Gazdaság

2013.06.16. 08:00

Soron kívüli áremelés: drágulást és csődöt hoz az e-útdíj

Jelentős, körképünk szerint, tíz százalék körüli áremelkedést hozhat a júliustól az e-útdíjrendszer a gazdaság számos ágazatában.

Balassa Tamás

A 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsik tulajdonosainak a megtett kilométerek alapján számlázó rendszer olyan költséget jelent, melyet sok esetben átterhelnek majd a partnerekre. Az áremelkedés szinte bizonyosan tovább gyűrűzik, de ma még nehezen látható, milyen szektort milyen mértékben érint majd. Az építőipari anyagok kereskedelmével foglalkozók aligha tudják kihúzni magukat a hatások alól, hiszen jellemzően nehéz és – az ágazat viharvert teljesítményéhez képest is – sok anyagot szállítanak közúton. Az egyik multinacionális hálózat somogyi kirendeltsége kör-e-mailben tájékoztatta partnereit: beszállítói jelezték az áremelést, 3-10 százalékos áremelést valószínűsítve júliustól. A kereskedő cég még számolja, milyen mértékben érvényesíti ezt. Az elektronikus levelet egy somogyi kisváros cégvezetője küldte szerkesztőségünkbe, aki szerint ez a fajta soron kívüli áremelés a gazdaság minden szektorát érinteni fogja.

Somogyban az autópálya mellett, mint azt megírtuk, a 6-os, a 7-es, a 61-es, a 65-ös, a 66-os, a 67-es, a 68-as főút, illetve a Nagyatádtól a határátkelőig tartó út használatáért kell fizetni a fuvarozóknak. A megye teherkocsijainak negyede-ötöde eshet az emeltdíjas kategóriába: nekik 130 forintba is kerülhet egy kilométernyi autópálya-használat. A szakmai ipartestület szerint a somogyi szállítók 10-15 százaléka tönkremehet az új útdíjrendszer miatt. A munkatársunknak akkor nyilatkozó Mészáros Ákos úgy látja: 15-20 százalékos drágulást is hozhat a fuvarozásban, ez gyűrűzik tovább a gazdaság különféle szektoraiba.

Az egyik nagy kaposvári építőipari vállalkozás nem kapott százalékos visszajelzéseket az áremelkedésről, de a cégvezető ettől függetlenül előrelátó volt: ésszerű keretek között bespájzolt. A júniusi árszínvonalon vásárolt be építőanyagból.

– Az év második felének az építkezéseihez egyebek között falazó- és kötőanyagokat vettünk, mert azt érezzük, várható egy jelentős áremelkedés – mondta az ügyvezető. – A bespájzolásnak persze vannak korlátai és költségei is, és nem is csak a raktározásra, hanem az anyag kopására gondolok...
A cégvezető nem a szavatossági paraméterekre, hanem a biztonságtechnikai szempontokra hívta föl a figyelmet: amit raktározni kell, annak lába is kelhet. De kétségkívül a raktározás is költség, amint arra is figyelni kell, hogy az építőanyagok felhasználásának is vannak időbeli korlátai. A szakember már számos nagykereskedőtől kapott visszajelzést: emelkedni fognak az árak rövidesen. A legtöbb helyen feltüntetik azt is: áraik június 30-ig érvényesek.



Egy másik kaposvári építőipari vállalkozáshoz még nem értek el az áremelési hírek, de várják azokat. Az ügyvezető itt azt mondta, a csendes elfogadásnak is megvannak az okai. Ha egy ágazat hangoskodik vagy protestál, azzal magára vonja a figyelmet.
– Egy döntés bírálata e munka szűkében nem vezet sok jóra az álmoskönyv szerint – vallja a kft. első embere, – ha viszont nem szólalunk meg, akkor a következő adag terhelést minden szívfájdalom nélkül kapjuk a nyakunkba. Nehéz jól dönteni. Fogcsikorgatva próbál mindenki alkalmazkodni, aztán meglátjuk, mi sül ki mindebből. Ha élénkülés, netán egyszámjegyű gazdasági növekedés jön egy éven belül, akkor a gondok barázdálta homlokok kisimulnak, de ha nem, akkor robbanás lesz.
A megkérdezett kereskedők szerint minden áremelést kétszer is meg kell gondolniuk, bármiről is legyen szó, hiszen egy dolog a kereslet, és egy másik fizetőképesség...

Ezek is érdekelhetik