Közélet

2014.02.02. 16:04

A világsztárok útján: Dracula segítségével Hollywoodba

Ki tudja, ha nincs tizenhét esztendős korában az a fránya baleset, jelenleg éppen a szocsi téli olimpiára készülne az egykori síbajnok. Így viszont éppen a világ másik felén, Hollywoodban készül valami hasonlóan feledhetetlent alkotni, mint egy ötkarikás érem.

Vas András

Kevesen gondolnák, hogy a tavaly októberben az Egyesült Államokban képernyőre került Dracula-sorozat főszereplői között nemcsak Golden Globe-díjas – Jonathan Rhys Meyers –, hanem hatszoros síbajnok is akad. Esetleg szállodai recepciós. Vagy pék. De mindenképpen egy egykori kaposvári egyetemista. A stáblistán másodikként, rögtön a főszereplő után...
– A sorozatot tavaly télen Budapesten forgatták, s hazai casting directorok meghívtak a nyílt meghallgatásra – eleveníti fel a kezdeteket Bányai Miklós, aki 2006-ban, a Kaposvári Egyetem első színészévfolyamában végzett Babarczy László osztályában. – Felvettek egy csomó jelenetet, aztán az anyagot kiküldték a tengerentúlra, ahol szépen végignézte minden fontos ember a film készítői közül, s végül a rendező kimondta a végső szót. Nekem kicsit hosszúnak tűnt a várakozási idő, ilyen értelemben ez volt a leghúzósabb része a castingnak. Alapvetően izgulós fajta vagyok, de a felvételeknél valamiért elképesztően nyugodt voltam, s éreztem, jól sikerültek. A forgatás pedig? Felkészült, profi stáb, türelmes és lehet, hogy meglepő, de vicces rendezők, s egy tényleg nagyszabású produkció. Azt hiszem, ez lehet minden színész álma...

És vélhetően végleg begyógyította a régi sebeket. Bányai Miklós ugyanis 17 éves koráig hatszoros utánpótlás-síbajnokként a havas lejtők világában képzelte el életét, ám egy baleset után leszámolt a sportkarrierrel. A hirtelen sokkot, melyet egy szépen megtervezett élet összeomlása jelentett a színház oldotta, egyre gyakrabban látogatott el valamelyik teátrumba – a fővárosi Katona, a Krétakör és Pintér Béla Társulata előadásai fogták meg a legjobban –, s végül úgy döntött, kipróbálná magát a világot jelentő deszkákon. Jelentkezett hát a Kaposvári Egyetemen az éppen akkor induló színész szakra, s három évvel később már színművésznek mondhatta magát.
– Mi voltunk az úttörők, velünk alakították ki a rendszert – meséli –, másfél tucat ifjú tudásra szomjazó ifjú színészpalánta Kaposváron. Talán Nagy Icu tűnt köztünk a legérettebbnek (Sárközy-Nagy Ilonát a diplomázás után Babarczy László a Csiky Gergely Színházba szerződtette – a szerző), aztán a végzés után szétspriccelt a társaság, de sokakat láttam játszani, vagy hallottam, hogyan teljesítenek, s mindenki sokat fejlődött. A kapcsolatot személy szerint nem igazán tartom senkivel, néha persze, ha úgy alakul azért összefutok valakivel.

A lazább kapcsolatba vélhetően közrejátszik, hogy míg az osztályból többen is ugyanahhoz a társulathoz szerződtek, ő egyedüliként került Egerbe.
– Eleve oda készültem, ugyanis szerettem volna együtt dolgozni Zsótér Sándorral – teszi hozzá –, ráadásul egy kifejezetten jó csapatba kerültem.
Társulatnál idehaza másutt nem is állt szerződésben – Egerben négy évadott játszott –, persze munkát sok helyen vállalt. Hazai és külföldi reklámfilmekben szerepelt, kipróbálta magát kísérleti és vizsgafilmekben, sőt, a szomorú emlékű Marslakók-sorozatban is eljátszhatott egy karaktert, valamint az egyik hazai tehetségkutató műsor riportereként is dolgozott.

Közben pedig járta a világot. Mexikóban, ahová egy kéthetes nyaraláson megismert lány miatt utazott ki, szállodai recepciósként és pékként dolgozott, hogy eltartsa magát, nehogy a lány azt higgye, rá akar akaszkodni, aztán mire felvette volna vele a kapcsolatot, a lány elköltözött. Mégsem tért haza, hanem New York felé vette az irányt: egy újabb szerelem, valamin az időközben megismert észt színészbarát, Johann Urb miatt költözött a Nagy Almába. Majd onnét Los Angelesbe.
– Először csak látogatóba érkeztem Kaliforniába – mondja –, aztán egyre inkább felerősödött bennem az érzés: itt szeretnék élni.

