Közélet

2011.01.07. 08:34

Blokkod nélkül soha! Olcsó hipermarketes húsnak híg a leve

Panaszosunk hat kilogramm hússal készült az ünnepekre, de mire hazaért, megbüdösödött az alapanyag. Blokk nélkül esélytelenül próbált volna reklamálni.

Sonline / Simonné Dr. Mészáros Renáta

Tisztelt Panaszblog!

Mint fogyasztó szeretném kérdezni, hogy ünnepek alkalmával vásároltam a közeli nagyáruházban húst ami otthon kiderült romlott volt. Borzasztóan büdös volt. Mivel zárás előtt történt, másnap már ciki lett volna ezt megreklamálni. Sajnos 6 kg-ról van szó, amit ki kellett dobnom és úszott a pénzem: éhes maradt a családom. Ilyenkor mit kell, lehet tenni? Vissza kellett volna vinnem? Ha kiszámolom a benzin, 3000 forintba jön ki egy út alkalmával. Na meg másnap este tudtam volna csak elmenni. Megérte volna visszavinnem? Csak azt szeretném kérdezni, jogos lett volna-e a csere friss árura?

Tisztelt Kérdező!

Sajnos, a reklamációhoz kellett volna a hús és vásárlást igazoló nyugta (blokk) is. E kettő együttes bemutatásával tudott volna pénzvisszatérítést kérni, a problémáját igazolni és a minőségi kifogásáról jegyzőkönyvet felvetetni. (A minőségi kifogásról és annak módjáról egy előző probléma kapcsán olvashat a panaszblogban.)
 
Amennyiben - mint írja - kára a hús árán kívül is keletkezett pl.: benzinköltség stb... , azt csak polgári peres úton bíróság előtt tudta volna érvényesíteni, viszont ahhoz is kellett volna a nyugta és a hús (vagy az azzal kapcsolatos szakértői vélemény) is.
A húst, amennyiben romlottnak vélte, esetleg bevizsgáltathatta volna az ÁNTSZ - szel, élelmiszer egészségégügyi vonatkozásában az a hatóság jogosult eljárni, illetve bírságolni is.
 
Sajnos mot már csak annyit tehet (és ezt akkor is, ha már a nyugta nem áll rendelkezésre), hogy abban az üzletben, ahol a terméket vásárolta beírja panaszát a vásárlók könyvébe és abban kérheti kárának a megtérítését, illetve panaszának a kivizsgálását.
A jogszabály csak válaszadási kötelezettséget ír elő az üzletnek, (azt azonban bejegyzéskor minden esetben) melynek ha az üzlet nem tesz eleget bírsággal számolhat. A bírságot a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság jogosult kiszabni a vásárló bejelentése után.
 
A jövőben mindenképp szerencsés volna a vásárolt terméket megőrizni, illetve a nyugtát eltenni. A nyugta igazolja a vásárlás tényét, helyét, idejét. Ezekre alapozhatja későbbi reklamációját.




A cikkben szereplő hatóságok nevei az alábbiak szerint változtak 2011. január 1.-től:

A Nemzeti fogyasztóvédelmi Hatóságról szóló 225/2007. Kormányrendeletet a 316/2010. Kormányrendelet módosította, mely 3.§. (1) szerint a fogyasztóvédelmi felügyelőség a fővárosi és megyei kormányhivatal szervezetében szakigazgatási szervként működik.
A 323/2010. Kormányrendelet az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ) szervezete, a népegészségügyi szakigazgatási feladatok ellátása tekintetében az 1.§ (2) bekezdésében így rendelkezik: a fővárosi és megyei kormányhivatalok szakigazgatási szerveként népegészségügyi szakigazgatási szerv  működik a népegészségügyi feladatok ellátására.

Jogszabályi háttér:

1997. évi CLV. törvény (A fogyasztóvédelemről) szerint: 17/A. §. (2) A fogyasztó a vállalkozásnak, illetve a vállalkozás érdekében vagy javára eljáró személynek az áru fogyasztók részére történő forgalmazásával, illetve értékesítésével közvetlen kapcsolatban álló magatartására, tevékenységére vagy mulasztására vonatkozó panaszát szóban vagy írásban közölheti a vállalkozással.

(3) A szóbeli panaszt azonnal meg kell vizsgálni, és szükség szerint orvosolni kell. Ha a fogyasztó a panasz kezelésével nem ért egyet, a vállalkozás a panaszról és az azzal kapcsolatos álláspontjáról haladéktalanul köteles jegyzőkönyvet felvenni, s annak egy másolati példányát a fogyasztónak átadni. Ha a panasz azonnali kivizsgálása nem lehetséges, a vállalkozás a panaszról haladéktalanul köteles jegyzőkönyvet felvenni, és annak egy másolati példányát köteles a fogyasztónak átadni, egyebekben pedig az írásbeli panaszra vonatkozóan a (4) bekezdésben írtak szerint köteles eljárni.

(4) Az írásbeli panaszt a vállalkozás - törvény eltérő rendelkezése hiányában - harminc napon belül köteles írásban megválaszolni. A panaszt elutasító álláspontját a vállalkozás indokolni köteles. A válasz másolati példányát három évig köteles megőrizni, s azt az ellenőrző hatóságoknak kérésükre bemutatni.

(5) A panasz elutasítása esetén a vállalkozás köteles a fogyasztót írásban tájékoztatni arról, hogy panaszával - annak jellege szerint - mely hatóság vagy a békéltető testület eljárását kezdeményezheti. Meg kell adni az illetékes hatóság, illetve a vállalkozás székhelye szerinti békéltető testület levelezési címét.

A Sonline.hu jogi tanácsadási blogot indított Simonné Dr. Mészáros Renáta közreműködésével. Önnek csak annyi a dolga, hogy megírja nekünk vélt, vagy valós sérelmét, melyben megoldást, vagy segítséget vár az ismeretlen jogi területen. Jogászunk válaszát, tanácsait és a felvetett problémát együtt közöljük a blogon. Dobja be hozzánk gondjait bátran a Sonline Panaszládájába!
[email protected]

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!