Közélet

2014.04.10. 17:49

Somogyvári repülőgépgyár Lázár János offshore-listáján

A félmilliárd forintot is meghaladja az az összeg, amelyet offshore cégek nyertek uniós forrásból Somogyban. A listát a minap tették közzé. A legnagyobb tétel a 447 milliós támogatást nyert somogyvári repülőgépgyáré, ennek a tulajdonosát a Marshall-szigeteken jegyezték be.

Balassa Tamás

Kisebb tétel a siófoki Azúr Hotel Zrt.-é, amelyet a Liechtensteini Fejedelemségben jegyeztek be, valamint a siófoki telephellyel rendelkező Polar Express Kft.-é, melyet a Seychelles-szigeteken tartanak számon, valamint a kaposvári Fusetech Kft.-é, amely német-francia tulajdonú elektronikai cég. A nem átlátható tulajdonosi szerkezetű vállalatoknak vissza kell fizetniük a támogatást, jelentette be több ízben Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár. A korábban az uniós fejlesztési források koordinációjáért felelős politikus, nem tudni miért, a 2012 utáni döntések esetében vonatja vissza a pénzeket.



Négy éve a Dél-Dunántúli Operatív Programban (DDOP) kapott zöld utat, 45 százalékos támogatási aránnyal a somogyvári fejlesztéshez a Pelso Management Kft., amely repülőgép, űr- és földi járművek fejlesztését szolgáló technológiai központot kíván létrehozni. Elsősorban kompozit és fémalkatrészek fejlesztéséhez, gyártásához kerestek lehetőséget, de a fejlesztésben érintett Avana Kft. luxus hidroplán terveivel is felhívta már magára a figyelmet. A beruházás a leghátrányosabb helyzetű térségek egyikében mintegy 300 alkalmazottal számol. Eredetileg azt tervezték, hogy már 2012-től évi mintegy húsz repülőgéphez gyártanak kompozitelemet. A területre két húzóvállalkozás jelezte betelepülési szándékát, mely mintegy további 12-14 beszállítót illetve alvállalkozót vonzana a területre. A legjelentősebb beszállító az amerikai Boeing részére gyártana kompozit alkatrészeket. A támogatási döntést 2010. márciusában kapták meg, és ez év októberére kellene elkészülniük. A hat hektáros volt téesz-területen nyolcezer négyzetméteres csarnok épül. Az építkezés előrehaladásáról öt jelentést tett az uniós közreműködő szervezet, az utolsó tavaly májusban.

Az épület belső kialakítása ekkor 70 százalékos, míg a B-épület 90 százalékos készültségű volt. A TV2 Tények másfél perces helyszíni riportban számolt be a fejlesztésről, tudatták. A szerződött 447 millióból 187 milliós előleget fizettek ki, és tavaly nyáron 94 milliót a számlák alapján. Egy korábbi beszámoló 2012-ben Móring József Attila látogatásáról is írt. A polgármester, parlamenti képviselő hallotta az off shore-híreket, és lapunknak elmondta: csak a cégvezető magyar érdekeltségét ismeri. A kivitelezés csúszását látva néhány hete érdeklődött, segítheti-e valamiben a cégvezetőt, aki a légügyi hatóságokkal évek óta folytatott, repülőgép lajstromba vételi eljárás bürokratikusságára panaszkodott. A polgármester ma reményt lát arra, hogy a munkahelyteremtő fejlesztés megvalósul.


A 2008-ban alapított Pelso Management budapesti székhelyű, somogyvári telephelyű cég, melynek a Cydonia International Corporation a többségi tulajdonosa, amit a Marshall-szigetek Köztársaságban jegyeznek. Ezt és az Avana Aerospace Kft.-t a szigetszentmiklósi Dósa János jegyzi ügyvezetőként. A magyar repülőipar egyik szereplőjének friedrichshafeni sikeréről több sajtó is beszámolt. A cég egy háromszemélyes 100 lóerős, Subaru-motormeghajtású, és egy öt személyes, 1000 lóerős, turbópropelleres luxus hidroplánnal vett részt a kiállításon.
Dósa sok évet szánt a tervei megvalósítására. A Hír24.hu A repülő szexi, az állam impotens címmel írt róla 2012-ben, ekkor már nyolc éve láncolta földhöz a gépeit a bürokrácia. Elmondta akkor: az Avana Larus 09 elnevezésű járműve akár a 450 kilométeres sebességre is képes lenne, aminek egy hidroplán általában legfeljebb csak a felét tudja. Tökéletes megoldás lehetne az olyan, nehezen megközelíthető szigetekre szabdalt országokban, mint a Marshall-szigetek vagy Fidzsi, említette.

Seychelles-szigetek a siófoki cég mögött, szlovák tulajdonos a marcali társaságban

A Lázár János-féle, off shore-háttérrel rendelkező pályázati nyertesek listáján megtaláltuk a Hotel Azúr Szállodaipari Zrt.-t, amely kilencmilliós támogatást kapott. A 200 dolgozót foglalkoztató, 1,9 milliárdos árbevételű cég tulajdonosát Vaduzban, a Liechtensteini Fejedelemségben jegyezték be. A kaposvári Fusetech Kft. szintén kisebb, 8,5 milliós támogatást kapott, az áramelosztókat és -szabályozókat gyártó, 335 fős és 18 millió eurós árbevételű cég tulajdonosa egy német és egy francia társaság. A siófoki telephellyel is rendelkező Polar Express Hungary Kft. 19 milliós forrást kapott, tulajdonosa a siófoki Magic Holding, melyet Seychelles-szigeteken tartanak nyilván.

A Favorit Lubricants 44 milliós támogatott nyert a DDOP-ből, a soltvadkerti cég pálfai és kaposvári telephelyű, magyar mellett szlovák tulajdonossal. Jogelődjük, a B. & I. LUX Kft. pálfai telephelyének a fejlesztésére pályáztak, ezt a céget 1997-ben alapították Kaposváron, kenőanyag- és szélvédőmosó-folyadék gyártásra. Szintén régiós forrásból nyert a Green Tyre Kft. 50 millió forintot, a marcali cég magyar tulajdonú, ám pályázati nyertes elődjében szlovák tulajdonos, inaktív gazdálkodó található, azóta törölt svájci jelzálog-jogosultsággal. A hulladék gumiabroncs újrahasznosítására szerveződő társaság decemberben kapott 25 milliós előleget, pályázati támogatása 46 százalékos volt, 5 dolgozó foglalkoztatását tervezték.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!