S ebben komoly segítséget jelent az O1-es vízum, melyet az ismert külföldiek kaphatnak meg, s mellyel legálisan dolgozhat az USÁ-ban még több mint két évig. A Draculának köszönhetően ő is megkapta. Ahogyan a szerződését is az egyik legkomolyabb hollywoodi ügynökséghez, mely olyan sztárok útját egyengeti, mint Demi Moore, Ashton Kutcher, Lucy Liu vagy Naomi Watts.
– Ez óriási előnyt jelent, hiszen egy komoly menedzsmenttel a háta mögött másként néznek az emberre – magyarázza. – Persze ez nem azt jelenti, hogy az egyetlen célom, hogy én is hozzájuk hasonló sztár legyek, sokkal inkább a tapasztalatszerzés. Egyelőre keresem az utam, s remélem, minél több szerepet kapok. Ha valamilyen nagy hollywoodi produkcióban, nagyon fogok örülni.



Ilyen lehetőség lehet a világhírű magyar fotós, Robert Capa életéről szóló film is, igaz, a casting néhány héttel Bányai Miklós LA-be érkezése előtt lezárult. Ám a forgatás még nem kezdődött el, így akár...
– Az igazi castingszezon még nem kezdődött el – jegyzi meg –, hamarosan sokkal jobban átlátom majd a lehetőségeimet. De nem csak emiatt vagyok itt. Egyszerűen élvezem az itteni életet. A hegyen lakom, örülök, amikor látom reggel, hogy süt a nap, s amikor elindulok a városba, s a kanyonban autózom, szemben a tengert nézhetem. Általában távol tartom magam a pezsgéstől, otthon is, és itt sincs ez másként. Annak pedig kifejezetten örülök, hogy eltávolodtam attól az állandó nyomástól, stressztől, a hajszától, a pénznélküliségtől, amiben otthon éltem. Persze ha érkezik egy szerep, biztosan kevésbé lesznek nyugodtak a mindennapjaim.

Ezek után nem csoda, hogy itthonról csak a budapesti séták, a megszokott helyek, a barátok és a család hiányzik számára. Nem úgy az ételek, a magyaros ízek, ugyanis vegetáriánusként Kaliforniát igazi mennyországnak érzi.
– Anyukám anno Mexikóban meglátogatott, s akkor azt mondta, megérti, mit és miért csinálok – meséli –, édesapám azt nem látta, hogyan éltem ott, s most kezdi összerakni rólam a képet. A testvéreim már voltak nálam, látták, hogy boldog vagyok, s nekik ez a legfontosabb. A vízumom lejártáig biztosan maradok, hogy utána mi lesz? Tényleg nem tudom. De otthon egyre szűkebbek a lehetőségek, nincs tér a valódi, értelmes munkára. Akadnak persze helyek, melyek kivételnek mondhatóak, jól tartják magukat, igazi műhelyek. Viszont általánosságban a színészek, az egész színházi szakma megbecsülése nagyon lent van: nem csak az anyagi, de szellemi elismertség is hiányzik...

Az első másfél tucat

Tíz éve szeptemberben úgy néztek rájuk, mintha az űrből jöttek volna, s ha nem is asztronautának, de mindenképpen úttörőnek számítottak, hiszen ők voltak az első színészhallgatók a Kaposvári Egyetemen, ahol a 2003–04-es tanévben indult meg – a Színház- és Filmművészeti Egyetem mellett az országban másodikként – a színművészképzés. Az első évfolyamon tizennyolcan kezdték meg tanulmányaikat a Csiky Gergely Színház akkori igazgatója, Babarczy László osztályában, s bár sokan tamáskodtak, az évente immár dupla annyi végzős színész talál-e majd munkát magának, ha néhányan kisebb kitérőkkel is, de mindannyian megragadtak a szakmában.

