2020.12.05. 15:00
Egyelőre terv a hatvannégy vármegyés kerámiakészlet
A nemzeti tragédiát jelentő trianoni békediktátum századik évfordulóján mutatta volna be a nagyközönségnek Ficzere Mátyás keramikus, népi iparművész Nagy-Magyarország vármegyéinek és a megyeszékhelyek címereivel díszített, kétszer hatvannégy tányérból álló kollekcióját. A munka azonban félbemaradt.
Fotó: LANG ROBERT
A születésétől Kaposváron élő, 2016-ban megyei Príma díjjal kitüntetett keramikus még az év végén a nyilvánossággal is megosztotta nagyszabású tervét, egy több évtizedes álmát kívánta megvalósítani. A kitüntetése mellé kapott pénz felhasználásával a következő évben már hozzá is fogott a kivitelezéshez, rövid idő után azonban abba kellett hagynia a munkát.
– Negyven éve került a birtokomba egy ruhadarab, amelyre az egyik nőrokonom még 1921-ben matyó hímzéssel varrta fel a vármegyéket. Bár már akkor elhatároztam, hogy agyagból én is megcsinálom, azonban még nem éreztem eléggé felkészültnek magam, illetve az egyéb feltételek sem voltak meg hozzá – avatott be a keramikus, honnan jött az ötlete. Időközben szebbnél szebb munkák sokasága került ki a kezei közül, alkotásai pedig a világ számos nagykövetségére, így többek között Kínába, Japánba, Kanadába, Szingapúrba, de Európa más országaiba is eljutottak.
Ficzere Mátyás már kiskorában is akaratos, rendkívül érdeklődő és kitartó srác volt, tizenegyedik gyerekként jött világra, mindennek a végére akart járni, a művészi hajlamokkal megáldott felmenőinek példamutatása pedig mindennél nagyobb nevelőerőt jelentett számára. A postavezető édesapja tizenkét nyelven beszélt, de a három szakmával rendelkező édesanyja is művelt asszony volt, aki csodálatosan varrt, és kiváló művelője volt a matyó hímzésnek is. A magánkönyvtáruk kifogyhatatlan olvasmányt jelentett az iskoláskorú fiúnak, aki csak azért nem volt kitűnő tanuló, mert szókimondásával gyakran haragította magára a tanárait, ami az érdemjegyeiben is megmutatkozott.

Bár szinte valamennyi tantárgyat szerette és kiválóan rajzolt, a legközelebb mégis a történelem állt hozzá, nem véletlenül akart régész, restaurátor lenni. Mindennel, ami a keze ügyébe került, jól bánt, a rajzoláson kívül hímezni is megtanult, de a fafaragás sem állt távol tőle. László Ferenc, a Petőfi-iskola tanárának javaslatára került a pécsi művészeti iskolába, azt pedig, hogy végül is iparművész lett belőle, döntően az intézmény akkori tanárának, Rétfalvi Sándor Munkácsy-díjas érdemes szobrásznak köszönhette, aki felismerve benne a tehetséget, a pályára irányította.
Az iskoláit ugyan szakmai kitüntetéssel végezte, politikai nézetei miatt – az érettségin vörösterrornak nevezte a tanácsköztársaságot – csak évek múltán végezhette teljes munkaidőben azt, amihez a legjobban értett. Bár Ficzere Mátyás életútján több elismerést is kapott, nem egy alkotásának még a szakemberek is csodájára jártak, a népi iparművészet mestere címet azonban a mai napig nem kapta meg.
Ami pedig a vállalását illeti, 2017 elején még úgy tűnt, gond nélkül teljesíti: a kitüntetéshez kapott összegből az anyag felét már a munkakezdés előtt megvásárolta, a kemencék is készen álltak, a hiányzó anyagiak egy részét pedig hitelből és egyéb támogatásokból kívánta előteremteni. Mivel egy tányér elkészítése harminc órát igényelt, szerinte a feltételek megléte esetén időben végzett volna. Egy valamivel azonban nem számolhatott: a közel két évtizedes, inzulinfüggő cukorbetegségének súlyos szövődményei lettek, szívműtéten esett át, és még abban az évben a gerincével is megoperálták.
– Mivel a korongról lekerülő tányér a segédformával együtt mintegy huszonöt kilót nyomott, nem tudtam folytatni a munkát – mondta. A pénzügyi tervei sem az elképzelések szerint alakultak: hitelt nem kapott, és támogatót sem sikerült szereznie. – Úgy tűnt, csak nekem volt fontos a dolog – állapította meg keserűen. Bár mindenképpen szeretné befejezni, erősen kétséges a folytatás. Nemrég a 70. életévét is betöltötte, és jelenleg annak is örül, ha napi másfél óra fájdalmak nélkül múlik el, de mindeközben a korábbi megrendeléseket is teljesítenie kellene.