt mindig megemlegetem, mekkorát változott a város...

Csupor Erik

1967-ben született Bonyhádon, három éves korában költöztek Kaposvárra, ahol édesapja a Somogyi Néplap újságírójaként is dolgozott. A Munkácsyban érettségizett 1986-ban, máig élénken élnek benne az egykori Ifiház-presszóban és a tanítóképzős bulikban szerzett emlékek. Később Debrecenbe került, ahol történelem-szakon végzett, emellett az ELTÉ-n anglisztikát hallgatott.

1993-ban Washingtonban a világ legnagyobb múzeumának szerteágazó kutatói programjában vett részt, az elnökválasztási kampány televíziós szegmensét tanulmányozta Bill Clinton beiktatásakor és elnökségének első hónapjaiban. Fél évig a Pesti Hírlap külpolitikai újságírója volt, majd az üzleti világba került.

1995 és 2001 között egy üzleti és marketinginformációkra szakosodott svéd multinacionális cég magyar leányvállalatát vezette, majd 2002-ben a Vatera.hu élére került. 2009-ben a TeszVesz.hu és az Árukereső.hu, 2010. novemberében az Allegroup.hu vezetését vette át. Angolul felsőfokon beszél. Elvált, fia 16 éves.

Az Allegroup a világ egyik legnagyobb médiacsoportja, a Naspers része. A dél-afrikai központú médiabirodalom a világ szinte minden táján rendelkezik befektetésekkel. Térségünkben tizennégy országban vannak jelen különböző piacterekkel, apróhirdetési szájtokkal és a legkülönbözőbb e-kereskedelmi tevékenységgel. Mindez a lengyel központú Allegro Group része, aminek az egyik alrégióközpontja Magyarország, Románia és Szerbia tartozik hozzá. Az Allegroup.hu-hoz tartozik a Vatera.hu, a TeszVesz.hu, az otoMoto.hu és az Árukereső.hu, valamint nyolc szájt Romániában és Szerbiában.

A 130 emberrel működő Allegroup élén két ügyvezető áll, Gerő Viktor a közép-európai ügyekkel foglalkozik, a kapcsolattartás a cégközponttal nagyrészt szintén rá hárul. Csupor Erik a magyar üzleti egységeket és az új üzleti projekteket, köztük otoMoto.hu használtautó-hirdetési oldalt felügyeli. Napjai nagyrészt tárgyalásokkal telnek, konferenciákra jár, előadásokat tart, sokat utazik.


Kevesen tudják, hogy...

... az alapítók a Lesbos szigetén lévő nyaralóhelyen, a Vatera beach-en nevezték el a portált.
... az oldalt néhány fiatal egyetemista alapította 2000 novemberében.
... az eddigi legsikeresebb jótékonysági árverésen ifj. Ocskay Gábor hokiütője több mint 1,3 millió forintért kelt el.
... a valaha eladott legdrágább termék egy panzió volt, 220 millió forintért talált gazdára.
... itt debütált az ország első Digitális Rubik Kockája.
... az oldalon egy várkapitányi címmel együtt járó várromot is árultak.
... Michelle Wild és Anastacia is indított már aukciót a portálon.
... ma már minden 8. magyar regisztrált a Vaterán.
... az idei átlagos havi 850 ezer licitből több mint 330 ezer eladás született.
... októberében legtöbben laptopot, kandallót és csizmát kerestek az aukciós oldalon.

1993-ban Washingtonban a világ legnagyobb múzeumának szerteágazó kutatói programjában vett részt, az elnökválasztási kampány televíziós szegmensét tanulmányozta Bill Clinton beiktatásakor és elnökségének első hónapjaiban. Fél évig a Pesti Hírlap külpolitikai újságírója volt, majd az üzleti világba került.

1995 és 2001 között egy üzleti és marketinginformációkra szakosodott svéd multinacionális cég magyar leányvállalatát vezette, majd 2002-ben a Vatera.hu élére került. 2009-ben a TeszVesz.hu és az Árukereső.hu, 2010. novemberében az Allegroup.hu vezetését vette át. Angolul felsőfokon beszél. Elvált, fia 16 éves.

Az Allegroup a világ egyik legnagyobb médiacsoportja, a Naspers része. A dél-afrikai központú médiabirodalom a világ szinte minden táján rendelkezik befektetésekkel. Térségünkben tizennégy országban vannak jelen különböző piacterekkel, apróhirdetési szájtokkal és a legkülönbözőbb e-kereskedelmi tevékenységgel. Mindez a lengyel központú Allegro Group része, aminek az egyik alrégióközpontja Magyarország, Románia és Szerbia tartozik hozzá. Az Allegroup.hu-hoz tartozik a Vatera.hu, a TeszVesz.hu, az otoMoto.hu és az Árukereső.hu, valamint nyolc szájt Romániában és Szerbiában.

A 130 emberrel működő Allegroup élén két ügyvezető áll, Gerő Viktor a közép-európai ügyekkel foglalkozik, a kapcsolattartás a cégközponttal nagyrészt szintén rá hárul. Csupor Erik a magyar üzleti egységeket és az új üzleti projekteket, köztük otoMoto.hu használtautó-hirdetési oldalt felügyeli. Napjai nagyrészt tárgyalásokkal telnek, konferenciákra jár, előadásokat tart, sokat utazik. De az ifiház-presszóra és a tanítóképzős bulikra még jól emlékszik Csupor Erik ma már ritkán jár Somogyban -->

Ezek is érdekelhetik