Közélet

2010.12.23. 07:00

Büntetnek és foglalnak: ha nem fizetsz, elviszik az autót

A helyszíni bírság tízezer forintnál kezdődik, ám súlyos esetben akár a harmincszorosát is kiszabhatják.

Harsányi Miklós

Száz ponton módosították a közlekedést érintő törvényeket, a szabályszegőket jövőre drasztikus büntetés fenyegeti. A helyszíni bírság tízezer forintnál kezdődik, a plafon 300 ezer forint. Aki nem fizeti be a közlekedési bírságot, annak januártól lefoglalhatják a gépkocsiját.

Átok ül a szakmán – hangoztatta több szakoktató, amikor a legújabb KRESZ-módosítást értékelték. A döntés értelmében jövőre távoktatás keretében is elvégezhető az elméleti oktatás. Kovács Sándor Lóránd, a Magyar Autósiskolák Szövetségének (MASZ) bizottsági elnöke szerint a szakma tiltakozását váltja ki a határozat.
– Ezúttal vélhetően egy szűk csoport érdeke érvényesült – emelte ki. – Olyanoké, akik rendkívül nagy hatással lehetnek a politikára.

Kovács azzal érvelt: a távoktatás során sok diák várhatóan csak bebiflázza a tananyagot. Paragrafusokat, szabálygyűjteményeket magolnak be, s eközben félő, hogy épp a lényeg sikkad el.

Kovács Sándor Lóránd hangsúlyozta: hiányzik majd a szakoktató személyes jelenléte, aki megfelelő tudás, tapasztalat birtokában adja át azt az ismeretanyagot, nélkülözhetetlen a járművezető-képzésben. Rámutatott: erős lobbi dolgozhatott a javaslat elfogadása érdekében, ugyanis az utóbbi három évben többször zsinórban lesöpörték a távoktatás bevezetésével kapcsolatos felvetéseket. Ezúttal nem sikerült hárítani.

– Lehet, hogy az egyetemisták megtanulják az e-learning keretében az elméleti tudnivalókat, de a 17 éves, félig-meddig még gyerek hallgatóknak szükségük van a személyes KRESZ-képzésre – húzta alá Meiszterics János, a Szakoktatók Érdekegyeztető Fórumának dél-dunántúli régiós elnöke. – Szerintem elkapkodott ötletről van szó. S igencsak tartani lehet attól, hogy az elméletileg kevésbé felkészült járművezetők a jövőben több súlyos, illetve halálos balesetet okoznak és egyúttal több lesz a szabálysértő.

Szigorú büntetés, kemény számonkérés – gyaníthatóan nagy hatással lesz a járművezetőkre a kiszabható helyszíni bírság összege. Ez tízezer forintnál kezdődik, ám súlyos esetben akár a harmincszorosát is kiszabhatják. Mit díjaznak ennyivel a hatóságok? A tilos jelzésen való áthaladáson kívül az ittas vezetést, de a gyorshajtást és a biztonsági öv használatának elmulasztása is drasztikus szankcióval járhat. Elgondolkodtató az is: ha valaki nem fizeti be a közlekedési bírságot, annak lefoglalhatják az autóját.

Egy közlekedési szakértő úgy látja: a hivatásos pilóták vagy a kevésbé rutinos vezetők néhány baklövése könnyen lenullázhatja a családi bankszámlát.

– Amikor valaki havi 60-70 ezer forintot keres és 50 ezer forintra büntetik meg, azért az igen súlyos büntetés – vélekedett Kovács László, az egyik kaposvári taxis társaság munkatársa. – A büntetési tarifa már nyugat-európai, s épp ideje lenne, ha ezzel arányban megemelnék a fizetéseket is.

Tamás Zoltán, a kaposvári Tamás Autósiskola ügyvezetője lényegesnek tartja, hogy a szabályzat kiemelten kezeli a megelőzést. Nem csak a balesetek kivédésére vonatkozik az előírás, hanem a vagyonbiztonságra is: az autóbuszokon, vonatokon utazókat kamerákkal figyelhetik meg az utasokat.



– Friss a döntés, a részletekről később határoznak a vasútnál – reagált megkeresésünkre Imre Lászlóné, a MÁV Zrt. dél-dunántúli regionális szóvivője. – Akkor dőlhet el, hogy hol és mennyi kamerát szerel föl a vasút.

A Kaposvári Tömegközlekedési Zrt.-nél kifejezetten örülnek az új rendelkezésnek. Szívesen bekameráznák az autóbuszokat. Ahhoz, hogy a rendszer tökéletesen működjön, egy csuklós buszra legalább két-három felvevő készülékre volna szükség.

– A cég dolgozói által elkövetett hibák bizonyítására éppúgy alkalmas a kamera, mint amikor az utas tesz kárt az autóbuszban – így Csapó József, a Kaposvári Tömegközlekedési Zrt. vezérigazgatója. – A rongálók, tolvajok, graffitisek számlájára évente sok százezer forint veszteség írható. Egy szóval praktikus megoldás lenne a kamera a tömegközlekedésben, talán elrettentené a károkozókat.

Somogy: a gyorshajtás vezet

Az idei év baleseti statisztikájáról elmondható, hogy – a korábbi évekhez hasonlóan – 2010-ben is a gyorshajtás volt a legfőbb baleseti ok (154 esetben a tavalyi 215-tel szemben).

– Jelentős számú balesetért felelős továbbá az elsőbbség meg nem adása (98), a kanyarodási szabályok megsértése (73), a figyelmetlenség (49), valamint az előzés szabályainak megsértése (43) – tájékoztatta a szerkesztőségünket Karsay Kornél, a megyei rendőr-főkapitányság szóvivője. – A rendőrség folyamatos balesetelemzéssel igyekszik az okokon kívül azokat a helyszíneket megállapítani, amelyeken kirívóan sok baleset történik, és az ellenőrzések csoportosítását a kapott eredmények alapján végzi.

A rendszeres sebességellenőrzések, a TISPOL-ellenőrzések, a társszervekkel együtt végrehajtott ellenőrzések eredményeként a tavalyi évhez képest 118-cal kevesebb személyi sérüléses baleset történt a megyei útjain 2010-ben.
Megtudtuk: az idén januártól november végéig 3601 főt bírságoltak meg a rendőrök a helyszínen. Összesen 28,5 millió forint büntetést róttak ki.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!