Kapcsolódási pontok

2017.09.03. 11:30

Oviból a suliba – fontos a szülő és az iskola közötti összhang

Vidám arcokkal, de könnyes tekintettel is találkozni szeptember első napjaiban. Míg sokan könnyebben veszik az iskolakezdést, addig másoknak nehéz lehet ez az időszak. Úgy az elsős kisdiákoknak, ahogy szüleiknek.

Gyeszát Zsolt

– Egyénileg is különböznek a gyerekek, így az is változó, hogyan veszik az akadályt – mondta Terenyi Zoltán Imre kaposvári pszichiáter, pszichoterapeuta. – Habár lelkileg megterhelő is lehet, a legtöbben jól fogadják az általános iskola első osztályát. Hiszen az óvodák többsége is nagyon tudatosan készíti erre a kisebbeket.

– Nem az jelenti a legnagyobb stresszt, hogy új közösségbe kerülnek – mondta Terenyi Zoltán Imre. – Hiszen kíváncsiak a másikra, többen pedig óvodás társaikkal együtt kerülnek az új közösségbe, melynek révén támogatni is tudják egymást. Nagyobb stresszt az jelenthet, ha már a kezdetektől komoly elvárásokat támaszt a pedagógus. A legnagyobb probléma pedig az lehet, ha nincs összhang a gyermeket körülvevő felnőttek között. Vagyis, ha ellentétes elvárásokkal találkozik a kisdiák a szülő és a pedagógus felől, akkor nem tud eligazodni közöttük.

Kommunikáljon a szülő az intézménnyel

A pszichiáter úgy vélte: a legjobb, amit a szülő tehet, hogy közösséget vállal a gyermekével. A kisdiáknak az iskolában kell helytállni, ott kell valamilyen módon teljesíteni. Jóllehet a szülőnek van iskolaválasztási lehetősége is, hiszen bizonyos mértékben minden intézmény különböző: míg egyik lehet kicsit szigorúbb, addig a másik inkább gyermekközpontú. Az iskola szemlélete lesz a meghatározó és ehhez valamilyen szinten a szülőnek is célszerű alkalmazkodni. A szülő keresse a kapcsolódási pontot és kommunikáljon az intézménnyel. Ahogy az is lényeges, hogy hasonlóan gondolkodjon a szülő a nevelési elvekről, hiszen úgy könnyebb lesz a kisdiáknak is.

Nem kizárólag csak pozitív dolgokról, hanem a realitásról is kell beszélnie gyermekének a szülőnek, vagyis hogy az iskolában izgalom, kudarc, de annál több öröm is van. Sokféle élmény helye az iskola, így meg kell találni közöttük az egyensúlyt és a boldogulást. Szükséges, hogy ezt a fajta szemléletet tükrözze a szülő, nem letagadva a teljesítmény fontosságát.

Ha mégsem megy gördülékenyen a kisebbek beilleszkedése, először is a család segíthet. De ha kimerültek a forrásaik, a pedagógus közösséghez kell fordulni a pszichiáter szerint.

A viselkedészavar oka családi eredetű is lehet

– Hogyha tanulási vagy viselkedési probléma jelentkezik egy-egy kisgyermeknél, akkor ott van teendő a családon belül is, s nem feltétlenül az iskolai környezethez való nehéz alkalmazkodás áll a háttérben – mondta Terenyi Zoltán Imre. – Érdemes rendszerszemléletben gondolkodni, s úgy tekinteni, hogy a viselkedészavar csak egy tünete valamilyen más problémának, ami persze lehet iskolai vagy családi eredetű. Nem szabad rögtön kiemelni a kisdiákot, hogy márpedig ő egy rossz gyerek.

A kaposvári szakember hozzátette: komoly erőforrás a pedagógusok mellett az egy osztályhoz tartozó szülők közössége is. Fontos, hogy a szülőtársak – a pedagógusok segítségével – a problémák megoldásában is támogassák egymást.

Gyümölcs és olajos magvak legyenek a tízórais dobozban

Sok szülőnek okoz gondot mit is csomagoljon a gyermeknek tízóraira a suliba. A dietetikus azt javasolja: az otthoni reggeli után, mindig tegyünk a tízórais dobozba idénygyümölcsöt. A péksütemények helyett pedig teljes kiőrlésű kenyérből készült szendvicset.

– Mindig hagyjunk időt a reggelire, hogy le lehessen ülni és nyugodtan enni – mondta a dietetikus. A teljes kiőrlésű pirítóson kívül, tükör vagy lágytojás is az asztalra kerülhet. A különböző édesített gabonapelyhek helyett pedig zabpehely az ajánlott joghurtba keverve.

– Kakaó helyett a zöld teát javasolom, magában vagy kevés mézzel ízesítve – mondta Heszberger Edina dietetikus. – A tízórait lehetőleg dobozokba csomagoljuk. Az elterjedt alufólia rendkívül egészségtelen és környezetszennyező. A tízórais dobozba teljes kiőrlésű kenyérből készült tonhalkrémes vagy túróval megkent szendvics kerüljön. Tehetünk bele vékonyra szelt csirkemellet sok zöldséggel.

Egy másik dobozba tehetünk a gyümölcsöket, éppen ami érik: alma, körte, szilva. Ezek mellé szórhatunk még diót, mogyorót. Az olajos magvak mind jó hatással vannak a koncentrációra. A folyadékot se felejtsük el, fél liter víz is legyen az iskola táskába.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában