2011.11.14. 16:10
Gyalogmenet a járatokért, buszt követeltek a demonstrálók
„Töreki tarackok, kiirthatatlanok” – olvasom le Kozák Istvánné kötényéről. Tucatnyian érkeznek a fél nyolcas töreki járattal a siófoki buszpályaudvarra ezen a csípős hétfő reggelen, hogy bejelentett demonstráció formájában a városháza elé vonuljanak, keveselve a városrészt érintő buszjáratot.
– A néhány hónappal ezelőtti döntés óta folyamatosan tiltakozunk, de nem hallják meg a szavunkat az illetékesek, így nem maradt más hátra, mint ez a demonstráció – utal Kozákné arra, hogy a legutóbbi testületi ülésen ugyan tárgyaltak ugyan a buszközlekedésről a siófoki képviselők, de nem állították vissza a korábban a Kapos Volán költségcsökkentési javaslatára megszüntetett töreki járatokat.
– Akinek az első, fél nyolcas járat előtt kéne bejutni a városba, az gyalog vág neki, ha nincs, aki autóval bevigye; van, aki babakocsit tolva teszi meg szinte minden nap ezt az utat gyalog, hiszen csak délután fél háromkor tudna visszajutni busszal – mondja egy fiatalasszony, aki ismerőse fehér pincéringét vette magára, mert azt jól ki tudta dekorálni feliratokkal. Olyanokkal például, hogy „Kérek egy biciklit Démuth Páltól”, amivel arra utal, hogy a város alpolgármestere korábban azt javasolta nekik: járjanak taxival, vagy kerékpárral.
[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Több buszért demonstráltak a törekiek
[/caption]
– Hol a petíció? – kérdi valaki, amikor a buszállomásról nekivágnának a sétának a városháza felé. – Nincs legépelve? – jön a csodálkozó kérdés. – Legalább látják, hogy eredeti – így a felelet. Kézzel írva kérik a döntéshozókat: foglalkozzanak ismét a törekiek ügyével és végre kedvezően döntsenek.
Húsz fős csapat vág végül neki az útnak; egy piros-fehér-zöld és egy lepedőből gyártott zászló a felerészt nyugdíjasokból álló menet élén, de négy gyerek is a csapatban. Van, akit direkt ezért vettek ki az iskolából, az első két óráról.
– Gyalog járunk, a 21. században – ismétli el már a városházán a kötényes Kozák Istvánné, annak a hölgynek, aki az ötös szobában átveszi a petíciójukat és megígéri, hogy továbbítja az illetékeseknek.
– Hol a polgármester? Hol van Ujvári képviselő? – kérdi egy férfi, de be kell érnie Kozma Ani városházi szóvivővel, aki ezúttal nyilván arról viszi a szót az emeletre: itt jártak a demonstráló törekiek.
Balázs Árpád amondó: tömegközlekedéshez tömeg is kell
A töreki és sóstói városrész lakói egyelőre kénytelenek beérni a megritkított buszjáratokkal, a Kapos Volán pedig egyáltalán nem lehet biztos abban, hogy 2012 után is Siófok helyi tömegközlekedésének bonyolítója maradhat – így summázható a siófoki képviselő-testület azon ülése, mely után a törekiek demonstrációra szánták el magukat.
– Dönteni kell, hogy az önkormányzat maga kíván buszos társaságot üzemeltetni (amire kicsi az esély a nagy távolságok és a hullámzó utaslétszám miatt), vagy valamely szolgáltatóval alakít céget – vázolt alternatívákat Gruber Attila tanácsnok (Fidesz). Hozzátette: figyelembe veendő, hogy tíz év alatt közel felére csökkent az utaslétszám a helyi járatokon. Vagyis akárki szolgáltat 2012 után, tudomásul kell venni: jelentősen csökkent a tömegközlekedés iránti igény.
Gruber Attila egyúttal javasolta azt is: a töreki és sóstói „peremterületeken” élők igényének megfelelően év végéig biztosítson a város napi két buszjárattal többet. – Mintha az Óperenciás-tengeren túl, akár ha pusztán élnének, olyan az élet Sóstó legtávolabbi pontjain, a szezonon kívül – érzékeltette a tanácsnok. – Igaz az is, hogy szociális kérdés is ez, hiszen patikába, vásárolni nem tudnak bejutni onnan az emberek, vagy csak nehezen.
Csorba Ottó (Fidesz), a pénzügyi bizottság elnöke ugyanakkor azt szorgalmazta: utalja vissza a hivatal a Kapos Volán által a siófoki tömegközlekedés jövőjéről készített alternatívát és bízzon meg külső szakértőt ezzel. Balázs Árpád polgármester arra emlékeztetett: egyszer már „visszadobták” az előterjesztést a volánosoknak. – Valóban újra kell gondolnunk ezt a szolgáltatást, a jövőben másfajta tömegközlekedésre lesz szükség a ritkán lakott Sóstón és Törekiben, mint a kiliti városrészben.
S bár Gruber előre bocsátotta, hogy nem tudja megszavazni, ha most nem születik döntés az említett járatok sűrítéséről, rajta kívül minden képviselő Csorba Ottónak adott igazat, aki azt mondta: – Nincs értelme gittet rágni. Lehetünk szociálisan érzékenyek, de tegyük azért fel a kérdést: ki fizeti a révészt? Siófok speciális településszerkezete miatt teljesen új javaslatokat szeretnénk látni.
Balázs Árpád szólt még a szavazás előtt: – Járatsűrítéshez költségvetési fedezet is kéne, a tömegközlekedéshez pedig tömeg. Ha ez nincs, sőt, a kevés utas sem fizet az életkora miatt, az ingyenes szolgáltatás. Az adószabályokkal és a 2012-es költségvetéssel egy időben térjünk vissza e témára.
Tizenegyen erre szavaztak a tizenkettőből, mehettek hát a törekiek demonstrálni.