régi történet

2018.04.05. 10:50

Vonattal ütközött a busz – a döbbenet és a gyász napja Siófokon

Ezúttal egy 2003. május 8-án történt esetet elevenítünk fel, amikor egy német turistákat szállító busz ütközött össze a Nagykanizsára tartó gyorsvonattal Siófokon.

Somogyi Hírlap/MTI/MG

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

– Szemtanúk állítása szerint a piros jelzés ellenére hajtott a sínekre Siófok-Szabadinál a német turistabusz, s a tragédiának harmincnégy halálos áldozata van, köztük a sofőr is – írta a Somogyi Hírlap. – A mentők a riasztást követően perceken belül a helyszínre érkeztek. A súlyos helyzetre való tekintettel 25 mentőt és 4 helikoptert riasztottak. Mint később kiderült, segíteni már alig tudtak, olyan súlyos volt a baleset.

Az áldozatok másnap indultak volna vissza Németországba. A turisták a Schleswig-Holstein és Alsó-Szászország tartományából érkeztek, s azt még az utaztatók sem tudták pontosan megmondani, ki fizetett be a turisták közül erre az utolsó útra, kik voltak valójában a buszon, s kik sebesültek, illetve haltak meg.

A 44 nyugdíjas német turista a siófoki Lidó vendége volt. A harmadik napjukat töltötték a Balatonnál, s egy egész napos pusztaprogramra indultak. A 44 személyből 38-an ültek föl a buszra, s a szállodától mintegy 500 méternyire szenvedtek tragikus balesetet. Akik nem vettek részt a kiránduláson, azok sokkos állapotba kerültek. A fénysorompó üzemelt, ezért a megyei rendőrfőkapitány szerint vélhetően az autóbusz-vezető hibája, hogy nem vette figyelembe a fénysorompó tilos jelzését.

Heizler György az akkori megyei katasztrófavédelmi parancsnok azt mondta: a vonat ezen a szakaszon óránként 100 kilométeres sebességgel haladhat. Az, hogy az autóbusz milyen sebességgel hajtott a sínekre, csak a menetíró vizsgálata után derül majd ki. A helyszín azt mutatta, hogy a vonat és az autóbusz találkozásakor az autóbusz kettészakadt, s első része 20-25 méter után oldalra csúszott. Az autóbusz hátsó részét viszont a mozdony az ütközéstől 400-450 méterre tolta.

A mozdony és az első kocsi kisiklott. Az ütközés erejét mutatta, hogy jelentősen megsérült a vasúti pályaszakasz is; kettészakadt több mint 60 beton talpfa, s a sínek is deformálódtak. A vasúti szakaszon egész nap szünetelt a forgalom. A műszaki mentés is nagyon nehéz volt, hiszen – a fővárost is beleértve – akkor nehéz volt olyan teljesítményű darukat találni, amelyek képesek lettek volna annyira megemelni a kisiklott mozdonyt, hogy az visszakerüljön a sínekre. A vasúti mentésben 12 siófoki és 5 fűzfői tűzoltó vett részt, húsz mentős segédkezett a sérültek ellátásában és 6 katasztrófavédelmi szakember irányította a munkát.

Volt még egy busz

A Somogyi Hírlap értesülései szerint a vonatvezető vallomásából kiderült: ő messziről észlelt egy feltehetően már a tilos jelzésen áthaladó német turistabuszt, majd amikor a másikat meglátta az átjáróban, már késő volt, nem lehetett elkerülni az ütközést.

Működött a fénysorompó

A siófoki baleset helyszínén tartott műszaki szemle igazolta, hogy működött a fénysorompó, a vonat a megengedett sebességgel közelített a kereszteződéshez – tájékoztatta az MTI-t a MÁV vezérigazgatóság biztonsági igazgatóságának vasútbiztonsági főosztályvezetője.

Bencsik László elmondta: a helyszíni szemlén megállapították, hogy a mozdonyvezető a kereszteződéshez közelítve az előírásoknak megfelelően hangjelzést adott, majd gyorsfékezést is végrehajtott, de a balesetet már nem tudta elkerülni. Hozzátette: a szerelvény megállításához legalább 400 méteres fékútra lett volna szükség.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában