Közélet

2010.12.08. 07:00

Mindenki szondavégen: jogsit, forgalmit és egy fújást kérnek

Jövő nyárig áttér az elektronikus szondák kizárólagos alkalmazására a rendőrség, s a járőröknek minden közúti ellenőrzés során meg kell szondáztatniuk a gépkocsivezetőket, idehaza ugyanis még mindig kirívóan magas az ittasan okozott balesetek száma.

Vas András

Jövő nyárig áttér az elektronikus szondák kizárólagos alkalmazására a rendőrség, a tervek szerint minden járőrkocsiban alapfelszereltség lesz, s a rendőröknek minden közúti ellenőrzés során meg kell szondáztatniuk a gépkocsivezetőket. Utóbbi intézkedés oka, hogy még mindig kirívóan magas idehaza az ittasan okozott balesetek száma, viszont a jelenlegi szondák alkalmazása költséges, s méréseik sem mindig pontosak.

– Somogyban jelenleg hetvenhárom elektromos alkoholtesztert használ a rendőrség – tájékoztatott Karsay Kornél, a megyei rendőr-főkapitányság sajtóreferense. – Mivel a főkapitányság célul tűzte ki az ittas vezetők okozta balesetek visszaszorítását, a járőrök az idei esztendőben is több száz alkalommal használták a készülékeket.

Ebben az évben november végéig hatvan olyan személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt a megyében, melyet ittas sofőr okozott, ez az összes ilyen jellegű baleset nyolcada, mely nagyjából megegyezik az országos adattal.



– Jól látható a javulás – folytatta Karsay Kornél –, hiszen tavaly az azonos időszakban a 108 ittas vezető által okozott baleset történt, mely a 17,6 százalékát tette ki az ilyen jellegű baleseteknek.

A rendőrség 2011-ben kiemelt figyelmet fordít az ittas kerékpárosokra is, ugyanis az autósok mellett hozzájuk köthető a legtöbb baleset, s sok esetben a biciklis a maga előidézte tragédia áldozatává válik.

Változás lesz jövőre, hogy az uniós tagállamok kiadják egymásnak gépjármű-nyilvántartásaikat, melynek köszönhetően a külföldi autósoknak is felelniük kell a magyar utakon elkövetett szabálysértésekért. A rendőrség ez irányú munkáját megkönnyítheti majd, hogy az EU irányelvei alapján az összes gyorsforgalmi úton húsz kilométerenként traffipaxok mérik a gyorshajtókat – a nyugati sofőrök által leggyakrabban használt M1-es sztrádán nyolcvan százalékban külföldieket mérnek be a telepített sebességmérők.

Ezek is érdekelhetik