Családi vállalatok

2023.12.11. 11:27

Sok szerencse is kell ahhoz, hogy sikeres legyen a generációváltás

A hazai családi vállalatok több mint felénél jelenleg az egyik legaktuálisabb teendő a generációváltás. A változást nehezíti, hogy a szenior vezető általában nehezen tud érzelmileg elszakadni a cégtől, valamint az, hogy az utódlás inkább megérzésekre, semmint egy előre meghatározott tervre épül, derült ki az egyik hazai nagybank felméréséből.

Kovács Gábor László

Fotóillusztráció

Fotó: Lang Róbert

A generációváltás nem tervezhető előre, és hogy minden mozzanata sikeres legyen, ahhoz nagyon sok szerencse kell, állítja Büttner Tamás, a Büttner Kft. alapítója és résztulajdonosa, aki sokáig maga irányította a nagyatádi céget, ami a saját területén, a fémmegmunkálásban 25 év alatt Somogyból az európai élvonalba verekedte magát. 

– Senki sem tudja előre, hogy lesz-e majd olyan gyermeke, aki továbbviheti a céget – osztotta meg velünk Büttner Tamás. – Ezért is van, hogy nagyon sok vállalkozásnál, melyek a 90-es években kezdték meg a pályát, az alapítók mára idős emberek lettek, és most problémát okoz, ha nincsenek meg az utódlás feltételei. Azonban a családon belüli generációváltáson kívül több megoldás is létezik, hogy egy cég működőképes maradjon. 

A Büttner család esetében a generációváltás gördülékenyen lezajlott, és szerencsésen alakult. A nagyobbik fiú ugyanis már korán érdeklődött a reáltudományok iránt, és a műegyetemre járt. A „cégvakság” nem fenyegette őket, mert a fiú dolgozott nagy magyar cégeknél, hogy tapasztalatot gyűjtsön. Apa és fia öt éven át dolgozott közösen, amíg pozíciót váltottak. – Egyáltalán nem volt nehéz átadni a kormányrudat – mondta az apa. – Csak az operatív vezetésről mondtam le, de a stratégiai irányítás és a tulajdonosi felelősség továbbra is az enyém. 

A kaposvári Szabó Fogaskerékgyártó Kft. szintén a somogyi ipar nagyágyúja. Náluk is egy kiváló apa-fia kapcsolat alapozta meg a sikeres folytatást. 

– Édesapám hatalmas szakmai tapasztalattal rendelkezik, amin a cég alapul – mondta ifj. Szabó Krisztián. – Én tudatosan készültem arra, hogy egyszer a helyébe kell lépnem. Dolgoztam nagy nyugati vállalatoknál, és külföldről jöttem haza a családi céghez. A tanulmányaimat úgy alakítottam, hogy megálljam a helyem, ehhez van négy diplomám, és beszélek három idegen nyelven. Ezzel a tudással felvértezve érkeztem haza, és egészítettem ki édesapámat a cégmenedzsmentben. Mindig eredményes lehet, ha a tradicionális szakmaiság kiegészül egy nemzetközi tapasztalatokon is alapuló, fiatalos szemléletmóddal – állította ifj. Szabó Krisztián. 

Cél, hogy családban maradjon a kontroll

Az utódlás során a legfőbb cél, hogy családon belül maradjon a kontroll, állapította meg a K&H Bank új felmérése. Ezt mutatja, hogy tízből 7 cég (72 százalék) a tulajdont és a vezetést is a családban tervezi tartani, és csak minden negyedik vállalat vonna be külső vezetést a többségi tulajdonrész megtartása mellett. A generációváltás az egyik legnagyobb mérföldkő a családi cégek életében. Jelenleg a magyar cégek 55 százalékánál már zajlik ez a folyamat. Az utódokból sincs hiány, mert a cégek 40 százalékánál legalább két potenciális következő generációs vezető is dolgozik a vállalatban, akik a későbbiekben átvehetik a stafétabotot.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában