Közélet

2012.03.10. 07:40

Menetrendvágás: vonalbezárás nem lesz, de vonat sem

Országosan áprilistól naponta várhatóan 414 vonattal kevesebb közlekedik majd. Somogyot sem kíméli a döntés – a Kaposvár-Siófok vonalon kívül a Gyékényes-Pécs szakaszon is kevesebb vonatot állítanak forgalomba.

Harsányi Miklós

Valóságos számháború bontakozott ki a járatcsökkentés kapcsán. A Mozdonyvezetők Szakszervezete szerint 10-13 százalékkal csökken a napon közlekedő személyvonatok száma, míg Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkára pénteki sajtótájékoztatóján nyolc százalékos kapacitáscsökkentést emlegetett. A járatszűkítéstől közel 8 milliárd forintos megtakarítást remélnek, eközben a lapunknak nyilatkozó kaposvári vasutasok azt rótták fel: a döntés vesztese a vidék.
Egészpályás letámadás: Somogyot is érzékenyen sújtja a vasúti járatcsökkentés. Két vonalon előreláthatóan hét járatot emelnek ki a forgalomból.

Mendemondák után péntek délutánra bizonyossá vált: jelentős kapacitásszűkítés lép életbe a MÁV-nál. Vonalbezárásra nem kerül sor, ám seregnyi szakaszon a jelenleginél jóval ritkábban indítják a járatokat. Kiss László, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének országos elnöke elmondta: tudomásuk szerint 412 járatot érint a döntés. Szinte nincs olyan megye, ahol ne lépne életbe a korlátozás.

Az átalakítás kapcsán megkerestük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, ám eddig nem kaptunk hivatalos tájékoztatást az április közepétől érvényes átalakításról. A birtokunkba jutott információk szerint a Kaposvár-Siófok vonalon naponta két vonattal kevesebb közlekedik majd. Egyik törlésre javasolt a megyeszékhelyről a Balaton partra 9 órakor induló járat, másik a Siófokról a megyeszékhely felé közlekedő kora délelőtti vonat. Április 15-től lép életbe az új, szűkített menetrend, s több somogyi vasutas szerint a Gyékényes-Pécs vonal lehet az átalakítás egyik áldozata.

– Milyen érdekes, hogy a fővárosi térségéhez nem nyúlnak, míg az amúgyis elmaradott vidéken élők újabb mélyütést kapnak – jegyezte meg egy kaposvári vasutas. – Meredek javaslatok után elképesztő döntések látnak napvilágot, a bizottságok tesznek arra, hogy mi lesz vasúton utazókkal. Vajon Budapesten valakit foglalkoztat, hogyan jut el az iskolás gyerek vasúton Pécsre vagy a dél-somogyi kisnyugdíjas a kaposvári kórházba? Bizonyára nem. Különben nem születne ilyen, ép ésszel aligha megmagyarázható döntés.

Értesülésünk szerint a Pécs-Barcs szakaszon naponta egy vonatjárat közlekedését mondták le, Gyékényes-Barcs között pedig három járatot keresnek majd hiába az új menetrendben az utasok. Amúgy a térség ezzel nem úszta meg a nagy átalakítást – Szentlőrinctől Pécsig korlátozás lép életbe. Úgy tudjuk, a környező megyék – Baranya, Tolna és Zala – is feliratkoztak a listára.

Eközben a civilek javaslatot fogalmaztak, amit szerkesztőségünkhöz juttattak el. A jelenlegi menetrend ésszerűsítését szorgalmazzák, s többek közt azt tanácsolják: érdemes lenne a menetrendet újragondolni, hogy valóban szükséges-e, hogy egyes vonatok 40 percet várakozzanak Tabon. A 21.10-es vonat és Siófokról 20.40-kor induló autóbusz egymásra szervezett járat, mindegyik Tabra megy, miközben 16.50 és 20.40 között nincs Siófok és Tab között közösségi közlekedés. Jelenleg mindegyik járat szinte üresen közlekedik, ahelyett, hogy egy menne legalább félig tele.

Ezek is érdekelhetik