Közélet

2014.09.09. 15:55

Seszták gépszörnyet indított el Siófokon, elindult a balatoni vasútfejlesztés

A föld is mintha dübörögni kezdett volna a talpunk alatt, amikor Seszták Miklós miniszter „rajtjelére” beindították kedden Siófokon a kétezer tonnás, egy kilométer hosszú gépmonstrumot, mely a világ jelenlegi legkorszerűbb alépítmény-javító eszköze. Ezzel vette kezdetét a dél-balatoni vasútvonal 32 kilométeres, a tervek szerint a jövő nyárra befejeződő, közel 30 milliárd forintos fejlesztése.

Fónai Imre

Miniszter, képviselő, polgármester is narancssárga mellényt és védősisakot öltött, hogy közelről is megszemlélhessék az első munkafolyamatot: pillanatok alatt a levegőbe emelkedett helyéből a meglévő sínpár beton talpfástól, merthogy e világszínvonalú technológia egyik sajátossága, hogy a meglévő vágány alatt, annak elbontása nélkül tudja elvégezni az alépítmény felújítását.



A PM 1000-es óriásgép a kivitelezés első ütemében Siófok és Zamárdi-felső állomások között újítja meg a sínek aljzatát, mégpedig tizenegy napon át tartó, éjjel-nappali munkavégzéssel. A több mint egy kilométer hosszú géplánc huszonnégy órás munkavégzés esetén átlagosan 650-750 métert halad, ami a hagyományos technikák tempójának kétszerese. Ez az egyik záloga annak, hogy a jövő nyári szezon előtt valóban végeznek az építők.
– Minden feltétele javulni fog a vasúti közlekedésnek a Balaton déli partján, tehát nem csak a sebesség nő majd a beruházás elkészülte után – mondta kedden Siófokon Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter.

– Huszonegyedik századi modern vasút épül, huszonegyedik századi módszerekkel, élve a technológiai fejlődés adta lehetőségekkel, a legmodernebb gépek segítségével. Ha ránézek az építési területre, akkor megnyugvás van bennem amiatt, amit látok: világszínvonalú mérnöki szaktudás, megfelelő eszközpark, magyar szakembergárdával rendelkező cégek. Külön kértük is egyébként, hogy lehetőségeik szerint vonjanak be minél nagyobb számú hazai vállalkozást a vasútfejlesztésbe.
„Jövő nyártól közelebb hozzuk a Balatont Budapesthez” – e felirat előtt mondta Dávid Ilona, a MÁV elnök-vezérigazgatója: – A főszezonban egy nap közel ötven személyszállító vonat használja a déli vasutat és a nyár során egymillió utast szállít. Jövő nyáron javarészt már akár száz kilométeres sebességgel is közlekedhetnek a vonatok, azaz tovább, újabb öt perccel csökken a menetidő Budapest és a Balaton déli partja között. A Kelenföld és Székesfehérvár közötti vasúti pályaszakasz elkészült felújítása révén tizenöt perccel lehetett csökkenteni e menetidőt, mely már csak egy óra huszonhét perc.

A vasúttársaság vezérigazgatója arra is felhívta a figyelmet: a MÁV-nak az építkezés kilenc hónapja alatt is biztosítania kell a szolgáltatásokat, még ha korlátozásokkal, kényelmetlenséggel is jár ez együtt. Vonatpótló autóbuszokat állítottak forgalomba, illetve mozdony- és szerelvényfordulókról gondoskodtak. – Nem lesz könnyű ez a kilenc hónap, türelmet és figyelmet követel kollégától és utastól egyaránt – tette hozzá.
Mint egy műtét, olyan lesz – hallottuk a kivitelező konzorcium képviselőjétől –, azaz gyors és „csak kicsit fáj”, cserében azonban ha elkészül, hosszú időn át szolgálja a térség fejlődését. Tizenhét kilométeren zaj- és rezgéscsillapító sínágyazat készül, Balatonvilágosnál, Siófoknál és Zamárdinál összesen négy kilométernyi zajárnyékoló falat építenek, Siófokon új közúti aluljárót, több helyütt magasabb peronokat – emelte ki a legfontosabbakat Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) kommunikációs igazgatója. Arról is beszélt: Szabadi-Sóstó és Zamárdi között második vágányt építenek, amellyel egyben utat nyitnak Siófok belső, kötött pályás helyi közlekedésének is. S a nyárra ugyan egyelőre a Lepsény és Szántód-Kőröshegy állomások közötti 32 kilométer újul meg, de nem állnak meg; Loppert szerint akár már a jövő év őszén tovább haladhat az óriásgép Balatonszentgyörgy irányában, feltéve, ha a szükséges források addigra rendelkezésre állnak.

Ezek is érdekelhetik