fogyasztóvédelmi világnap

2021.03.17. 09:00

Pandémia idején a virtuális térben csapnak le a csalók

Március 15. nem csak az 1848-49-es forradalom és szabadságharc, de a fogyasztóvédelem világnapja is.. A Somogy Megyei Békéltető Testületnél elmondták lapunknak: 2019-ben 173, 2020-ban 176 beadványt kaptak, az idén pedig már 46 fogyasztói panasz érkezett hozzájuk.

Harsányi Miklós

Fotó: Lang Róbert

– A tavalyi beadványok többségét – közel százat – a termékek minőségével kapcsolatban kaptuk – közölte a Somogyi Hírlappal Csapláros Imre, a Békéltető Testület megyei elnöke. – A többi esetben egy-egy cég szolgáltatását kifogásolták a somogyi fogyasztók. Előfordult, hogy egy sérült plombának köszönhetően több tízezer forintos bírságot szabott ki egy társaság, s az ügyfél ezért fordult hozzánk. A lábbelik miatt továbbra is kiemelkedően sok panasz érkezik hozzánk. Elszakadt cipő, túl hamar elkopott talp, kiszakadt edzőcsuka: jellemzően ezekre panaszkodtak a vásárlók. 30–40 ezer forintos sportcipőkkel is jártak már pórul a somogyi vevők.

A járvány alatt megyénkben is sokan vásároltak online, s jó néhány somogyi megrendelő ráfizetett már a jóhiszeműségére. – Akadt olyan, aki okos­órát rendelt, az árut kifizette a futárnak, ám csak a termék kicsomagolása után derült ki, hogy nem azt kapta, amit kért – mondta Csapláros Imre. – Ilyenkor rövidebb-hosszabb ügyintézésre van kilátás, s korántsem biztos, hogy a fogyasztó számára eredményesen ér véget a procedúra.

A szervezet megyei elnöke azt mondta: tanácsos utána nézni az online áruháznak a cégjegyzékben, illetve célszerű a társaság tevékenységéhez kapcsolódó vásárlói véleményeket, tapasztalatokat átböngészni mielőtt a virtuális kosárba helyeznénk a kiszemelt árut.

A szó elszáll, az írás marad

Visszatérő ellenőrzések, átfogó akciók és hatósági jelenlét: Csapláros Imre szerint lényeges, hogy a fogyasztók biztonságban legyenek. Bár a járvány miatt elrendelt legutóbbi szigorítások következtében felfüggesztették a személyes ügyfélfogadást, de a somogyi panaszosok telefonon és online is igényelhetik a szervezet segítségét.

– Ha boltban történt a vásárlás, akkor a vevő ragaszkodjon a jegyzőkönyv felvételéhez, fontos, hogy legyen írásos nyoma az ügyintézésnek – emelte ki. – Amennyiben ez elmarad, utólag nem lehet bizonyítani, hogy a vásárló milyen lépéseket tett. S az is kevés, ha valaki például ötször felhívja a kőművest az elmaradt munka miatt. Megoldás lehet az ajánlott tértivevényes levél is.

Fotó: Shutterstock

Az Európai Bizottság is figyelmeztet

Elszaporodtak a csalások az egész unióban a pandémia idején, ezért tanácsokat tett közzé az Európai Bizottság honlapján.

  • Azt javasolják, mindneképpen ellenőrizzük le, hogy az eladó adatai, elérhetősége fel van -e tüntetve, ezt ugyanis kötelező közzétenni.
  • A „helyesírási hibák” intő jelek lehetnek, mivel ezek sok esetben szándékos „elgépelések”, melyek azt célozzák, hogy a webhelyüzemeltetők algoritmusai ne szűrjék ki a kérdéses oldalt. A szisztematikusan előforduló gépelési hibák esetén, javasolt kerülni a kérdéses weboldalakat.
  • Ha olyan élelmiszert és étrend-kiegészítőt ajánlanak, ami megelőzi a koronavírust, biztosan csalókkal van dolgunk. Hiszen a tudomány jelenlegi állása szerint nem létezik olyan termék, amely bizonyítottan képes megelőzni vagy gyógyítani a koronavírus-fertőzést.
  • Az Európai Unióban a termékeket pontos és közérthető szöveges leírások segítségével azonosítva kell forgalomba hozni: a fogyasztóknak tanácsos óvatosságot tanúsítaniuk, ha az alábbi reklámelemekkel találkoznak az interneten:

  • a koronavírus-világjárvánnyal kapcsolatos szlogenek, pl. „#maradjotthon”, #nemenjsehova”, „tartsuk a távolságot”;

    a koronavírust ábrázoló kép vagy grafikai elem a termék képe mellett;

    ha a terméket – név vagy logó feltüntetésével – úgy hirdetik, mintha azt megvételre ajánlanák:

    orvosok, egészségügyi szakemberek vagy más szakértők;

    művészek, sportolók, bloggerek vagy más hírességek;

    állami hatóságok, hivatalos szakértők vagy nemzetközi szervezetek;

    újságcikkek, tudományos cikkek vagy egyéb olyan anyagok, melyeket a weboldal hiteles forrásból származó tartalomként tüntet fel.

  • Az agresszív értékesítési technikák is gyanúra adhatnak okot, amikor például a terméket meghirdető kereskedő:

  • azt állítja, hogy „egyedülálló lehetőségről” van szó vagy hangsúlyozza, hogy „kizárólag ez a termék hatásos a koronavírussal szemben”, „ez az egyedüli otthon elvégezhető vírusteszt”, vagy „ez a legolcsóbb termék a piacon”.

  • Fontos, hogy a fogyasztók tájékozódjanak a piaci viszonyokról: tisztában kell lenniük azzal, hogy hasonló termékek esetében mi számít bevett, és mi számít kiugróan magas vagy alacsony árnak;
  • Több webhelyen is nézzük meg az árakat, hogy képet alkothassunk az átlagos árakról;
  • Tudatában kell lennünk annak, hogy egyes országokban az állam szabályozza a nagyon kelendő termékek, pl. a szájmaszkok és a kézfertőtlenítők árát.
  • Fotó: Shutterstock

    Több munkát adott a világjárvány

    Országosan megnőtt a panaszos esetek száma, hiszen az elmúlt esztendőben 19 ezer ellenőrzést végeztek a szakemberek és 25 ezer panasz érkezett a hatóságokhoz. A Fogyasztóvédelmi Hatóság fokozta az elmúlt évben jelenlétét a virtuális térben, különös figyelmet szenteltek például a rendelhető PCR teszteknek. Meg is lett ennek az eredménye, hiszen 2020-ban dokuemntációs hiányosságok miatt több mint négymillió védőeszközt nem engedtek a magyar és uniós piacokra.

    Többször volt olyan is, hogy csalók akadtak fenn a hatóságok horgán, így álvakcinával üzérkedő álorvost is fogtak az elmúlt hónapokban. Hasonló esetért nem kell messzire mennünk, hiszen kaposvári csalókra figyelmeztettük mi is olvasinkat az elmúlt napokban.

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában