Közélet

2008.06.09. 08:04

Gigaberuházás: rakétaként száguld a vonat Somogyban

Óránként 250 kilométeres tempóval közlekedhetnek Somogyban a vonatok. Az álom akkor válhat valóra, ha hazánk is csatlakozik a nagy sebességű vasúti hálózathoz. Az elképzelések szerint Gyékényesnél lépnek be a szerelvények; a beruházás teljes költsége elérheti a kétmilliárd eurót.

Harsányi Miklós

Új síneken szélsebesen száguldó szuper vasúti szerelvények – a nyilvánosságra hozott legfrissebb tervek szerint Somogyban épülhet ki hazánk egyik legmodernebb pályarendszere.
– Történelmet írna a vasút, ha belátható időn belül elkészülne – reagált a hírre hétvégén az egyik somogyi vasúti vezető. Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója a sajtóhírek szerint azt mondta: Magyarország a dél és az észak felől érkező nagy sebességű vasúti hálózathoz is kíván csatlakozni. A nemzetközi kormányszintű egyeztetéseket megkezdték. A nyomvonaltervek már elkészültek. A Franciaországból Szlovénián át érkező, Gyékényesnél belépő vonal Kaposvár és Dombóvár érintésével érne el Budapestig.

– Igényként merült fel az elképzelés, de hogy pontosan mi lesz, az valószínűleg 2015 után derül ki – felelte kérdésünkre Sigulinszky Tibor, a MÁV Zrt. szóvivője. Hozzátette: ha a vasúttársaságok között lesz ilyen terv, ahhoz a magyar vasút is szeretne csatlakozni.
A nagy sebességű vonatok speciális alapzatú és minőségű pályákon közlekednek, magyarázta kérdésünkre egy mozdonyvezető. Az előírások szerint a 160 kilométer felett robogó szerelvények útját nem keresztezheti másik sín vagy közút, ezért alul- és felüljárók építése is szükséges. A kibocsátott zajjal kapcsolatban is szigorú előírások vonatkoznak a vasúttársaságokra. A seregnyi szabály mellett persze a beruházásra szánt pénz előteremtése  tűnik a legnagyobb gondnak. A szóvivő jelezte: korai lenne számokról beszélni. A hírek szerint azonban legalább kétmilliárd eurós fejlesztésről lenne szó.

Felpörgetik a vasutat

Ha aktív vasutasként nem, legalább turistaként szeretnék utazni a szupervasúton – mondta egy mozdonyvezető. – Elképesztően lassan közlekedünk manapság a Kaposvár-Dombóvár szakaszon. Negyven kilométeres sebességkorlátozás van érvényben Taszár és Kaposhomok közelében, hússzal mehetünk Dombóvár-alsónál. Ennél siralmasabb a helyzet Baté, Nagyberki térségében. Jelenleg is csak 10 kilométeres tempóval mehet a szerelvény.

– Somogyban is nyilván tíz-, sőt könnyen százmilliárdos kiadásról beszélhetünk – hallottuk egy közgazdasági kérdésekben is jártas műszaki szakembertől. – Új vonalat kellene építeni, a most használt Kaposvár-Dombóvár szakasz alkalmatlan lenne a szupervonatok fogadására. Ha nem is tömegével épülnének megyénkben az alul- és felüljárók, akkor is minden bizonnyal tízmilliárdos tételként szerepelne a költségvetésben.
A déli vonal mellett északi irányból is jöhetnének a szupervonatok. Ez Salzburg-Bécs-Pozsony vonalon érné el a fővárost. Heinczinger István jelezte; a beruházás 2020 körül indulhat el.

Ezek is érdekelhetik