Gyakorlat

2023.12.20. 07:00

Behívnak a boldog iskolába

Boldog iskola program, Lépésről lépésre program, Sakk­palota – a kaposvári II. Rákóczi Ferenc Tagiskolában a pedagógusok sok új gyakorlatot dolgoztak ki vagy adaptáltak, amelyek a gyermekek fejlődését szolgálják.

Kovács Gábor László

Győrfiné Pados Hajnalka gyógypedagógus mindig is fontosnak érezte, hogy találjon egy módszert, ami segíti a nehézségekkel küzdő gyermekek szövegértését. Diszfix címen kidolgozott egy gyakorlatot, ami a tanulási zavarral küzdők, a diszlexiában, diszgráfiában, és diszkalkuliában szenvedő gyermek számára jelent segítséget, hogy minél jobban tudjanak teljesíteni és kevesebb legyen a kudarcélményük. 

– A cél, hogy segítsük a szövegértés fejlődését, az olvasási készség kialakulását – mondta az alkotó, aki az integrációs munkaközösség vezetője és a leendő első osztályosok osztályfőnöke az iskolában. – Ezzel segítséget adunk a többi pedagóguskollégának is, akik fontosnak tartják, hogy a tanítványaik különbözőek, és ezért a velük szembeni elvárásoknak is különbözőeknek kell lenniük. A jó gyakorlatot több szakmai fórumon már bemutatták. 

A II. Rákóczi Ferenc Tagiskolának 14 jó gyakorlata van, ezek napi szinten megjelennek az iskola életében. Támogatják a felzárkóztatást, a fejlesztőmunkát a tehetséggondozást és a szabadidő hasznos eltöltését. 

– Célunk, hogy a családias, gyermekbarát és megújulásra törekvő intézményünkben a hozzánk beiratkozó gyerekek már az első naptól fogva megismerjék és megszeressék az iskolai életet, ezért olyan gyermekbarát környezetet alakítottunk ki, amelyben otthon érezhetik magukat – mondta Andrássy Tiborné, a tagiskola vezetője. – A mai világban a digitális generációk eredményes oktatásához meg kell újulniuk a pedagógusoknak, felül kell vizsgálniuk a módszereiket és keresni kell az új lehetőségeket. 

Az elmúlt években sok módszert bevezettek és alkalmaznak sikeresen. Kiemelte a Lépésről lépésre programot, ami az óvoda és iskola közötti, illetve az alsó és felső tagozat közötti átmenetet támogatja. Az életre nevelés jegyében a 7. és 8. évfolyamon bevezették a gazdasági és pénzügyi kultúrát, mint önálló tantárgyat. Ökoiskolaként erősítik a környezettudatos szemlélet kialakítását, iskolakertet művelnek. Az egészséges életmódra nevelésben elsősorban nem a versenysportra helyezik a hangsúlyt, hanem arra, hogy minél több gyermek megtalálja a számára megfelelő mozgásformát, legyen az labdarúgás, asztalitenisz, ritmikus sportgimnasztika, vagy akár a tánc. A testi egészség fejlesztése mellett a lelki egészség fejlesztését is fontosnak tartják, ezt szolgálja a Boldog iskola program. Ebben a gyerekek évente 10 témát dolgoznak fel tanítóik segítségével, olyanokat mint a megértés, a célok kitűzése és megvalósítása. Ezt különféle művészeti technikákkal megjelenítik, az itt alkalmazott drámapedagógiával segíti a közösségfejlesztést és a gyermekek feszültségének oldását is. 
 

Sakk-logikát tanulhatnak az alsósok, versenyeken indulnának

A másik sajátosságuk, hogy fő tantárgyként bevezették a Sakk-logika tantárgyat az alsó tagozatban, mondta Hegedüsné Kiss Zsuzsanna, az alsó tagozatos munkaközösség vezetője, tanító-fejlesztő pedagógus. Hozzátette, hogy a sakkozásnak nevelő-fejlesztő és személyiségformáló ereje is van, sok készséget és képességet fejleszt, növeli az önértékelést és az önbizalmat. A tantárgy kialakításához a Polgár Judit Sakk Alapítvány által kidolgozott eszközrendszert saját kidolgozott játékokkal és feladatokkal színesítették. A jövőben a tehetségesebb tanulókat szeretnék már városi versenyeken is indítani. 

Legutóbb, pénteken adventi, karácsonyváró ünnepségüket is bemutatták a gyerekek. 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában