Közélet

2015.01.27. 14:25

Repülők, autók, hőmérők és a klímaváltozás

Folyamatosan változik az éghajlat, lám, nemrég még a Balaton vízpótlásáról készültek tanulmányok, most meg az a probléma, hogyan vezessük el a vízfelesleget – emlékeztetett Böjti Béla, a siófoki viharjelző obszervatórium nyugalmazott vezetője.

Fónai I.

Kilencven éve alakult a Magyar Meteorológiai Társaság, melynek Böjti Béla egyetemista kora, 1952 óta tagja. – Időjárási adataink az alapítás évének, 1925-nek a tájékáról is vannak, össze lehet hasonlítani ezeket a maiakkal és az is kiderül belőlük: szélsőségből akadt régen is – mondta. – A klímaváltozásról sok szó esik manapság, arról már jóval kevesebb: több foknyi eltérés lehet a régi higanyos és a mai elektronikus, digitális hőmérsékletmérők által mutatott adat között. Biztos vagyok abban, hogy ha az olvadó balatoni jégbe dugnánk egy higanyos és egy mai modern mérőműszert, nem ugyanazt mutatná. Máris „előállt” a klímaváltozás? Óvatosan tehát a sokéves átlaghőmérséklet és a mai számok összehasonlításával!

A kilencven éves szervezetnek számos somogyi adattovábbító polgár is tagja – hívta fel a figyelmet a 82 éves Böjti Béla, aki tudományos publikációit két éve a siófoki könyvtárnak adta. Azt sem mulasztotta el hozzátenni: gyakrabban lehetne szót ejteni a repülők és a nagyvárosok útjait járó autók légkör-befolyásoló hatásáról, de szerinte kevesen kapták fel a fejüket akkor is, amikor nemrég a siófoki meteorológiai állomás közvetlen szomszédságát akarták valakik beépíteni.



A szakemberek véleménye szerint „egy sorház jellegű lakóépület megjelenése rendkívül káros hatással lehet a mérésekre, a beépítéssel nem felelne már meg a terület a Meteorológiai Világszervezet elvárásainak, alkalmatlanná válna a Balatont érintő hosszú távú trendek, így az éghajlatváltozás monitorozására, továbbá potenciálisan veszélyeztetné a viharjelzés biztonságos ellátását.”
A balatoni viharjelzés egyébként tavaly volt nyolcvan éves.

Ezek is érdekelhetik