Közélet

2010.03.01. 18:24

Twitter, Facebook, blog: így kampányol a politikus a weben

A politikusok a választások előtt élénkebben használják a világháló adta lehetőségeket. Ki olvasni-, ki csapnivalóan.

Balassa Tamás

„Nem minden médium üzenet, de van olyan üzenet, ami nem médium”. Amíg a Kedves Olvasó megfejti ezt az idevágó, ám többszörösen összetett evidenciát, addig megosztom (akár az elektromos pártelnök a webes tartalmat), hol is találtam. A Magyar Kétfarkú Kutya Párt (MKKP) internetes valóságteremtő központjában. A MKKP sok más mellett attól különleges, hogy sosem lehet rá szavazni, ehhez képest a talán legnépszerűbb keresőportál, a „párt” szó beírásakor őket dobja ki első helyen. Ezt a ">Twitteren olvastam, ahol közvetlenül a Magyar Kalóz Párt (MKP) után akadtam a kétfarkúakra; kalózékra szintén nem lehet sosem szavazni, ők másodikok a keresőben, megelőzve a Pató Pál Pártot (PPP), a Humanistát, a Zöldet és a Nép Oldalit, s most ott tartanak, hogy csak akkor írnak pártprogramot, ha lesznek tízen, mert fölöslegesen nem ölnek bele energiát.

Hová kerültünk, kérdezhetnék e kissé „kaffkai” kezdés után némi joggal az információs sztrádán még új vagy leendő versenyzőnek számító Olvasóink. És akkor én elárulnám, hogy a jövőben tetszenek lenni, ami (3, 2, 1 ...) már most a jelen. Kis túlzással ilyen gyorsan változik az információközlés és az új médiumok világa, s csak azért nem mondom, hogy a rádiótól-tévétől tessenek hamar megszabadulni, mert ehhez az szép, új médiavilághoz még magam is konzervatívnak számítok.

Én még hiszek az újságban, még a fakivágások árán is, inkább öt fát telepítek, mint egy adathalászprogramot. Akik nem követik naprakészen a változásokat, gyerekeiktől, kistestvéreiktől bizonyára értesültek az új médiumokról, melyeket már a politikusok is használnak; Gyurcsány blogírása régi-, Orbán Facebook-os megjelenése új keletű. Belevetettem hát magam a választási kampány új és újszerű elektronikus médiafelületeinek vizsgálatába, twittelnek-e a pártok, frissülnek-e a honlapok, blogolnak-e somogyi képviselőjelöltek?

Kezdjük a „twitteléssel”. A Turulcsiripnek magyarított, akár mobiltelefonokról is hozzáférhető digitális felület helyi megjelenése nem jellemző. Szúrópróbánk egyedül a JobbikMM">Jobbikot találta meg: programjukat, somogyi jelöltjeik lakossági fórumait népszerűsítik, ami a szervezettségüket nemcsak jellemzi, de erősíti is. A nagy pártok általában országosan használják a hírmegosztás ilyen lehetőségeit. De miután ez egy nagyon demokratikus rendszer, és a szénakazlában lehetetlen megtalálni a tűt, elképzelhető magánszorgalmú somogyi pártaktivista is benne.

A blogolás örömében-bánatában néhány somogyi politikus osztozik csak. Az internetes naplóját az elsők között Gyenesei István kezdte, aki ezután a Somogyért Szövetség jelöltjeként, függetlenként jutott a Parlamentbe. Mindmáig ír, ami egy erős párthátteret, és ezzel az ismertség eredendő lendületét nélkülöző politikustól még természetes is lehetne. De a webnaplózásból könnyű kiszeretni: sok munkával jár, következetességet kíván, és nem igazolt a hatékonysága. Mindenesetre olcsó kampányfelület, hátha...

Lamperth Mónika (MSZP), a másik somogyi politikusblogger négy éve abban hagyta, s most ismét belevágott: dicséretes, de másik oldalról felfedezhetni benne a „megszólalni vágyás” motívumát. A blogírók egy részére ez általánosan jellemző: drága hirdetési felületek és a helyi média sajátos viszonyai mellett nem mindig juthatnak szóhoz a tömegkommunikációban. Piacra járni, lakossági fórumon harcolni a provokátorokkal meg amúgy is macerás. A nagy nyilvánosságot nélkülöző ügyekről bővebben mindkét politikus nagy felindultsággal ír.