Bányai Miklóshoz hasonlóan jelenleg ketten dolgoznak külföldön: Kovács Mimi a diplomázás után a Pécsi Nemzeti Színházba szerződött, jelenleg Angliában gyerekekkel foglalkozik, míg a pályáját Kaposváron kezdő Valcz Péter egy KoMa Társulatos kitérő után most egy németországi színház szerződtetett művésze és rendezője. Kaposvárra szerződött az egyetem befejezése után Vékes Csaba is, aki a csikys évek után a KoMa vezetőjeként dolgozott, majd létrehozott egy filmes céget, mely többek között forgatókönyveket ír. Patocskai Katalin is a Csikyben kezdte, majd ő is a KoMában folytatta, jelenleg szabadúszó. Nagy Ilonát is a kaposvári teátrumban ismerte meg a nagyérdemű, ám a kismamaévek után már nem tért vissza a somogyi megyeszékhelyre, s ő is szabadúszóként dolgozik, ahogyan a profiként szintén a Csikyben debütáló, majd némi kitérő után manapság szintén szabadúszó Sipos Eszter is. Krékics Péter már a kezdetekkor sem kötelezte el magát egyetlen színházhoz, ahogyan Szirmay Melinda sem, előbbi reklámfilmekben szerepelt, emellett a médiában is dolgozik. Dobra Mária és Horváth Illés a veszprémi Petőfi színházhoz szerződtek, előbbi a mai napig a bakonyi város társulatának tagja, utóbbi a Pesti Magyar Színház művésze immár. Pál András és Szabó Vera karrierje Pécsett indult, előbbi aztán a Pesti Magyar Színházba szerződött – s megválasztották a POSZT legjobb 30 év alatti színészének is –, utóbbi a KoMában folytatta, jelenleg szabadúszó.

Egy négyfős csoport együtt maradt a diplomázás után, s mindannyian a Nyíregyházi Móricz színház művészei lettek. Fellinger Domokos és Fridrik Noémi ma is a Nyírségben lép nap mint nap a világot jelentő deszkákra, Losonczi Kata a Pesti Magyar Színházba szerződött, míg Olt Tamás manapság a debreceni Csokonai színházban játszik, emellett darabokat ír és rendez. Mészáros András karrierje a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházban indult, majd a fővárosba szerződött, előbb a Centrál, majd pedig a Thália színházban tagja lett.

Bányai Miklóshoz hasonlóan jelenleg ketten dolgoznak külföldön: Kovács Mimi a diplomázás után a Pécsi Nemzeti Színházba szerződött, jelenleg Angliában gyerekekkel foglalkozik, míg a pályáját Kaposváron kezdő Valcz Péter egy KoMa Társulatos kitérő után most egy németországi színház szerződtetett művésze és rendezője. Kaposvárra szerződött az egyetem befejezése után Vékes Csaba is, aki a csikys évek után a KoMa vezetőjeként dolgozott, majd létrehozott egy filmes céget, mely többek között forgatókönyveket ír. Patocskai Katalin is a Csikyben kezdte, majd ő is a KoMában folytatta, jelenleg szabadúszó. Nagy Ilonát is a kaposvári teátrumban ismerte meg a nagyérdemű, ám a kismamaévek után már nem tért vissza a somogyi megyeszékhelyre, s ő is szabadúszóként dolgozik, ahogyan a profiként szintén a Csikyben debütáló, majd némi kitérő után manapság szintén szabadúszó Sipos Eszter is. Krékics Péter már a kezdetekkor sem kötelezte el magát egyetlen színházhoz, ahogyan Szirmay Melinda sem, előbbi reklámfilmekben szerepelt, emellett a médiában is dolgozik. Dobra Mária és Horváth Illés a veszprémi Petőfi színházhoz szerződtek, előbbi a mai napig a bakonyi város társulatának tagja, utóbbi a Pesti Magyar Színház művésze immár. Pál András és Szabó Vera karrierje Pécsett indult, előbbi aztán a Pesti Magyar Színházba szerződött – s megválasztották a POSZT legjobb 30 év alatti színészének is –, utóbbi a KoMában folytatta, jelenleg szabadúszó.

Egy négyfős csoport együtt maradt a diplomázás után, s mindannyian a Nyíregyházi Móricz színház művészei lettek. Fellinger Domokos és Fridrik Noémi ma is a Nyírségben lép nap mint nap a világot jelentő deszkákra, Losonczi Kata a Pesti Magyar Színházba szerződött, míg Olt Tamás manapság a debreceni Csokonai színházban játszik, emellett darabokat ír és rendez. Mészáros András karrierje a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházban indult, majd a fővárosba szerződött, előbb a Centrál, majd pedig a Thália színházban tagja lett. -->

Címkék#Kaposvár

Ezek is érdekelhetik