felmérés

2018.09.15. 09:00

Kompetencia: a déli iskolák a legjobbak szövegértésben

Jobban teljesítenek a dél-somogyi gyermekek a szövegértési felméréseken, mint az ország fejlettebb gazdasági régióiban élők. Ezt mutatta meg egy járási szintre lebontott összesítés. A jelenség okait kutattuk vidéki pedagógusok segítségével.

Kovács Gábor

Sok tényezőből tevődik össze az a hozzáadott érték, ami kimutatható a tanulók elvárt és a valós teljesítménye között – ez Tóthné Bali Klára, a Somogyjádi Illyés Gyula Általános Iskola igazgatójának véleménye.

A gyerekek családi háttere, a szülők iskolázottsága, az iskola és az óvoda pedagógusainak munkája, mind fontos összetevő az eredményben. Tóthné Bali Klára hozzátette: egy vidéki iskolákban hátrányos helyzetű tanulókkal foglalkozni más hozzáállást és pedagógia munkát igényel, mint egy jól szocializált közegben. A jobb gazdasági hátterű körzetekben élő diákoknak esetleg könnyebben mehet a tanulás, de ott sem lehet elmondani, hogy problémamentes lenne a pedagógiai munka.

Tóthné Bali Klára szerint, ha több pénzt lehetne a hátrányos helyzetű térségekbe irányítani, és eszközökre vagy akár a pedagógusokra fordítani, akkor még jobb eredmények születhetnének.

Nem feltétlenül a gazdasági mutatókhoz kötődik a gyerekek teljesítménye, határozottan állította Dominkó János, a lábodi Kótai Lajos Általános Iskola igazgatója. Az viszont igaz, hogy egy nagy teljesítőképességű régióba olyan szakemberek költöznek, akik szülőként otthon többet segíthetnek a gyermekeknek, biztos alapokat teremthetnek. Vidéken a hátrányos helyzetű tanulóknál az alapokról kell kezdeni a képességek felépítését.

– A támogató otthoni környezet nincs meg mindenhol, és ezt kell kompenzálni – mondta Dominkó János. –Nagy szerepe van ebben a munkában a tantestületnek, melynek összeválogatása az intézményvezető felelőssége. Szakmailag jobb pedagógust nehezebb találni a déli régiókban, mint egy nagyvárosban.

A tanároknak kell megtalálniuk, miben tehetséges a gyerek, és nagyon fontos a felzárkóztatás. Dominkó János hozzátette: ha ezek jelen vannak, nincs lényegi eltérés a kompetencia mérésekben az elvárt átlaghoz képest. Két iskolát, például egy budapesti elit sulit és egy dél-somogyi falusit nincs értelme összehasonlítani, hiszen a kompetencia mérésnek az a lényege, hogy az évek alatt mérhető-e változás.

Térképen összesítette a magyar diákok szövegértési képességeinek területi különbségeit a Hétfa kutatóintézet. Megállapították, hogy a 12 éves diákok teljesítménye szorosan összefügg a járásuk gazdasági helyzetével. Budapest és környéke, a Balaton környéke, vagy Debrecen iskolásai jóval az országos átlag felett teljesítenek.

Érdekesség, hogy az ország déli részének iskolái azonban sokkal inkább képesek jobb teljesítményt kihozni a diákokból, mint az ország más részein. A gazdasági lemaradást kompenzálni képes iskolák többsége valami oknál fogva délen működik, és ez Somogyot is érinti.

A barcsi iskolák kiugróan teljesítenek

Ha a 2012 és 2017 közötti adatokat megvizsgáljuk, felállíthatjuk a járások sorrendjét a szövegértés kompetencia felmérések eredményei alapján. A siófoki járásban lévő iskolák az ország oktatási intézményei közül a 33. és a 66. hely közé esnek, a kaposvári járásban lévők a 67. és a 99. hely közé, a fonyódi, barcsi és csurgói járásban lévők a 100. és a 132. hely közé, a nagyatádi és marcali járásban lévők pedig a 133. és 165. hely közé. Azonban ha a szülők társadalmi hátterét is figyelembe vesszük, az iskolák szövegértési eredményeiben a barcsi járásban lévő iskolák az országban a legjobb 33 között vannak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában