Teszt

2017.10.05. 17:30

Nem csak lejtőn lehet könnyebb a tekerés

Az elmúlt hetek időjárása igencsak kedvezett a szabadtéri sportoknak. Rengeteg futó-, akadály- és kerékpáros verseny, illetve túra volt megyénkben. Egy-egy jó felszerelés még a felkészültség hiányán is segíthet.

Barkóczy László

Az elmúlt hetekben mutattuk meg olvasóinknak, milyen lett a felújított kerékpárút, mely a Desedáig vezet. A hét dombra épült Kaposvár egy olyan útja ez, mely kikerüli az összeset, így viszonylag könnyen leküzdhető minden városi számára a táv, mellyel elérhetik a tavat. Egy rövid emelkedővel, és egy lejtővel le is lehet tudni a kapaszkodást, és a száguldást is. Vagyis igazán komoly kihívás elé nem állít az út, mégis ikonikus a futó- vagy kerékpáros sportot kedvelők körében.

A közelmúltban viszont egy érdekes tesztre is lehetőséget adott. Számtalanszor megjártuk már azt a rövidke négy kilométert gyalog, futva, vagy tekerve. De most a TuttiBringa Kerékpárüzlet lehetőséget biztosított arra, hogy teszteljünk egy elektromos motorral felszerelt pedelec kerékpárt is.

Szentségtörés! – kiálthatnak fel most néhányan. A biciklit pedig tekerni kell, minden egyéb kiegészítővel felszerelt járgány csak az ördög fegyvere lehet, és egyértelműen csalás!

Na ezek azok az emberek lehetnek, akik még sosem próbáltak ilyen biciklit. Mert tekerni bizony ezt is kell, ettől pedelec és nem gázkaros motor. Sőt – és mi ezt a teszt során rögtön megtapasztaltuk – az emberi jellem már csak olyan, hogy a segítség ellenére is, amit a motortól kapunk, tekerünk mint ha az életünk múlna rajta.

- Az pedelec kerékpárok nem helyettünk végzik el a munkát, hanem beállítástól függően segítenek benne. – mondta el kérdésünkre Steller Zsolt, a TuttiBringa tulajdonosa. – Ha valaki nem teker, akkor az elektromos motor (egy 36 voltos, 250Wattos Bosch) sem fog dolgozni. Igazán emelkedőkön lehet hasznos kiegészítő a motor, a gyengébb teherbírású embernek sem kell megszakadni, hogy felérjen egy dombtetőre.

 

A kerékpárra szerelt elektromotor – szintén beállítástól függően – több fokozatban segít a gyorsulásban, illetve emelkedőn a sebesség szinten tartásában. Így növelhetjük a kerékpár hatótávját és az azon elvégzett edzésünket. És tényleg. A teszt során ugyanazt az utat jártuk be, mint amit már oly sokszor, és élménynek ugyan nagyobb volt, de semmiképpen sem könnyebb. Induláskor meglepett, hogy első pedálmozdulatra besegít a villanymotor, így szinte suhantunk. Ha ez autóban lenne, rajtautomatikának hívnánk. Nagyon gyorsan eltekerhetünk a 25 kilometer per órában limitált sebességig, ahol viszont igazolódik, hogy nem rakétát kaptunk: ha gyorsabb tempót szeretnénk, akkor gyorsabban kell tekerni. Itt már csak rajtunk múlik, meddig gyorsítunk tisztán izomerővel. Első váltó nincs, azt a motor intézi, de a hátsóhoz is talán ha kétszer nyúltam. A kerékpárút első emelkedőjéhez érve a kapott kerékpárral már nem kell lélekben úgy felkészülni. A sík úton megszokott tempóval tekerve, a motor segítségével jelentősebb sebességvesztés nélkül fel lehet tekerni. Később Weiger Péter, a TuttiBringa munkatársa azért elmondta, hogy ez csak azért lehetett, mert nem választottam megfelelően meredek, és hosszú emelkedőt. Mert ott azért jobban dolgozhattam volna én is.

Természetesen az egész utat mértem okoskütyükkel, és azonnal feltöltöttem a Strava-ra, mely egy közösségi sportalkalmazás. A többiektől jött aztán a komment, hogy ahhoz képest, hogy e-bike teszt volt, egész szép pulzust produkáltam. Az adatokat elemezve igazuk volt, és a magyarázat a már említett emberi makacsságban rejlik: ha segít a motor elérni a kívánt sebességet, akkor naná, hogy még nagyobbat akarok!

Ehhez pedig tekerni kellett, ami a pulzusszámom emelkedésével járt.

A Desedára kiérve a gátra hajtottam pár jó kép reményében és újabb öröm ért. Nem tudom ki hogy van vele, de én nem szeretek zötyögve tekerni. Ezzel a biciklivel elég volt a pedálon mozdítani, és az motor szépen áttekerte a biciklimet a buckákon, nagyon lassan, de simán. Ekkor éreztem, hogy egy montit kellett volna kérnem, és valami zselici csalitosban csapatni volna jó...

A tesztet követően aztán a Jetter Sándor Emléktúrán is volt lehetőség kipróbálni a kerékpárokat a Deseda körül, és az érzés nem változott. Minél jobban fáradtam, annál hálásabb voltam a kis segítségért, amit kaptam a körök során.

Kiknek ajánlanám? Azoknak, akik mindig lemaradnak a többiektől. Akik szeretnek biciklizni, de a kondíciójuk még nem olyan, mint szeretnék. De azoknak is, akik edzettek, de új, még merészebb kihívásokra, és azokból is többre vágynak. Mert az elektromos kerékpár, mint kiderült nem maga gonosz, hanem egy segítség új célok meghódításához.

Drága. Tényleg az. A tesztelt példány listaára közel nyolcszázezer Forint (ezúton is köszöntöm az előttem indokolatlanul lefékező Golf tulaját, aki megcsodált egy leányt, én meg majdnem beülhettem egy vagyonnal a csomagtartójába). De ezek a gépek már nem biciklik, és még nem is motorkerékpárok. Az áruk is e kettő közé lett belőve. Egy új, és hasznos piac ez, mely ha legyőzi a büszke ellenállást, és az észszerűség terében mozog, sikerrel fogja megvetni lábát nálunk is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában