Közélet

2010.01.05. 19:48

Minden cseppje kincs: tűréshatár közelében a benzin ára

A buszosokat, a taxisokat és a teherautósokat egyaránt sújtja a drága benzin és a gázolaj, egyesek a következő áremelésre készülnek.

Harsányi Miklós, Jeki Gabriella

A somogyi fuvarozóknál a sorozatos üzemanyag-áremelés hatására februártól közel 15-20 százalékkal drágul a szállítás. Sok taxis és távolsági autóbusz-üzemeltető példáját vélhetően a nagyobb élelmiszer-feldolgozók és kereskedők is követik. A derülátó becslések három-öt százalékos drágulást jósolnak, mások akár ennek a dupláját.
Áremelés, jövedékiadó-emelés, áremelés: dióhéjban a hazai ásványolaj-üzletág egy hetes krónikája. Bóli Attila, a kaposvári Kapos Taxi ügyvezető igazgatója elmondta: egyeztetnek a következő lépésekről. Náluk évekkel ezelőtt emeltek utoljára árat, ma 600 forintot kérnek a városon belüli fuvarért.
– Nagyon finoman szabad csak emelni – fogalmazott. – Egy százas talán még belefér, de szerintem ennél több nem.
Répás Boldizsár, a kaposvári Taxi 5 ügyvezetője utalt rá: manapság sincs túl sok fuvar, tehát nem szabad rendkívüli mértékben árat növelni. Úgy tűnik, hogy náluk is 100-, legfeljebb 200 forinttal drágulhat a városon belüli viteldíj.

Szerdától a benzin literenkénti ára négy-, a gázolajé pedig három forinttal emelkedik. A kutaknál a benzin országos átlagára előreláthatóan 317 forint lesz, a gázolajért mintegy 297 forintot fizethetünk.
– Immunis vagyok a benzinár-emelésre – kesergett egy kaposvári taxis. – Annyi őrült drágaságot túléltünk, hogy a mostanin már nem is csodálkozom. Az biztos: a döntéshozók nem lopták be magukat az emberek szívébe.
Feltehetően az utazásszervezőkébe és a buszosokéba sem. Németh József, a kaposvári Németh Travel ügyvezetője kedden az ígérte: a lekötött utaknál nem lesz árváltozás.
– Ahol viszont nem írtuk alá a megállapodást, ott könnyen módosulhat a végösszeg. 
Január közepétől drágulással kalkulálhatnak az utaznivágyók. Náluk a jelenlegi autóbusz-tarifa – kilométerenként – 220-250 forint, ez nagy valószínűséggel 240-280 forintra nő. Németh szerint senkinek nem hiányzott az üzemanyagár-növekedés, legkevésbé a buszosoknak. – Amúgyis megrendeléshiánnyal küszködnek a cégek, ráadásul akkor most még ezt is megkaptuk – utalt az olajtársaságok döntésére. – Nem tudom, hogy hova jut az ágazat.

[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Két hét alatt háromszor emelték az üzemagyagok árát
[/caption]

Világmegváltó terveik a fuvarosoknak sincs – hallottuk egy teherautóstól. Mészáros Ákos, a közúti szolgáltató ipartestület megyei elnöke úgy látja: 15-20 százalékos áremelés kényszerülnek a teherárufuvarozók. A megemelkedett költségeket már nem tudják átvállalni.
Február vége, március eleje – pontosította a tarifamódosítás várható idejét. Ami bizonyos: az óra-, illetve a kilométerdíjban üzemelő teherautókat érinti a változás, azaz a megbízók egészen bizonyosan nem ússzák meg a drágulást.

Kíváncsian várja a kamionfronton zajló eseményeket Horváth Éva, a kaposvári Első Magyar Cukor Manufaktúra ügyvezetője. Keddig még nem kaptak visszajelzést a szállítmányozóktól, ám a héten egészen bizonyosan szólnak nekik. Nem hagyja hidegen őket sem az ügy: évente mintegy 20-25 ezer tonna cukrot szállítanak el a kaposvári logisztikai központból a fővárosba, az ország távoli településeire, s Csehországba is.
Utalt rá: ha a fuvarozó társaságok mégiscsak az emelés mellett teszik le voksukat, úgy megpróbálják legalább részben áthárítani a költségeket a kereskedelemre.

Horvátországban a 95-ös benzin átlag 281,5 forintért, míg a gázolaj 261 forintért tankolható

Lassan érdemes újra fontolóra venni, hogy valamelyik külföldi országban vásároljunk benzint vagy gázolajat a gépkocsinkba. A horvátországi árak kedvezőnek tűnnek, de az sem mindegy, hogy milyen áron tudunk valutát vásárolni.

Barcsról már 5-8 éve is kijártak Horvátországba tankolni az emberek. Ma újra elgondolkodnak rajta. A határhoz legközelebb eső benzinkút fél órával megjárható. Turanovac településen Eurosuper 95, Eurodiesel, Diesel, Plavi diesel, és a mezőgazdasági járművekben használt Loz Ulje tankolható. A benzin átlagára 7,69 kuna, míg a gázolajé 7,13.
– Míg nem vásárolt tulajdoni hányadot az INA horvát vállalatából a Mol, addig jóval alacsonyabban voltak a horvát benzinárak. Ekkor a nemzetközi tendenciákhoz megfelelően, a világpiaci árakhoz igazították a benzinárakat – mondta Csende János pénzügyi szakértő. – A kuna árfolyamát mindig az euróhoz igazítjuk, így hosszú időre visszamenőleg 720-730 körül mozgott, ami tartja magát. A horvát fizetőeszköz kiszámíthatóbb, és stabilabb, mint a forint.

A kuna vételi árfolyama Barcson 35,5 forint, míg az eladási 36,6 forint. Azonban ezt néha, alkalomszerűen jobban is meg lehet vásárolni. Az üzemanyagárak esetében így a 95-ös benzint átlag 281,5 forintért, a gázolaj 261 forintért tankolható Horvátországban. – Alapvetően nem a gazdaság, hanem a kereslet-kínálat változása befolyásolja az árakat, illetve a támadások a forint ellen – tette hozzá Csende János. - Tavaly ilyenkor a 310 forintot is meghaladta a forint-euró árfolyama.
A barcsi valutaváltókban még nem indult meg a kúna felvásárlása. Szakemberek szerint még nem számottevő a változás, de további üzemanyagár növekedés esetén újra beindulhat.
A Mol kommunikációs csoportja nem kívánta kommentálni az áremelkedéseket. Ahogy mondják, ez egy adóváltozás, nem az ő döntésünk, ebben csak végrehajtók.


Drágul a kenyér, a tej és a hús

Időszerű lenne az áremelés, az év eleji üzemanyag-mizéria ezt még indokoltabbá teszi – hangoztatta Septe József, a nagybajomi Európa Pék Kft. tulajdonos-ügyvezetője. A 15 százalék körüli termékdrágulás reális, logikus és jogos lenne. A megnövekedett költségek ezt teljes mértékben indokolttá teszik.
Garbera István, a kaposvári Anna utcai sütöde vezetője attól tart, hogy a távolról ide-szállított liszt megdrágul. Akkor újragondolják, hogy milyen áron adják majd a kenyeret, a perecet vagy épp a puncskockát. Persze azzal tisztában van: a lakosságot nem lehet vég nélkül sarcolni.
Mindenképp szükséges hozzányúlni az árakhoz – fejtegette Brunner Róbert, a Brunner Sütöde vezetője. A mostani üzemanyag-drágulással indokolva tíz százalékot vélt elfogadhatónak.
Szunyogh László, a Kapos-Coop elnöke szerint semmit se tudnak tenni a drágulás ellen. Ha a beszállító árat emel, legfeljebb tudomásul veszik a döntést. Egyed Linda, a tejüzem ügyvezetője közölte: fuvarozó cégekkel állnak kapcsolatban. Terveik szerint a 8-10 százalékos tej- és tejtermék áremelést csak március végén kívánják végrehajtani.

Ezek is érdekelhetik