2017.09.05. 11:30
Puskás Peti: „Kaposvár egy igazi drágakő”
Színházról, a The Biebersről, a Kaposvárhoz kötődő emlékekről beszélgettünk Puskás Petivel a Miénk a város fesztiválon. A fiatal színész, zenész, tévés személyiséggel egy kaposvári étterem teraszán elegyedtem kellemes beszélgetésbe, a kicsit sem kellemes szeptemberi záporban.
– Ezt az időjárást biztosan nem ti rendeltétek, ugye?
– Nem, valóban nem. Nagyon örülnék, ha elállna a koncert kezdéséig, de nem hiszem, hogy el fog. Nagyon kedves volt a szervező hölgy, bejött a sátrunkba és elnézést kért az idő miatt és felkészített minket arra, hogy csak kevesen jönnek majd ki. Nekünk az öt ember is ugyanolyan fontos, mint a több száz, ugyanúgy játszunk, ugyanazzal a beleéléssel.
– Először léptek fel a városban?
– Nem emlékszem, hogy zenéltünk volna itt. Nehéz szétválasztani az emlékeket, mivel sokat jártam itt, amikor a Csiky Gergely Színházban játszottam.
– Milyen emlékeid vannak a városról?
– Nagyon szerettem itt játszani, szoktam is emlegetni. De a várost is szerettem: sokat sétáltam itt, futottam és nyilván a színházba jártam előadásokra. Úgy érzem, jól összebarátkoztam a társulat tagjaival. A legmarkánsabb élményem, amikor az évadnyitón jártam itt, felléptem a színház színpadára és énekeltem a Fényév távolságot Füstös Bálinttal, aki azóta a Margaret Islandben játszik.
– Láttad a színházat, amikor jöttél?
Igen, látom, hogy nagy változások lesznek. Ráfért a felújítás a teátrumra, mert csodálatos az épület. És ez egy annyira gyönyörű és érdekes színház. Egy igazi drágakő, ha az ember ránéz. Az építészeti megoldások és a díszítések emelik ki a szépségét, de mégsem az a hodály, mint mondjuk a Vígszínház.
– Színészkedsz is a fellépések mellett?
– A Játékszínben és a Madách Színházban játszom jelenleg. Ám most a zenekar és a tv-s szereplések elveszik az egész őszömet és a telemet. Aztán majd tavasszal ismét a zenekar viszi a prímet, úgyhogy kevesebbet tudok játszani. De szó, ami szó, jó lenne ismét színpadon állni és játszani.
– Amikor indult a The Biebers, volt egy olyan kijelentésetek, hogy világuralomra törtök. Ez még most is igaz?
– Igen, csak most már máshogy látom a dolgot. Ebből a szempontból kicsit pesszimista vagyok, tehát azt gondolom, hogy sosem lesz világsztár Magyarországon. Ahhoz rengeteg pénz kell, ami csak keveseknek van meg, ha csak egyesek nem döntenek úgy, hogy befektetnek.
– Indulásotokkor angol nyelvű dalokkal jöttetek ki és nem is lehetett igazán tudni, kik állnak a zenekar mögött. Ez tudatos volt?
– Jött ez a dolog, hogy anonimitásban kezdtünk el zenélni. Nekem volt egy szólókarrierem és nem akartam, hogy ez rányomja bélyegét a The Biebersre. Például az a rádió, amelyik elkezdett minket először játszani, előtte négy évig elhatárolódott a szólódalaimtól. Mert tévés arc, mainstream arc vagyok és nem ez a közönsége a rádiónak. De beadtam nekik az első dalunkat, és heteken keresztül a legjátszottabb magyar dal volt. Sőt elemezték az egyik műsorban, mint egy külföldi dalt. Ez egy nagyon érdekes játék volt, meg nyilván elégtétel is.
– Mostanában inkább magyar nyelvű dalokat adtatok ki mégis?
– Igen, pont egy éve készült el a Felgyulladt a város. Ez egy döntés volt a részemről, úgy voltam vele, hogy most már mégis meg kellene szólalni magyarul.
– Mennyivel könnyebb magyarul írni, az anyanyelveden kifejezni magad egy-egy dalban?
– Azt gondolom, hogy a magyar dalszövegírás – habár nem vagyok a tudósa – teljesen másból fejlődött ki, mint az amerikai vagy a brit. Tehát nem hiába van az, hogy a magyar dalszövegek nyolcvan százaléka valamilyen metaforára épül. Elég, ha csak a legnagyobb slágereinkre gondolunk: Szállj el kismadár, Repül a bálna, Most múlik pontosan – ezek a nagy magyar, közös lelkületű dalok, amit csak mi értünk, hogy miről szól. Ez egy nagyon érdekes dolog, hogy nálunk így alakult ki. Ezért számomra nehéz, mert nem szeretnék metaforákban beszélni a dalszövegeimben, de mégis mindig azok jutnak eszembe.
– Honnan van a zenekar neve?
– Egy jó beat zenekart képzeltem el magam körül, ezért gondoltam erre a névre. Ez nyert, mivel hangzásában hasonlít a Beatlesre, de modern, mert sokan asszociáltak Justin Bieberre. Reménykedtem abban is, hogy ha rákeresnek a Justin Bieber Dance kulcsszóra, akkor megkapják a mi dalunkat. És ez bejött.
– Elsőre könnyen egy fricskának tűnhetett a névválasztásotok.
– Igen, ezt sokan gondolták, vagy, hogy egy poénzenekar vagyunk. De bízom benne, hogy mára ez nem így van. Sokan járnak a koncertjeinkre, és úgy érzem kezd jó trend kialakulni körülöttünk. Mert mi egy jó koncertzenekar vagyunk, akik egy vagy másfél órán keresztül az utolsó leheletig szórakoztatják a közönséget.
The Biebers nem egyenlő Bieberrel
A zenekar 2012-ben indult, s elsősorban Puskás Peti nevével azonosítják. De természetesen más fiatal tehetséges zenészek is komoly szerepet vállalnak az alkotómunkában. Így a John the Vailant néven is ismert Puskás Ádám is, aki nem mellesleg a frontember öccse.
A kezdeti időszakban azonban nem lehetett tudni, kik állnak a The Biebers név mögött, sokan hitték azt a The Biebersről, hogy az amerikai popénekes Justin Bieber rajongói klubja. Ráadásul sokakat megtévesztett a banda szlogenje, amely magyar fordítva „tradicionális tánczene részeg gyerekeknek”. Emiatt számos nem túl kellemes hangvételű levelet kaptak a zenészek, mesélte a The Biebers frontembere.
Az egész névválasztás azonban sokkal inkább a zenei stílusra és azokra a művészekre utal, akik nagy hatással vannak a tagokra. Ezért is lett a Doors és Beatles hangzását követő név a The Biebers Puskás Peti zenekarának neve.