Közélet

2016.08.31. 18:07

Lyukas lesz a háló: két város pályázhat e-autó töltőállomásra

Kaposváron és Siófokon létesülhet a megyében elektromos autó töltőállomás a közeljövőben: a kormány 1,25 milliárd forintos pályázati kerettel teszi lehetővé a legalább tizenötezres lakosságú településeknek e-autó töltők beszerzését. A keret az előzetes számítások szerint országosan ezer töltőpont, s feleennyi -állomás telepítésére lehet elegendő.

Vas A.

– Első lépésnek ez jó megoldás – mondta Bajer Nándor, a Magyar Autóklub (MAK) felügyelő bizottságának elnöke. – Az alapszándékhoz, az e-autók elterjedésének segítéséhez viszont kevés. A legtöbb ilyen kocsi ugyanis nagyjából száz kilométert tud megtenni egyetlen feltöltéssel, de akadnak, melyek csak 50–70-et. Vagyis minimálisan utóbbi távon belül lenne szükség töltőhelyekre.



Az országban jelenleg kilencven településen élnek legalább tizenötezren, Somogyban éppenséggel kettőben. Vagyis elvileg a Balaton-parton csak Siófokon, ezen kívül pedig Kaposváron létesülhet töltőállomás. A megyeszékhelytől délre viszont nem lesz, azaz az ott élő érintetteknek Pécsre, illetve Nagykanizsára kell elautózniuk – a visszaúton pedig jó eséllyel le is merítik akkumulátoraikat... És esetükben még Horvátország sem jelent megoldást, ugyanis a határ mentén egyetlen e-kút sem található.
Egy, az e-töltőállomásokat összegyűjtő európai honlap térképe szerint a megyében amúgy jelenleg három helyen, a bélatelepi Torony vendéglőnél, a siófoki belvárosban, valamint a Hotel Azúrnál tudják feltölteni járműveiket az e-autók tulajdonosai. Miután a déli parton nincs más 15 ezres település, így a következő töltőhely Keszthelyen épülhet meg, emellett Zalakarosban már most is van ilyen lehetőség. Somogyhoz hasonlóan Nógrádban, Hevesben és Fejérben is csak két-két város felel meg a pályázati kritériumoknak, Vasban pedig csak a megyeszékhely Szombathely, ezzel szemben a Dél-Alföldön, valamint Észak- és Közép-Magyarországon öt-hat város is pályázhat, ha akar, Budapesten és agglomerációjában pedig a jövőben nem okozhat gondot az akkumulátorok feltöltése.

– Egyelőre csak valamivel több mint ezer elektromos autó futhat az országban – állította Bajer Nándor –, ám nemcsak áruk miatt kevéssé keresettek (néhány kivételtől eltekintve nyolcmillió forinttól indul a kínálat – a szerző), hanem éppenséggel a jelenleg igencsak nehézkes feltöltés miatt is.

Pedig a MAK felügyelő bizottságának elnöke szerint egy e-töltőállomás telepítése jóval kisebb költség, mint egy normál benzinkúté, igazából csak annak a függvénye, megoldható-e egy erős tápegység felszerelése a helyszínen. Emellett természetesen némi infrastruktúrára is szükség van a töltőhelynél, ám messze nem kell annyi mindent kiépíteni, mint egy hagyományos kútnál.
– Ennek ellenére nem hinném, hogy egy benzinkút-tulajdonos saját erőből hajlandó lenne beruházni egy e-töltőhely kialakításába – jegyezte meg a hetesi töltőállomást üzemeltető Koczor András. – Alig akad néhány e-autó, így nincs rá igény. Még a gázkutakra sincsen, noha jóval több a gázos autó, mint az elektromos. Szerintem kizárólag akkor vágna bele valaki egy e-töltő telepítésébe, ha száz százalékban állami forrásból alakíthatná ki. Miután viszont erről nincs szó, így egyelőre nem hiszem, hogy komoly, s az eredeti célnak megfelelő hálózatot ki lehet építeni országosan.

Jó tudni

  • Az elektromos árammal egy kilométer költsége sokkal alacsonyabb, mint benzinnel vagy gázolajjal. A hagyományos üzemanyagokra átszámítva egy e-autó 100 kilométert nagyjából 2 liter benzinnel tesz meg.

  • Az e-autók fenntartási költségét csökkenti, hogy a legtöbb településen ingyen parkolhatnak Karbantartásuk is olcsóbb, például a fékek alig kopnak, köszönhetően, hogy fékezéskor az autó mozgási energiája nem vész el a féktárcsának nyomódó fékbetétek súrlódásakor, hanem az elektromotort generátorként hajtva elektromos árammá alakul, s ez a következő gyorsításakor újra felhasználható. Az ilyen járműveknél nincs önindító, turbó, kettős tömegű lendkerék, váltómű, kipufogó rendszer, kardántengely vagy éppen olajcsere.

  • A villanymotornak köszönhetően nincs robbanás, kipufogódob, nincs zaj a kocsiban, csak menetszél, illetve a gumik hangja hallatszik.

  • Az e-autókat otthon, vagy éppen a munkahelyen is lehet tölteni. A napi használat során a legtöbb autósnak nagyon ritkán kell többet menniük, mint amennyit egy töltéssel az autó el tud menni. Töltés során nem kell ott állni a kocsi mellett, s ha szükséges, akkor egy középkategóriás elektromos autót villámtöltéssel 20-30 perc alatt 80 százalékra fel lehet tölteni.
  • Ezek is érdekelhetik