a gyerek boldogsága

2019.09.15. 15:30

Különórák: a szülők álmait ne a gyerek váltsa valóra

Sok dolgot kell fontolóra venni, amikor különórát választ csemetéjének valaki, számít az ár, fontos, hogy mit fejleszt, s az sem elhanyagolható szempont, hogy a gyerkőc szereti-e egyáltalán.

Fenyő Zsuzsanna

Kaposváron rengeteg iskolán kívüli elfoglaltságot lehet találni, a választék határtalan, de a pénztárcánk mélysége határokat szab. Az alapfokú művészeti iskolákban valamivel olcsóbban meg lehet úszni a költségeket, de azért itt is jelentős a pluszkiadás. A magán­órákra – tánc, nyelv, úszás – a legjobb esetben is ki kell fizetni ezer forintot egy alkalomért, nem is beszélve a felszerelés és az utazás költségeiről. Sok szülő azonban azt tartja fontosnak, hogy mindent megadjanak a gyerekeiknek.

– A legidősebb gyermekem, Dávid már óvódás kora óta jár dzsúdóra, amiben nagyon jó eredményeket ér el és nagyon szereti is – mondta Zeqo Anett, kaposvári édesanya. – Emellett focizik, az idén beiratkozott a zeneiskolába is. Egyelőre nem tudom, hogy bírja majd, de most mindegyiket szeretné. A kislányom elsős, őt szintén beírattam a zeneiskolába, de el akar menni sportolni is. Elsősorban a közösség miatt szeretném, ha lenne valami iskolán kívüli elfoglaltságuk, hogy tartozzanak még valahova.

A pszichológus szerint a szülőnek tudnia kell, hol a határ, mi az, ami elég, mi az, ami már nem jó a gyereknek. Ez néha nagyon nehéz, hiszen sokszor a gyerek maga is ragaszkodik a különórához, de tudni kell mérlegelni.

– Óvodás korban a kisebbeknek bőven elég az a foglalkozás, amit az intézményben tartanak – mondta Szigeti Mónika pszichológus. – Nagycsoportos kortól, már lehet mellé választani valamit, de csak, ha a gyerek is igényli. Nagyon fontos, hogy mindig a gyerek igényeihez igazítsuk ezeket az elfoglaltságokat.

Második otthont adhat a zeneiskola

Szabó Klaudia, a kaposvári Liszt Ferenc Zeneiskola igazgató-helyettesének tapasztalatai szerint egyre több az iskolán kívüli elfoglaltság, nehéz a választás, de a zenetanulással a gyerekek csak nyerhetnek.

– Amikor egy gyerek hangszeren játszik, tíz dologra figyel egyszerre – mesélte Szabó Klaudia. – Emellett segít a tanulásban, javítja a koncentrációt, rengeteg pluszt ad, ráadásul a hangszeres tanárok egyesével foglalkoznak a tanulókkal. De áldozatot is kíván a gyerekektől, hiszen itt nem elég, ha bejár valaki az órákra, otthon is kell gyakorolni. A közösség viszont nagyon jó, sokan a második otthonuknak tekintik a zeneiskolát, még középiskolásként is játszanak zenekarban, kamaracsoportokban.

Legyen ideje a gyerekeknek a pihenésre

Deli Szidónia, a kaposvári Együd Árpád Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója azt javasolja, hogy ha különórát választ a szülő, lehetőleg iskolán kívüli elfoglaltságot keressen, hogy a diák kicsit kiszakadjon az iskolai a környezetből.

– Az sem túl jó, ha a gyerek túl sokféle dolgot csinál – folytatta Deli Szidónia. – Ez az egy kicsit ebből, egy kicsit abból módszer nem igazán célravezető. Fontos, hogy a gyereknek legyen ideje saját magára is. Nálunk a legnépszerűbb foglalkozás a néptánc, több csoportunk is van, a fiatalok nagyon lelkesek, szeretnek járni, és remek a közösség. Viszont 6-7. osztálytól elindul a lemorzsolódás, mert annyit kell tanulniuk a diákoknak, hogy egyszerűen nem fér bele a napirendjükbe a néptánc.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában