előtérben a digitalizáció

2021.05.08. 17:00

A könyvtári szakma jól reagált a járványhelyzet kihívásaira

Jól reagált a koronavírus-járvány jelentette kihívásokra a magyar könyvtári szakma, az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) például jelentősen növelte digitális szolgáltatásai és online látogatói számát is – mondta el Kultúra.hu-nak az OSZK újraindítása alkalmából az intézmény főigazgatója.

A nemzeti könyvtárat 2020 tavasza óta vezető Rózsa Dávid emlékeztetett arra, hogy az utóbbi egy évben új szervezeti rendet alakítottak ki, újragondolták a munkaerő-gazdálkodást, valamint átvilágították az intézmény pénzügyi forrásait és gazdálkodását. Mindez lehetővé tette, hogy – a kormányzattól kapott 6 százalékos bértömegemeléssel kiegészítve – a munkatársak 88 százalékának jelentős, átlagosan 21 százalékos béremelést adjanak.

A főigazgató szerint

a járványhelyzet felerősítette a digitalizáció folyamatát és rámutatott arra, hogy a digitális tartalomszolgáltatás stratégiai terület.

Az OSZK-nak több mint negyven, most még elszórt online szolgáltatása van és a digitális szolgáltatások elérésein jól látszik, hogy ezekre nagy igény mutatkozik: a nemzeti könyvtár online tartalmainak elérése 2020-ban több mint harmadával emelkedett. „Az év második felében a havi egyedi eléréseink félmillió, az összkattintottság pedig kétmillió körül volt” – számolt be az eredményekről.

Rózsa Dávid felidézte: elindult az OSZK nagy sikerű Corvina-kiállításának 3D-s virtuális változata, emellett öt gyűjteményt is online hozzáférhetővé tettek. De további új szolgáltatások elindítását is tervezik a kódextöredékektől a 20. századi életútinterjúkig, így a teljes magyar írásbeliség metszete megjelenik majd az OSZK felületein.

A főigazgató kiemelte a Babits Mihály halálának 80. évfordulójára készülő, „kultúrtörténeti jelentőségű” szolgáltatást, de a 20. század második felének történeti emlékezetét reprezentáló életútinterjúk közül is közzétesznek egy jelentős válogatást. Ezeken felül kora újkori, újkori és modern ex libriseket, ezernyi művészi kivitelű (szecessziós, art decós) grafikus plakátot tesznek elérhetővé, és több ezer hanglemezfelvétellel bővítik a hangtárat – szólt terveikről.

Mint hozzáfűzte, eközben az OSZK régi szolgáltatásai is folyamatosan bővülnek. A MEK már több mint 21 ezer kötetet tartalmaz, az Elektronikus Periodika Archívum is több mint húszezer cikket „szívott föl” 2020-ban. Fontos cél továbbá, hogy megszülessen egy olyan ernyőportál, amely az intézmény szolgáltatásainak mindegyikéhez belépést kínál és egyablakos kereséssel, egy felületen kínálja az OSZK-s domén tartalmait.

Rózsa Dávid elmondása szerint más területeken is kihasználták a szolgáltatási szünetet. Az OSZK-ban új kutatótermet hoztak létre, a zirci ciszterci apátság általuk kezelt könyvtárában pedig komoly felújításokat végeznek.

A nyitásról szólva a főigazgató elmondta, hogy

az OSZK lépcsőzetesen indítja újra a látogatók fogadását.

Várják a védettségi igazolvánnyal rendelkező olvasókat és kutatókat a törzsgyűjteményi olvasóteremben és a könyvtártudományi szakkönyvtárban, a könyves- és ajándékbolt május 11-én, a különgyűjtemények pedig néhány héttel később válnak látogathatóvá.

Nagyobb élő rendezvények egyelőre nem, legfeljebb kamaratárlatok és virtuális kiállítások, előadások várhatók – jegyezte meg az OSZK vezetője, hozzátéve azonban: a Várkapitánysággal együttműködve a Várkert Bazárban szabadtéri kiállítást is nyitottak Faragó Géza plakátfestményeiből.

Rózsa Dávid a járványhelyzet tapasztalatait értékelve hangsúlyozta, hogy

a magyar könyvtári szakma országszerte nagyon gyorsan, kreatívan és eredményesen reagált: a kollégák külső könyvátvételi pontokat, ablakkönyvtárakat, küszöbkönyvtárakat hoztak létre, a rászorultaknak könyveket házhoz szállító szolgáltatást vezettek be.

A könyvtárak 85 százaléka legalább egy új szolgáltatást bevezetett, 80 százalékuk pedig hármat is. Az online térben podcastok, vetélkedők, biblioterápiás és múzeumpedagógiai foglalkozások várják az érdeklődőket. Lényegében az összes, könyvtárakhoz kötődő rendezvénytípus át tudott költözni az online térbe – méltatta a könyvtárosok helytállását a szakember.

Mint hozzátette, a hagyományos könyvtári élmény nem digitalizálható minden ízében, ezért a kollégák kimentek a (potenciális) olvasók közé, megkeresték, megszólították és kiszolgálták a közönségüket. „Az elmúlt hónapok éppúgy világosan rámutattak a könyvtárosság életerejére, innovációs készségeire, mint arra, hogy jelentős közönség van az országban, amelyik igényli a magyar könyvtárosok munkáját” – mondta el a Kultúra.hu-nak Rózsa Dávid.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!