Közélet

2014.06.17. 08:09

Online vásárlás garanciával: két hétig visszajár a pénz

Nyolc munkanap helyett már akár két hétig nézegetheti-próbálgathatja a vásárló az internetes boltban vásárolt terméket. Ha erről a kereskedő nem ad tájékoztatást a vásárláskor, akkor tizenkét hónappal meghosszabbodik az úgynevezett elállási jog. Az egyre népszerűbb online kereskedelemben ennek a jognak az érvényesítése után 14 nap alatt vissza kell kapnunk a pénzünket.

Balassa Tamás

Egyebek között ez az egyik lényeges változás a fogyasztók védelmét erősítő jogszabálynak köszönhetően, amely június 13-án lépett életbe. A távollévők között kötött szerződések mellett (ezek az online vásárlások) a jogszabály az üzlethelyiségen kívül kötöttekről is szól. Ezzel valamelyest megnehezítették a házaló kereskedés, közte az utazással egybekötött termékbemutatók szervezőinek, közülük is a tisztességteleneknek a dolgát.

– Az elképesztő fogyasztói hiszékenységtől azonban a legkörültekintőbb jogszabályok sem tudnak megvédeni – mondta Novák Ferenc, a Somogy Megyei Fogyasztóvédelmi Egyesület (SMFE) elnöke. Egy januártól élő szabályozás igyekszik nagyobb védettséget adni a főként idősebb korosztálynak, melynek tagjai olykor a valós érték többszörösét is képesek kiadni egy termékért, mondjuk mágneses pulzáló készülékért. De ez sem elég.

– A rámenős, megtévesztő kereskedőkkel szemben nincs teljes védettség, soha sem spórolható meg az óvatosság, az előzetes tájékozódás. Ez mindenképpen megéri, hogy ne kelljen futnunk a pénzünk után. Sok tanulságos esettel találkozunk, és már olyat is hallottunk, hogy a pénzzel eltűnt vállalkozás ellen büntetőfeljelentést tettek – tette hozzá Novák Ferenc.



A péntektől hatályos szabályozást – melyet teljes terjedelmében a Magyar Közlöny ez évi 30. számában olvashatunk el – üdvözli a SMFE elnöke. Nemcsak az internetes vásárlások, hanem az azokkal összefüggő panaszok száma is megszaporodott ugyanis. Ez a tendencia a békéltető testület tárgyalásain is tetten érthető. Az új szabályozás leszögezi, hogy az üzlethelyiségen kívül és a távollévők között kötött szerződések megkötése előtt a vállalkozásnak világos és közérthető tájékoztatást kell adnia a termékről vagy a szolgáltatásról, de a vállalkozás nevéről és elérhetőségeiről is. A szerződéseknek részletesen tartalmazniuk kell egyebek között a fizetési, a szállítási, a teljesítési feltételeket, a teljes költséget és minden egyéb díjat, vagyis semmilyen rejtett költség vagy járulék nem növelheti utóbb a feltüntetett árat.

– Az elállási jog határideje az átvételtől, szolgáltatás esetén a szerződéskötéstől, vagy ha a termék több darabból áll, az utolsó részletének a megérkezésétől számítandó – mondta. – Elállási nyilatkozat-mintát a jogszabály tartalmaz. A postára adás napját tértivevénnyel érdemes igazolni. A kereskedőnek az elállást követő 14 napon belül vissza kell térítenie a termék árát, beleértve a szállítási költséget.
Az elállási jog természetesen korlátozott, romlandó vagy rövid szavatosságú, esetleg a felbontással csökkenő értékű termékre nem vonatkozik, utóbbinál elsősorban egészségvédelmi higiéniai szempontok merülnek föl. Fontos még, hogy a szerződéskötést követő esetleges telefonos kapcsolattartást normál telefonos díjszabással kell biztosítania a vállalkozásnak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!