Közélet

2016.08.09. 10:35

Volán: ha nem válaszol a minisztérium, jöhet a sztrájk

Dobi István, az Autóbusz-közlekedési Szakszervezetek Szövetségének (AKSZSZ) elnöke hétfőn a Somogyi Hírlapnak azt mondta: ha a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium augusztus 10-ig nem válaszol szervezetük levelére, akkor a szövetség elnöksége megalakítja a sztrájkbizottságot.

Harsányi Miklós

– A Volán-szakmában érzékelhető munkaerő-hiány felszámolására három év alatt 50 százalékos bérfelzárkóztatást akarunk elérni – mondta Dobi István. – Erről már korábban tájékoztattuk a szaktárcát, de eddig nem kaptunk érdemi reagálást júliusi levelünkre. Arra kívánjuk felhívni a döntéshozók figyelmét felhívni, hogy nem egy év alatt szeretnénk megvalósítani az elképzelésünket, hanem három esztendőn belül. Szerintem az nem kivitelezhetetlen, hogy ha most valaki nettó 100 ezer forint körül keres, akkor az 2019-ben 150 ezret kapjon.



Dobi rámutatott: sok munka és nagy felelősség hárul a volános dolgozókra. Gyakran 30-40 millió forint értékű járművet vezetnek, alkalmanként akár 50-60 utas életéért, testi épségéért felelnek. Szerinte ezt azonban nem fizetik meg tisztességesen, hiszen a tömegközlekedésben továbbra is hihetetlenül alul fizetik a dolgozók tömegét.

– Mire várnak még a döntéshozók? – fakadt ki Dobi. – Már korábban is gyakran szót ejtettünk arról, hogy a sofőrök egy része belföldi magántársaságnál vállal munkát, s persze az utóbbi időben is sokan külföldre mentek dolgozni, ahol a hazai bérek három-négyszeresét könnyedén megkapják. S úgy tudni, hogy a közeljövőben autóút-építések indulnak el, ahol ugyancsak sok járművezetőre lesz majd szükség: csak Hajdú-Bihar megyében 30-40 sofőr kíván átigazolni egy projekthez.

Az elnök kifejtette: amennyiben a szaktárcától nem kapnak választ, abban az esetben a szövetség elnöksége létrehozza a sztrájkbizottságot. Ezután a sztrájk előtti kötelező hét napos egyeztetésekre kerül sor, ezt a testületet az NFM jelöli ki. Ha eredménytelen lesz az egyeztetés, akkor október elején megkezdhetik a munkabeszüntetés szervezését. Lapunk felvetésére – miszerint a közelmúltban már meghiúsult egy, a most beígérthez hasonló sztrájk – Dobi azt mondta: sok múlik a munkavállalókon. Ha széles körben összefognak, akkor valóra válthatják terveiket. S bár a sztrájk-törvény hihetetlenül megnehezíti az érdekvédők dolgát, mégsem reménytelen az elképzelésük: egy folyamatos leállás negatív hatásai fennakadást, kellemetlenséget okozhatnak a szolgáltatásban, s ezen feltehetően a döntéshozók is elgondolkodnak.

Ezek is érdekelhetik