alapanyaghiány

2021.11.02. 09:00

Előre rendelik az alapanyagot a somogyi gyárak

Átszervezett munkafolyamatok és hónapokra előre felvásárolt ipari alapanyagok – a somogyi gyárak és vállalkozások ilyen és ehhez hasonló módszerekkel igyekeznek ellensúlyozni az egyre súlyosabban jelentkező, ám jó előre beharangozott alapanyaghiányt. Alkalmanként több tízmillió forintot fordíthatnak az előre hozott árubeszerzésre, ami többletkiadást jelent az év végi zárások előtt.

Harsányi Miklós

– Nemcsak az autóipart sújtja az alkatrészhiány, hanem a szennyvízkezelő-berendezést és galvánsorokat-gyártó cégeket is – mondta el lapunk érdeklődésére Tóth János, a csurgói Metallux Zrt. igazgatója.

– A külföldön gyártott PLC-alkatrészekből jelenleg is hiány van, ezek az elektronikai alkatrészek a felelősek az általunk gyártott berendezések vezérléséért. Hasonló problémákat lehet megfigyelni az ipari hűtőgépeknél is, a beszállító több hónap késéssel tudja átadni a termeléshez szükséges készüléket. Ezért átszerveztünk néhány munkafolyamatot, ami jelenleg is érvényben van. Most négy helyszínen szerelünk az országban, s attól függ, hogy milyen alapanyagot kapunk, úgy szervezzük meg a heti munkabeosztást. Legközelebb pénteken döntünk erről.

A dél-somogyi vállalkozás összesen 45 dolgozónak ad munkát, s bár az időről időre akadozó alapanyag-ellátás gondot jelent, novemberben nem terveznek leállást. Tóth János hangsúlyozta: egy elemzésben azt olvasta, hogy a szinte az egész világot érintő iparági probléma várhatóan 2022-ben is fennmarad, s kedvező esetben talán 2023-ban áll helyre a rend. Mindenesetre egyre jobban érzékelhető a nehézség, s már nem csak a napi termelésben, hanem az új üzletkötéskor is. Az igazgató kiemelte: egyes megrendelők ragaszkodnak ahhoz, ha cégük nem teljesíti határidőre a kötelezettségét, akkor kötbért kell fizetniük. Ez a kitétel azonban nagyon megnehezíti az életüket, mivel az alkatrész-problémákon kívül a Covid-járványról sem szabad megfeledkezni. A következő hónapokban is döntő jelentősége van a folyamatos üzletmenet biztosításának.

– Lehet, hogy az üzem területén rövidesen kötelezővé tesszük a szájmaszk viselését – hangsúlyozta Tóth János. – Ez attól is függ, hogy miként alakul a fertőzéshullám. Tudomásom szerint jelenleg nálunk nincs koronavírusos dolgozó, s a visszajelzések alapján munkatársaim közel 98 százalékát beoltották.

Akár fél évet is várni kell most a megrendelt teherautókra

A kaposvári Fusetech Kft.-nek is bonyodalmat jelentett az elmúlt időszakban tapasztalt alumínium-, vas- valamint sárga-, illetve vörösréz drágulás, továbbá az alapanyaghiány. Gazdag Viktória, a cég HR-vezetője kiemelte: mivel folyamatosan szükségük van a megfelelő tartalékra, így a meglévő beszállítókon kívül újabbakkal is felvették a kapcsolatot. A biztonság kedvéért ezüstből a szokásosnál nagyobb, egy évre elegendő mennyiséget kötöttek le, s ez az áru 2022 végéig fedezi az igényeiket.

Seres László, a barcsi Seres Gépipari Kft. ügyvezető igazgatója közölte: a járműipari chip­hiány hatásait közvetve érzékelik. Korábban a megrendeléstől számítva nagyjából három hónap alatt kapták meg a teherautókat, manapság öt-hat hónapot kell várniuk. A termeléshez szükség acélalapanyag-hiányt és -drágulást közvetlenül tapasztalják, egy év alatt csaknem 80 százalékkal drágult meg egyes termékek ára.

Ezek is érdekelhetik