2023.08.31. 12:45
Vonzó bérrel tennék sínre a vasút jövőjét
Jelentős szakemberhiánnyal küzd a MÁV, főként a vármegye- és országbérletek bevezetése óta. Somogy a pécsi területi igazgatósághoz tartozik, itt jelenleg 328 mozdonyvezető dolgozik, ám hogy hány szakemberre volna még szükség, azt nem közölték. A folyamatos munkaerő-toborzáson havi bruttó 863 ezer forintos bérrel csábítanak.
Fotó: Lang Robert Kaposvar
– Már gyerekkoromban magával ragadott a vasút világa – mondta egy fiatal somogyi mozdonyvezető, aki kérte, ne írjuk le a nevét. – A tanfolyamon sokat kellett tanulni, de aki a forgalmi vizsgán megfelel, annak a képzés többi része már könnyebb lehet. Ugyan a hazai átlaghoz képest jól keresünk, de egy osztrák vagy német mozdonyvezető akár háromszor ennyit is kaphat.
Egy másik somogyi mozdonyvezető azt mondta: lassan már a nyugdíjba vonulásról álmodik. Őt nem zavarja, hogy a fiatal mozdonyvezetők is közel annyit kereshetnek, mint a hosszú ideje dolgozó szakik. Szerinte régebben nagyobb volt a bérolló, mint most. Hangsúlyozta: a fiatalok manapság nagyjából ugyanazt a munkát végzik el, mint a többiek, ezért nem érez bérfeszültséget.
– A vasúttársaság valóban szakemberhiánnyal küzd, mozdonyvezető kollégából is többre volna szükség a jelenlegi létszámnál, hiszen a kötött pályás közlekedés egyre népszerűbb Magyarországon, amit a vármegye- és országbérletek bevezetése csak tovább fokozott – közölte érdeklődésünkre a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatósága. – Folyamatosan toborozzuk a csatlakozni vágyókat, s számukra igyekszünk minél vonzóbbá tenni a feltételeket. Egyrészt azzal, hogy minden lehetséges eszközzel igyekszünk tenni a bérek és a juttatások versenyképességének megőrzéséért, másrészt azzal, hogy folyamatosan a kor követelményeinek megfelelően könnyítünk a belépési feltételeken.
A vasúttársaság a folyamatos toborzással párhuzamosan minden évben indít országosan tanfolyamokat, évente 12-14 alkalommal. Az idén összesen 13 mozdonyvezetői tanfolyamot terveznek összesen 325 fővel.
György-Dávid Valentin, a Pannonvasút Egyesület dél-dunántúli alelnöke hangsúlyozta: a mozdonyvezetőknél szükség van a folyamatos utánpótlás-biztosítására, így Somogyban és térségünkben is. Mivel a munkakör betöltéséhez nélkülözhetetlen a speciális szakmai képesítés megszerzése, így különösen fontos a hivatás népszerűsítése. Jelenleg Pécsen zajlik egy tanfolyam, s novemberben újabb oktatás indul három városban.
– A mozdonyvezetőknél is nemzedékváltás zajlik, az idősebbek nyugdíjba vonulnak, ezért lényeges, hogy ezzel párhuzamosan minél több fiatal álljon munkába – hangsúlyozta. – A felkészítésben több minden változhat, egy dolog nem: az utasbiztonság. A mozdonyvezetők emberéletekért és gyakran óriási anyagi értékekért felelnek, elég, ha csak egy gabonával megrakott szerelvényre gondolunk, vagy olyan konténerekre, amelyben elektronikai berendezéseket szállítanak.
Az elnök kiemelte: bizonyos feltételeken enyhíthetnek a vasúton. Ahogy ezt a buszsofőröknél is lehetővé tették, ők a B kategóriás jogosítvány birtokában rögtön a D kategóriát is megszerezhetik.
– A mozdonyvezetők előzetes orvosi vizsgálatánál kötelező a munkapszichológiai vizsgálat – derült ki a MÁV tájékoztatójából. – A műszaki előképzettség viszont nem feltétel, csak az érettségi.
Azt is közölték: a mozdonyvezetői tanfolyamokat a jelentkezők átlagosan hatvan-hetven százaléka végzi el sikeresen. Az idei adatok szerint a mozdonyvezetők átlagkeresete havi bruttó 863 ezer forint, mely alapbérből, pótlékokból és egyéb juttatásokból áll össze. A legkisebb bruttó havi alapbér 464 ezer forint, amely nem tartalmazza a különféle pótlékokat, s egyéb juttatásokat.