Közélet

2014.03.11. 08:00

Omladozó várótermek, enyészeté lett bakterházak

A somogyi vasútállomások közel 20 százaléka rossz állapotban van. Harmaduk még a 19. században épült. Több létesítményt már átadott a vasút, a somogyvári önkormányzattal most tárgyal a közös üzemeltetésről.

Harsányi Miklós

– Szerintem közepes állapotban lehet a helyi vasútállomás – mondta Kisfalusi András, Mernye polgármestere.– Az épület nagyon régi, de minden működik. Persze egy alapos belső festésre és a szociális helyiségek felújítására szükség lenne.

A nemzeti vasúttársaság kezelésében, illetve tulajdonában országosan több mint 15 ezer önálló helyrajzi számmal rendelkező ingatlan (250 millió négyzetméter földterület), és több mint tízezer épület van. A nem hasznosított épületek száma csaknem 4800, ezek többsége mellék-, illetve raktárépület, műhely, egyéb gazdasági épület. A vasút nyilvántartásában 65 felvételi épület, 18 megállóhely és tíz esőbeálló, illetve őrház szerepel Somogyban, ezek közül 16-ot műemléki védelem alatt van. Az épületek több mint harmada 1872-1896 között, harmada 1906-1952 között, s mintegy negyede a ''60-''70-''80-as években készült, tájékoztatott a MÁV Zrt. kommunikációs osztálya.

– Némelyik megálló szinte az összedőlés előtt áll, ilyen a felsőmocsoládi – mondta az egyik vasutas. – Szerintem állami feladat a felújítás, fontos az értékek megmentése.

A MÁV szerint az állomások kétharmadát jó, normál állapotban sikerül fenntartani, üzemeltetni, 15-20 százaléka rossz, felújításra szoruló állapotban van, ezek inkább a kevésbé frekventált vagy személyszállítási szempontból szüneteltetett vonalak megállói. Egy tavalyi szavazáson egyébként a siófoki állomás lett a legszebb.

Sokakat foglalkoztat: mit tesz a MÁV az állagmegóvás, a fejlesztés érdekében?  A vasúttársaság kiemelten kezeli a 30-as, Budapest-Székesfehérvár-Gyékényes vonalat. Ezen minden évben – az üdülési szezon megindulása előtt – általános karbantartást végeznek: az állagmegóváson felül a szükség szerinti festenek, mázolnak, burkolatokat javítanak, vizesblokkokat újítják fel. A Kaposvár- Siófok vonal kevésbé frekventált vonalnak minősül, itt jellemzően az állagmegóvó feladatokat végzik. A Dombóvár-Gyékényes somogyi szakaszán is hasonló a helyzet. A Somogyszob-Balatonkeresztúr vonalon a személyszállítás szünetel, azon a vonalon a rongálások helyreállítása ad több feladatot. A Kaposvár-Fonyód vonalon az épületek tetőszerkezetét, bádogos szerkezeteit folyamatosan ellenőrzik, javítják. A teljesen elhagyott állomásokon, mint például a somogyjádi, a folyamatos rongálások miatt nem végeznek állagmegóvást. A Szentlőrinc-Középrigóc-Gyékényes vonal megyénkre eső részén is csak a főbb teendőket látják el, a babócsai állomáson a járdák készültek el tavalyelőtt. Minderre évente mintegy 23 millió forintot fordít a MÁV.



Az utóbbi időszakban a MÁV számos létesítményéről megvált: Balatonmáriafürdő, Balatonmáriafürdő-alsó és Balatonboglár mellett a balatonföldvári állomásokat üzemelteti az önkormányzat. A boglári MÁV-üdülőt tavaly a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. ingyenes önkormányzati tulajdonba adta át. A somogyvári önkormányzattal tárgyalnak a megállóhely közös üzemeltetéséről.

Videós megfigyelés

A 25 állomást érintő, 9,8 milliárd forint költségvetésű, országos rekonstrukciós program egyik legfontosabb eleme a kaposvári vasútállomás főépületének teljes körű, műemléki felújítása és a kormányablak kialakítása, melyet tavaly indított a MÁV. Kaposváron a többi közt megújítják az állomás utas-információs rendszerét, korszerűsítik az utastereket, az utas-kiszolgálást, s a vasút működéséhez szükséges irodákat, videókamerás megfigyelő rendszert telepítenek, s a szolgáltatásokhoz az akadálymentes eljutást is biztosítják. korszerű tűzvédelmi hálózatot is kiépítenek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!