Közélet

2015.08.04. 16:15

Kisvasutak: összekötnék a pályákat, de a síneket már ellopták

Rossz állapotú pályák, tolvajok felszedte sínek, ezek jellemzik az egykor szebb napokat látott somogyi kisvasutakat, amelyek megyénk legszebb tájain haladnak át.

K. G.

A napokban kiemelt projekt lett a keskeny nyomközű vasútvonalak fejlesztési lehetőségeinek és a közösségi közlekedésben betöltött szerepének vizsgálatáról szóló projektjavaslat, ami mintegy 84 millió forint támogatásban részesült, ezt tartalmazta egy a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat.
Felmérnék, miként járulhatnak hozzá a kisvasutak a közösségi közlekedés környezetbarát fejlesztéséhez, az országos vasútvonalak személyszállítási eredményeihez és a térség fejlesztéséhez. Az országos kisvasúti koncepció keretében helyzetelemzést és társadalmi-gazdasági adatgyűjtést készítenek, ennek alapján állítják össze a kisvasutak javasolt fejlesztési projektlistáját. Uniós forrásokra pályáznának majd. 



Az ország huszonnégy kisvasútjából három Somogyban található: a balatonfenyvesi, a mesztegnyői és kaszói. A balatonfenyvesi az utolsó gazdasági kisvasút, amelyek egykor több ezer kilométer hosszan hálózták be a Kárpát-medencét, a majorokból, a bányákból a nagy vasúthoz szállították a rakományt. A kisvasút több vonalból áll, már csak a somogyszentpáli szakasz használható. A csisztai és táskai vonal nagy részét ellopták, a vasút ezen szárnyvonalainak jövője ezért bizonytalan, írja a kisvasut.hu.

A kaszói kisvasút összefüggő erdőterületeken halad át, a sok természeti különlegességet rejtő Baláta-tó közelében. A Kaszó Zrt. üzemelteti. A mesztegnyői erdei kisvasút az ország egyik leghangulatosabb kisvasútja, 30 kilométerre halad a Balatontól. 2013-ban az üzemeltető SEFAG Zrt. felújította a kisvasút teljes járműállományát.

Az anyagi források hiánya miatt kihasználatlanok a somogyi kisvasutak, amelyekre ráférne a fejlesztés, mondta Kemenczei Róbert, a kaposvári Verebély László Vasúttörténeti Egyesület elnöke.
– A balatonfenyvesi kisvasút csak Somogyszentpálig van jó állapotban, eddig közlekednek a menetrendszerű járatok. Az ország más részeiről, például Kecskemét környékéről hoztak járműveket onnan, ahol megszűntek a kisvasutak. A mesztegnyői pálya is rossz állapotú, újjá kellene építeni egészen Kakpusztáig, hogy gyorsabban haladhassanak a vonatok. Itt uniós forrásból kisebb fejlesztések hajtottak csak végre, például kocsiszínt építettek. A kaszói kisvasút pályája is felújításra szorul, kisvasúti napokon Szentáig már nem is mennek el, csak a Balátáig. Ide Romániából hoztak egy gőzmozdonyt, ami azóta megítélésem szerint rossz állapotba került, ha felújítanák, turisztikai attrakció lehetne – mondta Kemenczei Róbert.

A Balaton Fejlesztési Tanács segítségével már egy évizede elkészült egy tanulmányterv, amely a mesztegnyői erdei és a balatonfenyvesi kisvasút összekötéséről szól, mondta Lombár Gábor, Balatonfenyves polgármestere.
– Ez a Balaton háttértelepüléseit a kirakatba tenné, és jó tenne a tópartnak is, mert nagyobb lenne a választék, ami a turistákat várja. A fenyvesi kisvasútnál a csisztai fürdőhöz vezető felújítás lenne a legfontosabb, erre megvan még a pálya, de nincs jó állapotban. Én a népművészeti és építészeti emlékek miatt nagyon támogatnám a táskai vonal felújítását is. Itt már 10 éve üzemszünet van, közben tolvajok felszedték a síneket – mondta Lombár Gábor, aki hozzátette: 10 évvel ezelőtt 3-400 millió forintba került volna a tervek megvalósítása, mára azonban újra kell gondolni a számításokat és az elképzeléseket.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!