felfutás ellen

2020.06.22. 10:33

Sok az eső, de hogyan kerülhető el, hogy az autó megcsússzon a vizes úton?

Az úgynevezett aquaplaning jelenség, vagyis a jármű vízen futása életveszélyes lehet.

Az elmúlt hetekben az időjárás mintha néhány napba sűrítve próbálná bepótolni a tavaszi csapadékhiányt. Ám ami jót tesz a mezőgazdaságnak, annak nem biztos, hogy örülnek az úton lévők; ilyenkor eleve többen ülnek autóba, rosszabbak a látási viszonyok és ott van az alattomos aquaplaning jelenség is, amit, nos, jobb elkerülni. De hogyan? A Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) szakembereinek tanácsait gyűjtöttük össze.

Mi az aquaplaning?

Az aquaplaning, más néven „vízen futás” vagy „felfutás”, számos baleset előidézője. Nagy esőzések után összefüggő vízréteg képződik az úton, amely megakadályozza az abroncsok úthoz tapadását. Az autó „felúszik”, bármit is teszünk, a kormányzási és fékezési erők csak a vízrétegre hatnak, az útra nem. Ennek következtében az autó ellenőrizetlenül sodródik, és elveszíti a tapadását.

Hol fordul elő az aquaplaning?

Statisztikai szempontból nézve az aquaplaning gyakoribb az autópályákon, mint a vidéki utakon. Ennek oka azonban nem az útburkolat minősége, hanem az a tény, hogy itt gyorsabban vezetünk. Az egyenetlen felület és az enyhe lejtés is hozzájárul az aquaplaninghez. A fő veszély a mélyedésekben, a kanyarokban, az aluljárókban és nyomvályúkban leselkedik ránk, vagyis szinte mindenhol, ahol a csapadékvíz nem tud gyorsan elfolyni, vagy ha nagy mennyiség esett, és időbe telik, míg elszivárog.

Milyen sebességnél történik az aquaplaning?

A jelenség előfordulása függ a vízmennyiségtől, a gumiabroncs típusától és egyéb külső körülményektől; ám 80 km/h sebességnél kisebb eséllyel fordulhat elő, mint 140 km/h-nál.

Hogyan viselkedik az abroncsunk aquaplaning esetén? És mit tehetünk mi?

A gumiabroncs futófelületén lévő profilok a víz elvezetésére szolgálnak. A gumiabroncs futófelületének többi része az úthoz tapad.

Ha a gumiabroncs profilja kisebb, mint 4 mm, előfordulhat, hogy nem lesz elég hely a víz elvezetésére, az autó egyszerűen felfut a vízre. A 3 mm mély futófelület általában védelmet nyújt a nyári gumiabroncsok esetén. Téli gumiabroncsok esetén ennek azonban legalább 4 milliméternek kell lennie.

A jogszabály által meghatározott minimális profilmélységgel – amely jelenleg 1,6 milliméter – átmegyünk a műszaki vizsgán, de az aquaplaning során ennek ára lesz.

A gumiabroncs szélessége: minél szélesebb a gumiabroncs, annál több vizet kell kiszorítania. Ezért

a széles gumiabroncsoknak természetesen nagyobb a hajlandósága az felfutásra.

Néhány gyártó speciális profilokat fejlesztett ki, amelyek mérsékelik a veszélyt, de a kockázat továbbra is magasabb, mint egy keskeny abroncsnál.

A gumiabroncs nyomása:

Minél alacsonyabb a gumiabroncs nyomása, annál nagyobb az aquaplaning veszélye. Ilyenkor ugyanis az abroncs szétterül, szélesebb lesz.

Milyen figyelmeztető jelei vannak? Segít az ESP és az ABS?

Valamelyest igen. De ezek a segédrendszerek csak akkor működnek, ha még van tapadás. Azaz, ha az aquaplaning csak egyetlen kereket érint, az ESP kontrollálhatja a másik 3 kereket, és így stabilizálhatja a járművet.

A jármű tömege befolyásolja az aquaplaninget?

Tele van a kocsi utasokkal, a csomagtartót is megraktuk – egyébként is egy városi terepjárót vezetünk – mi baj lehet? Hiszen ez nagyobb erővel tapad, nem? Sajnos egyáltalán nem. Tanulmányok kimutatták, hogy a jármű tömege csak csekély mértékben befolyásolja az aquaplaninget. Ami segíthet: ha az ideiglenesen megnőtt terheléshez igazítjuk az abroncsok nyomását!

Hogyan viselkedjünk aquaplaning esetén?

Az ellenőrizetlenül csúszó autó maga a horror, minden autós rémálma. Ilyen pillanatokban a reflexek erősebben működnek, mint a tudatos parancsok. De van néhány szabály, amelyeket, ha fejben tartunk, kézben tarthatjuk a helyzetet:

  • Ne akarjunk hirtelen kormánymozdulatokkal korrigálni! Miért? Az aquaplaning olyan, mintha az autó a levegőben úszna. Ha közben eltekerjük a kormányt, ám a gépkocsi pár tizedmásodperccel később ismét „talajt fog”, végre fogja hajtani a kívánt manővert: azaz kanyarodni akar, elránt bennünket oldalra.
  • Ugyanez érvényes a fékre is: finoman lassítsunk, ne fékezzünk hirtelen!
  • A kormányt mindkét kézzel tartsuk!
  • A gázról lassan, óvatosan vegyük le a lábunkat, a sebességet fokozatosan csökkentsük!
  • Lépjünk a kuplungpedálra!
  • Ellenőrizzük rendszeresen a gumiabroncsokat: elegendő a futófelület mélysége? Megfelelő az abroncsnyomás? Mit mondanak a tesztek az általunk használt abroncsokról? Érdemes megfontolni egy magasabb minőségű gumiabroncs-szett vásárlását is.
  • Ellenőrizzük a lengéscsillapítókat! A törött lengéscsillapítók nemcsak a vezetési kényelmet csökkentik, hanem az aquaplaning-et is veszélyesebbé teszik.
  • Az autópályák sebességkorlátozó táblái alatt gyakran láthatunk egy kiegészítő táblát, ami arra akar utalni, hogy nedves útburkolat esetén ajánlatos jelentősen mérsékelni a sebességet.

    Az aquaplaning elkerüléséhez a fönti tudáson kívül nagyban hozzájárul, ha rendszeresen ellenőrizzük autónk abroncsait, azok kopottságát és hogy megfelelően keményre vannak-e pumpálva. Mivel esős időben a felfutás bárkivel bárhol előfordulhat, ne legyünk restek ellenőrizni a föntieket, mert a lezserség jelentős anyagi károkhoz vagy akár súlyos balesetekhez is vezethet.

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!