Kőröshegy

2017.08.08. 07:00

Tíz éve, ezen a napon indult meg a forgalom a Völgyhídon

2007-ben éppen ezen a napon adták át a forgalomnak az M7-es autópálya Zamárdi–Balatonszárszó szakaszát, melynek kiemelkedő létesítménye a Kőröshegyi Völgyhíd. A sokak által vitatott híd, az Adriai tranzitfolyosó részeként, az év valamennyi napján nagy forgalmat bonyolít.

Koszorus Rita

A kőröshegyi Völgyhíd az 1872 méter szerkezeti hosszával és közel 88 méteres magasságával Magyarország leghosszabb feszített vasbetonhídja. A híd forgalombiztonságáért és fenntartási feladatokért a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Fonyódi Mérnöksége, továbbá a műszaki állapotáért, Hanák Tímea, Európa egyetlen női hídmestere felel.

Hazánkban gyorsforgalmi úthálózat részeként ilyen paraméterekkel híd még nem létesült, így üzemeltetési tapasztalatai az állásra jelentkezők egyikének sem volt. Úgyhogy bárkinek kihívást, jelenthetett az elvégzendő feladat, mesélte Hanák Tímea, aki 2007 júliusában nyolc férfi közül kapott lehetőséget az állás betöltésére.

Hanák Tímea számára minden nap csodálatot és varázslatot nyújt a viadukt látványa. – Minden nap rácsodálkozom, hogy mindig más, mindig gyönyörű – mondta Hanák Tímea. – Lehet, hogy fanatikus vagyok, de bármikor megyek minden alkalommal készítek fotót a Völgyhídról.

Hanák Tímea két éve egy kis szünetet tartott, amikor nem a hidat, hanem Léna nevű kislányát „felügyelte” napi 24 órában. Kollégájával, Csuha Attilával közösen, a biztonsági előírásokat betartva végzik a híd külső és belső felületének, beépített szerkezeteinek – saruk, dilatációs szerkezet, vízelvezető rendszer – valamint, környezetének ellenőrzését. Műszeres méréseket – ha szükséges – az arra szakosodott cégek végeznek. – Ebben az évben lesz az Országos Közutak Kezelési Szabályzatában előírtak szerinti tízévente esedékes hídfővizsgálat is, amelyet egy speciális vizsgálókocsival végeznek – tájékoztatta lapunkat Hanák Tímea.

A viadukt érdekessége, hogy a majdnem két kilométeres hosszával és közel három százalékos hosszesésével több mint 56 méter a magasságkülönbség az eleje és vége között. Ezért is tud megfelelően működni a gravitációs vízelvezetés a burkolaton.

Összegyűjti és tisztítja a csapadékvizet a Völgyhíd

A híd érdekessége a vízelvezető rendszer, mely nemcsak a pályaburkolatról lefolyó csapadékvíz levezetése miatt fontos, hanem betartja a Balaton közelsége miatti környezetvédelmi előírásokat is. – 158 víznyelő vezeti a híd burkolatáról lefolyó csapadékvizet a felszerkezetben elhelyezett gömbgrafitos öntöttvascsöveken keresztül, az energiatörőkön, az olajiszapfogó műtárgyon át, a háromcellás vasbeton medencékbe – tudtuk meg a hídmestertől. – Itt először megtartják majd ülepítéssel tisztítják.

A medencéken kihelyezett tolózár segítségével engedik tovább a tisztított vizet, s a mesterségesen kialakított tározótavakon keresztül a híd alatt lévő Séd-patakba megy tovább.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában