Közélet

2014.02.28. 07:21

Issza a diák az odafigyelést, pszichológus kellene az iskolarendőr mellé

Sok tizenéves már hétköznapi szinten drogozik, nem kisebb gond az alkoholfogyasztásuk sem. A somogyi uniós SIKK-tér projekt szakemberei két évet töltöttek a problémával. Odafigyelésük meghálálta magát.

Balassa Tamás

– Őszinteség, ez a kulcsszó, észreveszik a papolást, a személyes példamutatás hiányát – mondja Somogyvári Lajos tabi tanár. A Rudnay szakiskola magyar-történelem szakosa nap nap után azon van, hogy a humán tudományokat fiatalra fordítva embert faragjon diákjaiból. Tudja, a tananyag átadása sokszor reménytelen a parnasszusi magasságokból, ezért gyakran verseket írat velük. Ez az övék, a sajátjuk, magukat írják bele. Így teremtődik kapocs, párbeszéd.
Az uniós támogatású közösségi és kábítószer-ellenes programban közelebb kerülhetett azokhoz a gyerekekhez, akik olykor, nincs mit szépíteni, önmaguk feladása, elvesztése felé menetelnek.



– Nem is gondolnánk, hogy egyik-másik középiskolás közösségben mennyire hétköznapi szintű gyakorlattá válik a droghasználat – érzékelteti a probléma jelentőségét Somogyvári Lajos. – A hazai hagyományok meggyökeresedése még nagyobb, alattomos kihívás a terjedő alkoholfogyasztás is. Mindebben az internetes médiumok felelősségét is látom, mert sok helyen elbagatellizálják a könnyű drogok veszélyeit, pólókra nyomtatva pártolják a kannabiszt. Ez nem vicc. A hétvégi füvezés teljesen természetesé vált a fiatalok között. Márpedig nehéz teljesítményt várni egy diáktól, aki szétcsapva, üveges szemekkel néz ki a fejéből az órán.
A tanár szerint azt kell látni, a fiatalok elcsúszása mögött a családok állnak. A nem működő családok. Teljesen mindegy, hogy jól szituált vagy a megélhetésben hiányt szenvedő családról van szó.
– Az odafigyelés meghálálja magát: ez a legfontosabb tapasztalatom tanárként is, és a program megerősített ebben. Eredményt sajnos nem mindig lehet elérni, ezt is látni kell. Feladni nem szabad, de vannak adott pillanatban nem mozdítható esetek. A diák sokszor iskolát vált, ezért nem lehet sikeres az állapotából kimozdítás. És az energiáinkat mindig összpontosítani kell oda, ahol fogékonyság van.

Miután a Rudnayban rendészeti szakos középiskolások is tanulnak, és alanyi jogon vannak a tantestületben egyenruhás pedagógusok, Somogyvári Lajosnak kedvező tapasztalatai vannak az iskolarendőrséggel. Bár mint mondja, a rendszernek még be kell állnia. Kétségtelen veszély, hogy a szerfogyasztó kriminalizálódik, így könnyen kikerülhet az iskola köreiből a foglalkozás lehetősége.

– A legfontosabbnak az iskolapszichológusok, az ifjúsági segítők foglalkoztatásának általánossá tételét tartanám – mondja a fiatalember. – Csak így lehetne állandó erőket összpontosítani egy jelentős, és a családok mentális állapotát ismerve várhatóan nem csökkenő devianciák csökkentésére. Azt is látni kell, éppen a diszfunkcionális, nem működő családot a legnehezebb elérnünk, sokan nemhogy a felismerésig sem jutnak el, de még a droghasználó gyermekük érintettségét is tagadják...
Zsom János, a kaposvári Eötvös kollégium vezetője, az ecsenyi Hétház Egyesület elnöke a táborozás tapasztalatairól beszélt a SIKK-tér csütörtöki zárókonferenciáján. Azt mondja, vannak pályázatok, melyeken a fiatal közösségek akár tematikus együttlétére forrást lehet nyerni, de a pedagógusok a meglévő munkájuk mellett sokszor megijednek azok adminisztrációs terheitől. A diákok oldaláról is vannak nehézségek. Még akkor is, ha önerő nélküliek vagy minimális költségűek a táborozási lehetőségek.

– Éppen az odafigyelésre szoruló azért maradnak sokszor távol, mert dolgozniuk kell a nyáron. És nem egy hetet, mint évtizedekkel ezelőtt nekünk kellett, hanem az egész nyarat. Tanulmányokra, a család működésére kell dolgozniuk. Ezt nehéz szívvel látjuk. De a pedagógusokat csak bátorítani tudjuk, pályázzanak, és az iskolákat pedig arra kérjük, támogassák a pályázatírásban a tanárokat, hogy a veszélyeztetett korcsoportok eljuthassanak a táborokba.
Ecsenyben a 30 helyes táborban nehéz sorsú fiatalok is megfordultak a SIKK-térben, de csak jó tapasztalatokat okoztak vendéglátóiknak.
Félni nem a megérkezésüktől, hanem a távolmaradásuktól kell...

Diákok körben: még a vezérkos is letett a főnökségről a személyiségfejlesztő tréning idejére

Jakodáné Jendrek Zsuzsanna addiktológus, a Somogyi Ifjúsági Közösségi és Kábítószer-ellenes (SIKK) Tér program szakmai vezetője két évig járta az iskolákat. Olyan helyekre, olyan programokra és olyan hétvégéken is eljutott, melyek nem alkották a program részét. De nem mondott soha nemet, ha igényt látott a drogprevenciós jelenlétre. Van iskola, ahol minden csoportban tartott két órát. Volt előadás, ahol a kicsengetés után egy órán át nem szóltak a diákok, hogy vége az órának. Ezekért a pillanatokért érdemes, mondja az addiktológus. Nemcsak, illetve nem elsősorban ismeretterjesztéssel közeledett a fiatalok felé, mert az, mint meséli, untatja a fiatalokat. És ő nem akar sms-ező diákok aláfestő szövege lenni. Az senkinek nem jó. Körbe ültette és beszéltette őket. Nem is hisszük, mondja, mekkora igény van az ifjakban erre. Még akkor is, ha az első gesztusuk néha az, hogy bizony ebben az osztályban ők a főnökök. Még a sokat látott pszichológusban is megállt az ütő az önjelölt vezérkos antréja láttán, amit a valódi főnökség tisztázása, majd a személyiségfejlesztő tréning követett. Amiért jöttek.

Drogprevenciós kerekasztalokon, filmklubokon, kortársképzéseken, tréningeken, anonim telefonos tanácsadáson, diáknapokon, interaktív foglalkozásokon tucatnyi somogyi város több ezer résztvevője kapcsolódott a SIKK-térbe, melyet csütörtökön Sárdi Zoltán projektmenedzser a Vármegyeháza dísztermében a folytatás reményével zárt le.

 

Ezek is érdekelhetik