Hírek

2007.06.15. 06:00

Új mp3-as lejátszómra kéthónapos javítást vállalnának

Olvasónk mp3-as lejátszót vásárolt hatezer forintért. A készülékre garanciát vállalt az üzlet, de kéthónapos javítási időt kötöttek ki. Az úr szerint ez méltánytalanul hosszú.

BAMA

Érthető és teljesen jogos, ha felháborodunk azon, hogy kéthónapos javítási időt vállalnak bármilyen garanciális készülékre – mondta szakértőnk. A termék ugyan nem tartozik a tartós fogyasztási cikkek közé, így nem vonatkozik rá a jótállás. A kereskedő azonban ezt önként vállalta. Akkor vállalja azt is, ami ezzel jár. Vagyis ha a készülék meghibásodik, akkor tizenöt napon belül törekedni kell a javításra. Márpedig két hónap és két hét között igencsak nagy a különbség.

Jó tudni, hogy jótállás nélkül is érvényes a szavatosság, amelynek időtartama két év. Ez idő alatt az első hat hónapban a kereskedőnek kell igazolnia, hogy a gond oka nem gyártási hiba. Utána viszont már a vásárlónak kell bizonyítania, hogy gyári hiba a baj forrása.

A kedves olvasó vetesse fel az üzletben a reklamációs jegyzőkönyvet a kötelező szavatossági időre hivatkozva – tanácsolja a szakember. A jegyzőkönyv (amelyet egyébként minőségi kifogásnál fel is kell venni) tartalmazza, mit kér a vevő, és mit ajánl fel a kereskedő. Amennyiben a jegyzőkönyv felvételét megtagadják, a panaszos a területileg illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőséghez fordulhat. A dolognak akár bírság is lehet a vége.

A fogyasztóvédők egyébként sokszor javasolják: ha valahol elégedetlen a vásárló, legközelebb menjen máshová. Gyakran persze sajnálunk „otthagyni” egy üzletet, legyen ennek oka akár az olcsóság, vagy hogy lakhelyünkhöz közel van. De csakis akkor lehetünk tudatos fogyasztók, ha ragaszkodunk a minőséghez. Akkor előbb-utóbb a kereskedő is észbe kap.

Ezek is érdekelhetik