Honlapot sokan fenntartanak a somogyi politikusok közül. A Fidesz-MPSZ arcai általában egy azonos, fidesz.hu végződésű doménen (is) elérthetők. Talán a fiatalságánál, talán az országos mezőbe készülésénél fogva egyik legfogékonyabb közülük Gelencsér Attila. A megyei elnök a fidesz.hu végződésű oldala mellé videós hírportált is indított, nem kis munkát adva a stábjának. A befektetés megtérülési számításai ma még általában nem lehetségesek, legfeljebb sejtések lehetnek arra nézvést, hogy mekkora a közös halmaza a választói célcsoportnak, és az internetező somogyi lakosságnak.

Heintz Tamás oldalán a Doki segít rádióműsor reklámja van főhelyen; a civil orvosként végzett, ezért városi támogatást élvező és kétségkívül hiánypótló szolgálat alatt fotókkal sorakoznak a közelmúlt eseményei. És egy Fidesz-bolt, ahol minden narancsszínű, kivéve a Gyurcsányos-Bajnais póló.

Kolber István (MSZP) oldalán megtaláltuk vagyonnyilatkozatát, és (ez sem gyakori) néhány szórakoztató funkciót: közéleti kvízt játszatunk, és csengőhangként letölthetjük a párt kampánydalát. Herényi Károly, a somogyi, ám Pesten induló politikus (MDF) oldalát ne keressék: átalakítás alatt van.



Nyilvánvaló, hogy az átlagpolitikus (bár vannak kivételek) az informatikai ismeretek hiányossága és az elfoglaltságok számossága miatt nem maguk bűvölik a webes felületeket. Kampánystábok írják a tollba mondott gondolatokat, és ők gondoskodnak (a sokszor csapnivaló) naprakészségről.

Hogy e sziszifuszi munka érdemes legyen, olvassák őket minél többen, hiszen a választópolgári tájékozottság még sosem okozott bajt.

Blogoló hazai politikusok

Baja Ferenc (MSZP), Becsey Zsolt (EP-képviselő), Borbás Sándor (Fidesz), Csepeli György (SZDSZ), Gedei József (MSZP), Gyenesei István, Eörsi Mátyás (SZDSZ), Ercsényi Ferenc (SZDSZ), Fodor Gábor, Gyurcsány Ferenc 2. (MSZP), Gyurcsány Ferenc (MSZP), Haffner Roland (Magyar Köztársaság Párt), Hegyi Gyula (MSZP), Lamperth Mónika (MSZP), Oroján Sándor (Fidesz), Pásztor Bálint (Vajdasági Magyar Szövetség), Pásztor Tibor (MSZP), Pelczné Gáll Ildikó (Fidesz), Rétvári Bence (KDNP), Szanyi Tibor (MSZP), Tárnoki Erika (Nép Oldali Párt), Török Zsolt (MSZP), Varju László (MSZP).
Forrás: startlap.hu

Tévévitától a bloggerekig

A Kennedy-Nixon tévévita forradalmasított a kampányról alkotott képet először. A világos öltönyös, napbarnított, magabiztos Kennedy „lemosta” a sötét öltönyös, izzadó Nixont. Ciklusokkal később Bush hatmillió emailben népszerűsítette videóját, az évezred fordulóján pedig már kétmillió politikai blog is alakította a közvéleményt. A fejlődésnek nincs vége, a hírek ma már a Twitteren és a számos más megosztóportálon terjednek. A kampánystratégiák hazánkba is az USÁ-ból érkeznek.

Újmédia-szótár

Internet: számítógép-hálózatokat összekapcsoló globális rendszer, amely a szabványos protokoll (TCP/IP) révén felhasználók milliárdjait kapcsolja össze.
Honlap: egy vagy több webes forrásból származó információk összessége, amelyet egyidejű feldolgozásra szánnak, és egy egyszeri URI határoz meg.
Blog: periodikusan újabb bejegyzésekkel bővülő weboldal. Az eredeti „weblog” kifejezés a „web” és „log” (napló) szavak összetételéből keletkezett.
Twitter: ismeretségi hálózat és mikroblog-szolgáltatás, mely lehetővé rövid bejegyzések vagy egymásnak szánt üzenetek írását 140 karakter hosszúságban.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!