Közélet

2007.02.27. 10:50

A gyerek javára döntenek

Évente több mint háromezer gyerekkel foglalkozik a tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottság.

F. Szarka Ágnes

–  Rajzolok! – kezdett nyűgösködni a hét éves Margaréta, amíg Koltai Eszter gyógypedagógus az édesanyjával megbeszélte az előzményeket. Sátorné Budai Magdolna egy éves kora óta neveli a kislányt, aki a Bárczy Gusztáv óvodába jár. Most dől el mehet-e iskolába.

A vizsgálatot szeretik a gyerekek, hiszen rajzolni kell, képeket összerakni, emlékezni arra, hogy a cica melyik ablakban bújt el. Margaréta egyes feladatokat sikeresen old meg, míg néhánnyal nehezen boldogul. Az egy órás vizsgálat alatt alaposan elfáradt.

– Az értelmi szintjét mértük fel a kislánynak – mondta a gyógypedagógus. – Életkoronként különböző nehézségű feladatokat kell megoldani. A komplex teszt részfeladatai a vizuális észlelés, a gondolkodás, a figyelem, a memória milyenségére adnak választ. Margaréta mehet iskolába, de mindenképpen speciális fejlesztésere, oktatásra van szüksége.

A tanköteles gyerekek iskolaérettségéhez ad véleményt a tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottság.
– Csak olyan gyerekeket vizsgálunk, akiket valamilyen intézmény vagy a szülő, védőnő, orvos, gyermekjóléti szolgálat hozzánk irányított – mondta Huber Jánosné a bizottság elnöke. – A felterjesztés alapfeltétele a szülő beleegyező aláírása. Az ideális az lenne, ha csak akkor kérnének tőlünk vizsgálatot, ha úgy látják, hogy a gyerek értelmi fejlődésével van probléma. A magatartás zavaros, mozgékony gyerekek nem hozzánk tartoznak.

Az 1993-as közoktatási törvény szerint attól az időponttól kezdve jogosult minden gyerek a speciális fejlesztésre, amikor az állapotában lévő változást diagnosztizálták.
– Ez lehet akár újszülött kortól tizennyolc éves korig bármikor. Ahhoz, hogy egy gyerek átkerüljön a gyógypedagógiai iskolai rendszerbe az általános iskola második osztályáig kellene kérni a vizsgálatot – tette hozzá Huber Jánosné. –  Érvényes második osztályos bizonyítvánnyal már nem kerülhet át senki. Kivéve, ha betegség vagy baleset, esetleg egyéb tényező befolyásolja az értelmi fejlődését.

Fejlesztést igénylő gyerekeket

Felülvizsgálati kötelezettségünk is van. Ha egy gyereket gyógypedagógiai iskolába irányítunk, azt utána évente újra vizsgáljuk. Igy évente mintegy háromezer gyerek fordul meg nálunk, mondta a bizottság elnöke. Valamivel több, mint kétszáz olyan gyerekünk van, akik nem mehetnek normál iskolába. Ha egyértelműen bebizonyosodik, hogy nincs értelme óvodában tartani a gyermeket, mert a gyógypedagógiai fejlesztést kellene megkapnia, akkor bármit szeretne a szülő, a mi véleményünk perdöntő.


Előfordul, hogy a szülő a teljesen értelmes, de szertelen, éretlennek hitt gyermekét is elviszi a bizottsághoz, mert úgy látja jobb lenne a gyereknek még egy évet az óvodában tölteni.
– Az adott év május végéig született gyerekek tankötelesek. Előfordul, hogy a szülő hagyná a gyereket még egy évig az óvodában, de az intézmény már iskolába küldené. Ha nem tudnak megegyezni, hozzánk jönnek. Csak akkor maradhat az oviban a kicsi, ha mi is így látjuk, illetve az óvoda tudja vállalni. Elfordul, hogy a korán iskolába küldött gyerek aztán rossz tanuló lesz.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!