Közélet

2010.01.04. 19:06

Felnigyilkos aknamezők az utakon

A tél és a hideg újra megleckéztette a járművezetőket. A kátyúk megadásra késztetik a somogyi sofőröket. Hétfőn rajtolt volna a kaposvári útjavítás, ám mégis lefújták a programot, így az autósok napokig kerülgethetik a méretes belvárosi úthibákat. A megpróbáltatások java most következik.

Harsányi Miklós

Arányait tekintve az észak-alföldi és az észak-dunántúli regionális főmérnökség területén található a legtöbb kátyú – térségénként 16-16 ezer van. A Dél-dunántúlon 3800 gödröt kerülgetnek a járművezetők, s persze Somogy sem marad le. Kisebb-nagyobb kátyúk százai alakultak ki.
– Meglehetősen gyakran hoznak sérült autókat a műhelybe – magyarázta hétfőn Oros András, a jutai Oros autószerviz tulajdonosa. – Nemrég a Somogyjád-Osztopán közötti nagy mélyedésbe hajtott egy autós. Megsérült az első és a hátsó autógumi, és felni. A kár megközelíti a 150 ezer forintot. Egy másik gépkocsivezetőt is utolérte a végzet. Ugyanabba a kátyúba hajtott bele. Valamivel kisebb volt a vesztesé, de a javítás költsége így is tízezrekbe került.



A hosszú hideg és csapadékos időjárás, illetve szélsőséges hőingadozás esetén időszakosan megnő a kátyúk száma – ismerték el a Magyar Közútnál. Ennek oka, hogy a víz belefagy a repedésekbe és szétfeszíti azokat. Légrádi Veronika szóvivő szerint az elmúlt hetek szélsőséges időjárásának hatására rendkívüli módon megnőtt a kátyúk száma az országos közúthálózaton. Az elmúlt héten naponta több ezer új kátyú keletkezett. Ezért a zrt. valamennyi hadra fogható emberét és gépét munkába állította az úthibák megszüntetésére.
– Sok somogyi út és jó pár kevésbé forgalmas kisebb kaposvári utca állapota kritikus – húzta alá Kovács Zsolt, a megyei veteránjármű szövetség elnöke. – Ide tartozik például a donneri városrész és a Cser. Igen gyenge az Egyenesi út minősége és zökkenőkkel teli a kórház előtti szakasz is. Normális aszfaltozással és az úthibák összehangolt javításával talán változtatni lehetne a mostani helyzeten.



A 40 fokos múlt heti hőmérséklet ingadozás már megtette a hatását. Kaposváron szilveszter előtt rendkívüli útfelújítást tartottak a belvárosban. A 2010-es programot hétfőn kezdték volna el, ám rögtön lefújták a rajtot. Így, ha csak egy-két napig is, de lőttek a kátyúzásnak.
– Az egyik aszfaltújrahasznosító gépünk lerobbant, ráadásul keddre a hideg mellé csapadék is várható – közölte hétfőn Bank György, a Kaposvári Közterület-Fenntartási Kft. ügyvezető igazgatója. – Teljesen mindegy, hogy hó vagy eső lesz. Száraz hideg időben nyugodtan dolgozhatnánk, ám a csapadék már veszélyes lenne. Ha az időjárás engedi, akkor  még a hét második felében elkezdjük a kátyúzást.
Bruttó 5000 ezer forint – négyzetméterenként ennyi jár a kátyú kijavításáért. Ez tartalmazza az előkészítési, az útmarási, a tisztítási költségeket továbbá az aszfaltozást, a munkabért és a kiszállási költséget is.

– Okádék – tömören így jellemezte egy taxis a helyi utak állapotát. A kaposvári utak járhatóak, csak legfeljebb nem kell 90-100-al száguldozni – reagált a felvetésre Bank György, aki azért azt is elismerte: a sok közműhelyreállítás miatt egyenetlen, hullámos az út, ám ez nem balesetveszélyes.
Érdekes egybeesés, hogy egy kaposvári buszsofőr és a kft. ügyvezető igazgatója is egyetértett abban: a Tallián Gyula utca viszi a prímet. Azaz ott vannak talán a legkellemetlenebb úthibák. A kaposvári kátyú TOP-5 listán feltűnik még a Hársfa, a Kereszt, a Nagygát és a Raktár utca is. Bank György amondó: ha csoda folytán minden egyes kaposvári gödör kijavítására elég pénz állna rendelkezésre, úgy a program több száz millió forintot emésztene fel.

[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Belvárosi méretes
[/caption]

Az útjavítás tehát húzós mutatvány, ám a kátyúban tönkre ment autó rendbetétele is jókora összeggel apasztja a házi költségvetést. A közút szóvivőjétől tudjuk: a kárigényt a Magyar Közút illetékes megyei igazgatóságán lehet bejelenteni. Szakemberek a benyújtott adatok alapján megvizsgálják és nyilvántartásba veszik a káreseményt, s egyúttal kitöltetnek egy kátyúkár bejelentő lapot.

– A járművezetőnek igazolnia kell, hogy a baleset ott és úgy következett be, ahogy bejelentette – tudtuk meg. Magyarán: minél alaposabb bizonyítással áll elő, annál gyorsabb, s egyszerűbb az ügyintézés. – Pontosan le kell írnia, hogy hol, mikor, mi történt, s ha van nála fényképezőgép (esetleg mobiltelefon), érdemes a helyszínen felvételt készíteni a kátyúról és a sérült gépkocsiról – jelezte a szóvivő. Ezen kívül csatolható még tanúnyilatkozat valamint a rendőrségi helyszínelés esetén a hivatalos irat is.

Nulla fok felett eredményesek

A 77 üzemmérnökség 3300 dolgozója télen-nyáron folyamatosan végez kátyúzási munkálatokat – számolt be a Magyar Közút szóvivője. Télen úgynevezett hideg kátyúzással dolgozik a társaság, amit tavasszal az aszfaltkeverő telepek megnyitását követően vált fel a tartósabb meleg kátyúzási technológia. Légrádi Veronika leszögezte: eredményes hideg kátyúzást csak száraz, csapadékmentes időben, illetve nulla Celsius fok feletti hőmérsékleten tudnak végezni.

 

 

Ezek is érdekelhetik